![اونترا رونمایی شد | ویراژ گلکسی SYM NH250 این موتور برازنده لقب ادونچری است](https://akharinkhodro.ir/wp-content/uploads/2025/02/sym-galaxy-nh250-6-1000x563.jpg)
گلکسی SYM NH250 یکی از موتورسیکلت های پرطرففدار بازار است اما این موتور چه مشخصاتی دارد و آیا یک ادونچر به حساب می آید؟
ایران از جمله کشورهایی است که مناطق طبیعی و گردشی فراوانی دارد. این مناطق بکر و طبیعی جاذبههای فراوانی دارند که میتواند برای هر کسی جذاب باشد. یکی از تفریحات روبه رشد این روزهای ایران طبیعت گردی و آفرود سواری است. شاید تصور کنید به آفرود رفتن نیازمند خودروهای شاسی بلند آنچنانی است در صورتی که شما میتوانید با موتورسیکلتهای کلاس ادونچر یک طبیعت گردی تمام عیار را تجربه کنید. در ادامه قصد داریم به سراغ یکی از موتورهای کلاس ادونچر بازار ایران یعنی موتورسیکلت از برند اس وای ام گلکسی NH250 برویم و آن را مورد بررسی قرار دهیم.
طراحی گلکسی SYM NH250
به صورت کلی طراحی کلاس ادونچر تا حدودی برای بازار ایران ناشناخته و ممکن است در نگاه نخست برای برخی کاربران این طراحی چندان جذاب نباشد. اما بایستی بگوییم شرکت اس وای ام در طراحی مدل NH 250 عملکرد قابلتوجهی داشته است و این موتور بهعنوان یک ادونچر میان رده و اقتصادی از ظاهری نسبتا مطلوب برخوردار است. همچنین طراحی این محصول بسیار شباهت به ادونچر V-Strom 800 ساخت سوزوکی دارد که این موضوع شاید برای مصرف کنندگان حکم مهر تایید طراحی این محصول باشد. ارتفاع نسبتاً بلند، طول زیاد و دماغهی کشیده در بخش جلویی نشان میدهد که طراحی کلی موتور با کلاس ادونچر هماهنگی خوبی دارد و نمیتوان به ظاهر آن سخت گیرانه ایراد خاصی وارد کرد.
![اونترا U75 پلاس با نشان جدید صنایع خودروسازی ایلیا معرفی شد | ویراژ گلکسی SYM NH250 این موتور برازنده لقب ادونچری است](https://akharinkhodro.ir/wp-content/uploads/2025/02/sym-galaxy-nh250-3-1000x563.jpg)
در قسمت جلوی گلکسی SYM NH250، یک دماغه کشیده دیده میشود که در بسیاری از ادونچرهای مطرح جهانی نیز مشابه آن را مشاهده کردهایم و یک طراحی مرسوم در این کلاس از موتورها به حساب میآید. روی این دماغه یک ویند شیلد یا محافظ باد نصب شده که بیشتر جنبه تزئینی دارد. چراغ جلو و چراغهای راهنما نیز با ابعاد نسبتا کوچک در همین بخش قرار گرفتهاند. چراغ جلو از نوع LED است که شدت و پرتاب نور خوبی را ارائه میدهد. چراغ خطر عقب و چراغهای راهنمای این مدل نیز از فناوری LED بهره میبرند.
ارتفاع بالای جلوی موتور باعث شده آینههای موتور زاویه دید مناسبی از فضای پشت سر جاده را در اختیار راکب قرار دهد. فرمان NH 250 از نوع لولهای طراحی شده و کمی از جذابیت موتور کاسته است.فرمان موتور همانند اکثر موتورهای ادونچری، طول زیادی دارد و با شیبی رو به بالا قرار گرفته است. در سمت راست فرمان، کلیدهای کیل سوئیچ، استارت و تنظیم نور جلو تعبیه شدهاند و در سمت چپ، کلید راهنما، تعویض نور پایین به بالا و بوق مشاهده میشوند.
