#image_title

تغییرات در ایران‌خودرو با ورود هیأت مدیره جدید از بخش خصوصی و امید به بهبود کیفیت، فصل جدیدی را در صنعت خودروسازی کشور آغاز کرده است.

تغییر فرماندهی در ایران‌خودرو نشان‌دهنده پایان یک عصر و آغاز فصلی جدید در صنعت خودروسازی ایران است. با ورود بخش خصوصی و قدرت تصمیم‌گیری آن، امیدها برای کاهش زیان انباشته و بهبود کیفیت خودروها افزایش یافته است. با این حال، انتظار می‌رود که بخش خصوصی با چالش‌های بزرگی روبه‌رو شود و نتواند به سرعت معجزه کند.

ایران خودرویک روز پس از تغییر هیأت مدیره ایران‌خودرو که با حواشی زیادی همراه بود، سازمان بورس اعلام کرد که تمامی اتفاقات در مجمع عمومی فوق‌العاده این شرکت مطابق با مقررات بوده است. در این میان، علیمردان عظیمی، مدیرعامل سابق ایران‌خودرو، پس از تحولات اخیر از سمت خود کناره‌گیری کرد. با ورود کنسرسیوم جدید سهامداران، شامل شرکت‌های خدمات‌گستر صبا انرژی، سرمایه‌گذاران گنجینه ایرانیان و بهینه‌ساز بهمن، سه کرسی از پنج کرسی هیأت مدیره به این گروه اختصاص یافت و عادل پیرمحمدی به عنوان مدیرعامل جدید انتخاب شد.

ماجرای تغییر هیأت مدیره به یک داستان پرحاشیه تبدیل شد. مدیرعامل سابق ایران‌خودرو، پس از مقاومت هفت ساعته در برگزاری مجمع، به سازمان بورس شکایت کرد و ادعا کرد که مجمع به طور غیرقانونی برگزار شده است. در ادامه، در روز پنج‌شنبه، درِ ساختمان مدیریت ایران‌خودرو قفل شد تا از ورود اعضای جدید هیأت مدیره جلوگیری شود. این اقدام باعث سردرگمی و اعتراض اعضای جدید شد، اما با تأیید سازمان بورس، مصوبات مجمع به رسمیت شناخته شد.

چالش‌های مالی و عملیاتی تغییرات در ایران‌خودرو

مقایسه پژو 206 صندوقدار و دناورود بخش خصوصی به ایران‌خودرو در شرایطی انجام می‌شود که این شرکت با مشکلات عمیق مالی و عملیاتی روبه‌روست. در ۹ ماه ابتدایی سال جاری، ایران‌خودرو ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان زیان ثبت کرده و مجموع زیان انباشته آن به ۱۲۷.۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین، این شرکت با بدهی‌های کلان به قطعه‌سازان و کسری شدید قطعات مواجه است.

ابراهیم دوست‌زاده، عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه، به چالش‌های خصوصی‌سازی اشاره کرده و معتقد است که واگذاری ایران‌خودرو به بخش خصوصی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. او همچنین چهار شرط اساسی برای موفقیت خصوصی‌سازی را مطرح کرد: اهلیت، رفع تعارض منافع، رفع انحصار و تعهدات متقابل دولت و بخش خصوصی.

پایان عصر دولتی و آغاز فصلی نو

در عین حال، توقعات مصرف‌کنندگان از سهامداران جدید ایران‌خودرو به شدت بالا رفته است. مردم انتظار دارند که پس از خصوصی‌سازی، کیفیت خودروها افزایش یابد و قیمت‌ها منطقی شود. اگر روند کنونی سیاست‌های دولتی ادامه یابد، ناامیدی از خصوصی‌سازی بیشتر خواهد شد و ممکن است دولت دوباره مجبور به دخالت شود.

تغییرات در ایران‌خودرو نه تنها بر سرنوشت ایران‌خودرو، بلکه بر آینده صنعت خودروسازی کشور تأثیر خواهد گذاشت. امیدواریم که با رعایت اصول مدیریتی و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، این صنعت به جایگاه شایسته‌ای دست یابد و مردم نیز بتوانند خودروهای باکیفیت‌تری را دریافت کنند.

source