منتشر شده در 20 بهمن 1403 ساعت 10:05

میتسوبیشی دوران خوبی را سپری نمیکند و این روزها خبرهای خوشی از آن به گوش نمیرسد. پس از انتشار گزارشهایی درباره احتمال عدم حضور این خودروساز ژاپنی در ادغام نیسان و هوندا، حالا مشخص شده اوضاع مالی آن بحرانی بوده و میزان سود کمپانی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
افت شدید سود خالص و کاهش پیشبینی فروش
بر اساس گزارش مالی سه ماهه سوم که اخیراً منتشر شده، میتسوبیشی پیشبینی سود خالص سالانه خود را برای سال مالی منتهی به مارس ۲۰۲۵ به ۳۵ میلیارد ین (حدود ۲۲۶ میلیون دلار) کاهش داده است. این رقم ۷۶ درصد کمتر از پیشبینی قبلی شرکت در ماه می ۲۰۲۴ است که ۱۴۴ میلیارد ین اعلام شده بود.
دلایل این افت شدید، کاهش فروش عمده، افزایش هزینههای بازاریابی در آمریکای شمالی و افزایش هزینه تأمین کنندگان به دلیل تورم اعلام شده است. بر اساس گزارش نشریه Nikkei Asia، میتسوبیشی در هدف گذاری فروش سالانه خود نیز بازنگری کرده و آن را از ۸۹۵ هزار دستگاه به ۸۴۸ هزار دستگاه کاهش داده است. با این حال، این رقم همچنان بالاتر از فروش ۸۱۵ هزار دستگاهی سال گذشته است.
کاهش تقاضا برای محصولات میتسوبیشی در بازارهای کلیدی
بیشترین افت فروش میتسوبیشی در بزرگترین بازار این شرکت یعنی جنوب شرق آسیا، بهویژه در کشورهایی مانند تایلند و اندونزی که پیشتر عملکرد خوبی داشتند، رخ داده است. تاکائو کاتو، مدیرعامل میتسوبیشی در کنفرانس مالی اخیر گفته:
«در گذشته، تقاضای سالانه در تایلند به یک میلیون دستگاه میرسید، اما این بازار هنوز پس از پاندمی کرونا بهبود نیافته است. در سالهای مالی ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴، به دلیل افزایش بدهی خانوارها، این روند نزولی سرعت بیشتری گرفته است.»
وی افزوده نرخ نامناسب ارز و افزایش بدهیهای خانوار در تایلند همچنان تأثیر منفی بر سودآوری شرکت خواهد داشت. این مشکلات مالی به حدی جدی شده که میتسوبیشی مجبور به بازنگری در دفاتر خود در این منطقه شده و ۳۰۰ کارمند را زودتر از موعد بازنشسته کرده است.
source