منتشر شده در 17 بهمن 1403 ساعت 17:30
با وجود عدم استقبال از مدلهای برقی، اتحادیه اروپا همچنان مصمم است که فروش خودروهای درونسوز را از سال ۲۰۳۵ ممنوع کند. اما آیا در شرایط کنونی این تصمیم واقع بینانه است؟ در حالی که بسیاری از علاقهمندان نگران پایان دوران خودروهای بنزینی و دیزلی هستند، آمارها نشان میدهند گذار از این مدلها به خودروهای الکتریکی روندی کاملاً طولانی مدت خواهد بود و شاید دههها طول بکشد تا برقی ها جایگاهی مشابه خودروهای درونسوز پیدا کنند.
طبق دادههای موجود، در سال ۲۰۲۳ تعداد کل خودروهای حاضر در جادههای اتحادیه اروپا حدود ۲۴۹ میلیون دستگاه بوده؛ نکته تأمل برانگیز اینکه خودروهای تمام الکتریکی فقط سهمی ۱.۸ درصدی از این رقم را در اختیار دارند. عجیبتر اینکه در صورت احتساب خودروهای هیبریدی شارژی، مدلهای دارای درگاه شارژ فقط ۳.۹ درصد از کل خودروهای موجود در اتحادیه اروپا را تشکیل میدهند.
کاهش سهم خودروهای برقی در ۲۰۲۴
برخلاف پیشبینیها، سهم خودروهای برقی در بازار اروپا در سال ۲۰۲۴ کاهش داشته است. بر اساس جدیدترین آمارها، سهم خودروهای کاملاً الکتریکی در این منطقه ۱۳.۶ درصد گزارش شده که ۱ درصد کمتر از سال ۲۰۲۳ است. همچنین، سهم خودروهای هیبریدی شارژی از ۷.۷ درصد به ۷.۱ درصد کاهش یافته است.
افزایش قیمت خودروهای جدید، عامل اصلی تأخیر در گذار به برقیها
یکی از مهمترین دلایل عدم استقبال گسترده از خودروهای الکتریکی، افزایش شدید قیمت خودروهای جدید است. این موضوع باعث شده که اروپاییها تا حد امکان خودروهای قدیمی خود را حفظ کنند. دادهها حکایت از آن دارند میانگین سنی خودروهای موجود در جادههای اتحادیه اروپا ۱۲.۵ سال است. در برخی کشورها این عدد حتی فراتر هم میباشد؛ برای مثال، یونانیها با میانگین سنی ۱۷.۵ سال کهنترین ناوگان خودرو را دارند. در مقابل لوکزامبورگ با میانگین سنی ۸ سال از جوانترین ناوگان برخوردار است.
اروپا همچنان وابسته به خودروهای درونسوز
طبق آمار انجمن خودروسازان اروپا (ACEA)، در سال ۲۰۲۳ تعداد خودروهای در حال تردد در اتحادیه اروپا ۲۴۸,۸۲۴,۵۴۲ دستگاه بوده که نسبت به سال ماقبل ۱.۴ درصد افزایش یافته است. اگر کشورهای عضو منطقه تجارت آزاد اروپا (EFTA) و بریتانیا را هم در نظر بگیریم، تعداد کل خودروهای حاضر در جادههای اروپا به ۲۹۴,۴۸۰,۸۹۴ دستگاه میرسد.
از بین ملل مختلف، ایتالیاییها با ۶۹۴ خودرو به ازای هر ۱۰۰۰ نفر بیشترین علاقه را به مالکیت خودرو دارند. این علاقه در لتونی با فقط ۳۸۱ خودرو به ازای هر ۱۰۰۰ نفر در پایینترین حد است. ناگفته نماند میانگین مسافت طی شده توسط هر راننده اروپایی ۱۲,۳۴۶ کیلومتر در سال برآورد شده است.
چالشهای خودروسازان در برابر قوانین سختگیرانه آلایندگی
خودروسازان برای به صفر رساندن آلایندگی تولیدات خود تا سال ۲۰۳۵ با چالشهای زیادی روبرو هستند. مقررات سختگیرانه آلایندگی از همین امسال اجرایی شده و در صورتی که شرکتها از سقف معین برای میزان آلایندگی ناوگان خود فراتر بروند، جریمههای سنگینی در انتظارشان خواهد بود. در این راستا فولکس واگن اعلام کرده که ممکن است در سال ۲۰۲۵ تا ۱.۵ میلیارد یورو جریمه پرداخت کند، چرا که احتمال دارد نتواند به اهداف تعیینشده دست یابد.
با توجه به کاهش تقاضای خودروهای برقی، افزایش قیمتها و مقررات سختگیرانه، آینده صنعت خودروسازی اروپا همچنان مبهم و چالشبرانگیز به نظر میرسد.
source