![قیمت و مدت گارانتی کلیه محصولات مدیران خودرو منتشر شد | ویراژ گلکسی SYM NH250 این موتور برازنده لقب ادونچری است](https://akharinkhodro.ir/wp-content/uploads/2025/02/sym-galaxy-nh250-1-1000x563.jpg)
صفحه کیلومتر گلکسی SYM NH250 به صورت تمام دیجیتال طراحی شده است که در زیر نور خورشید خوانایی مناسبی دارد که در موتورهای ادونچر این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار است. چراغهای هشدار در قسمت پایین صفحه کیلومتر قرار دارند. ظرفیت باک NH 250 برابر با ۱۱ لیتر است که با توجه به ماهیت این موتور بهعنوان یک ادونچر، این حجم برای سفرهای خارج از جاده کافی به نظر نمیرسد و بهتر بود ظرفیت باک بیش از این رقم در نظر گرفته میشد چراکه یکی از ویژگیهای اصلی موتورهای آفرود، ظرفیت بالای باک آنها است تا راکب بتواند پیمایش خارج از جاده مطمئن تری داشته باشد.
در بخش زین باید بگوییم زین NH 250 بهصورت یک تکه و بزرگ طراحی شده و از نرمی مناسبی برخوردار است. این زین برای سواریهای طولانی، چه به صورت تکنفره و چه دونفره، راحت و قابلقبول است. ارتفاع زین از سطح زمین در حدود ۸۱ سانتیمتر است که کمی بالاتر از موتورهای شهری و کمک کوتاه تر از موتورهای کراس به نظر میرسد. این ارتفاع به صورت کلی به ارتفاع شاسی از سطح زمین وابسته است و در سواریهای خارج از جاده این ارتفاع از اهمیت بالایی برخوردار است. افرادی که قدشان کمتر از ۱۷۰ سانتیمتر است، ممکن است در کنترل این موتور با چالش مواجه شوند.
![9Nxg0nlCN0ngO12p9Uyb4xObGyclXGQ5aLUbi8BL | ویراژ گلکسی SYM NH250 این موتور برازنده لقب ادونچری است](https://akharinkhodro.ir/wp-content/uploads/2025/02/sym-galaxy-nh250-7-1000x563.jpg)
وزن خشک گلکسی SYM NH250 معادل ۱۵۵ کیلوگرم است که با احتساب مایعات، به حدود ۱۶۶ کیلوگرم میرسد. شاسی این مدل از نوع محیطی (Perimeter) است که یکی از رایجترین نوع شاسی در موتورهای سبک ادونچری محسوب میشود. همچنین این شاسی از استحکام نسبتا بالایی برخوردار است و میتوان بر روی موتور لوازم جانبی بسته و تیون انجام داد.
ابعاد گلکسی NH250 به شرح زیر است :
طول ۲۰۶ سانتیمتر
عرض ۹۰ سانتیمتر
ارتفاع ۱۳۵ سانتیمتر
مشخصات فنی
طبق اعلام شرکت نیروموتور، NH 250 از پیشرانهای با حجم ۲۵۰ سیسی بهره میبرد. اما بررسی بازار جهانی و منابع خارجی نشان میدهد که این مدل در سه نسخه با حجمهای ۱۲۵، ۱۸۰ و ۲۷۸ سیسی تولید میشود. همچنین با نگاهی به سابقه واردکنندگان بازار ایران میبینیم که موتورهای ۳۰۰ سیسی را با پلاک ۲۵۰ عرضه کردهاند؛ حال احتمالا دو سناریو برای پیشرانه موتورسیکلت ادونچر اسوایام متحمل است. احتمال میرود که NH 250 در واقع همان نسخه ۲۷۸ سیسی باشد که پلاک ۲۵۰ دریافت کرده است. ویا یک پیشرانه اختصاصی برای این موتور در همان حجم 250cc در نظر گرفته شده است.
![wpheaderlogo347png | ویراژ گلکسی SYM NH250 این موتور برازنده لقب ادونچری است](https://akharinkhodro.ir/wp-content/uploads/2025/02/sym-galaxy-nh250-5-1000x563.jpg)
به هرحال پیشرانه ان اچ ۲۵۰ از یک انجین تکسیلندر، ۴ زمانه و ۴ سوپاپ تشکیل شده است که آرایش سوپاپها بهصورت DOHC است. قدرت خروجی آن ۲۴ اسب بخار در ۷۵۰۰ دور در دقیقه است. نهایت گشتاور تولیدی این موتور نیز ۲۲.۵ نیوتنمتر در ۶۰۰۰ دور در دقیقه است. سیستم خنککننده این موتور رادیاتور آب خنک است که از اهمیت هرچه بیشتری در موتورسیکلتهایی که برای سفرهای طولانی هستند برخوردار است. اس وای ام NH 250 مجهز به گیربکس ۶ دنده دستی است و انتقال قدرت از طریق زنجیر به چرخ عقب صورت میگیرد.
شتاب صفر تا صد این موتور حدود ۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن نزدیک به ۱۵۵ کیلومتر بر ساعت است. سیستم سوخترسانی این مدل از نوع انژکتور برقی است و مصرف سوخت آن حدود ۳.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده است که مصرف سوخت نسبتا زیادی برای یک موتورسیکلت به حساب میآید.
![aventrau75plus21000x5631 | ویراژ گلکسی SYM NH250 این موتور برازنده لقب ادونچری است](https://akharinkhodro.ir/wp-content/uploads/2025/02/sym-galaxy-nh250-4-1000x563.jpg)
برای بخش سیستم تعلیق موتور در قسمت جلو، از یک جفت کمکفنر تلسکوپی معمولی و در قسمت عقب، یک کمکفنر تکی استفاده شده است. کیفیت این سیستم تعلیق چندان مطلوب نیست و در مسیرهای ناهموار ممکن است ضربات وارده را به خوبی جذب نکند و مسئولیت جذب ضربات با ستون فقرات راکب باشد! سایز لاستیکهای جلو و عقب به ترتیب ۱۰۰/۹۰/۱۹ و ۱۳۰/۸۰/۱۷ است. رینگهای این مدل از نوع Wire Spoke یا همان پرهای هستند که در مقایسه با رینگهای آلومینیومی، دوام بیشتری در برابر فشار و ضربات مسیرهای ناهموار دارند. ترمزهای جلو و عقب این مدل از نوع ABS هستند. سیستم ترمز ABS اگرچه برای سواری در شهر بسیار کاربردی است، اما در سواریهای آفرود ممکن است کمی محدودکننده باشد.
تجربه سواری و رانندگی گلکسی SYM NH250
به هنگام سوار شدن بر روی موتور با ارتفاع بیشتری نسبت به موتورهای عادی نظر شمارا جلب خواهد کرد. موتور با صدای عادی درجا کار میکند. در شروع حرکت گیربکس موتور عملکرد متوسطی دارد. موتور شتاب گیری معمولی خواهد داشت. توان انجین موتور کشش مناسبی را در اختیار راکب قرار خواهد داد. این کشش تاحد زیادی با نصب تجهیزات نیز تکرار خواهد شد.
موتور NH 250 در سواری با لرزش، کوبش و تکانهای زیادی همراه است و نمیتواند پایداری کافی برای یک موتور ادونچر را فراهم کند. سیستم تعلیق ضعیف باعث میشود این موتور بیشتر برای استفاده در شهر و مسیرهای آفرود سبک مناسب باشد. هرچند انجین پرشتاب و سایز مناسب رینگها سواری لذتبخشی را ارائه میدهد، اما برای سفرهای طولانی و چالش برانگیز چندان مطمئن نیست. البته موتور شعاع گردش مناسبی در اختیار راکب قرار خواهد داد. نحوه قرارگیری بدن روی موتور نیز بیشتر به موتورهای شهری شباهت دارد تا یک مدل ادونچری چراکه این موضوع به دلیل استفاده از شاسی مدل NA در طراحی NH است.
رقبای SYM NH250
بازار ایران از لحاظ کلاس ادونچری چندان رنگین نیست و شاهد عدم حضور موتورسیکلتهای خاص و مطرح از این سبک موتور در کشور هستیم. از جمله رقبای اصلی NH 250 در این بازه قیمتی میتوان به TRK 250 ، Zontes Z4 و نامی RX3 اشاره کرد. هر سه موتور در کلاس ادونچری هستند.
نقاط ضعف و قوت SYM NH250 و جمع بندی
مزایا : امکان سفرهای طولانی – شاسی مستحکم – کشش قوی موتور – سیستم خنک سازی رادیاتور – طراحی قابل قبول
معایب : کیفیت مونتاژ پایین – گیربکس نچندان جذاب – سیستم تعلیق آزار دهنده – مصرف سوخت بالا – قطعات گران و دور از دسترس
در پایان باید بگوییم اس وای ام ان اچ ۲۵۰ ادونچری سایز متوسط و اقتصادی به حساب میآید که تواناییهای معقولی دارد و میتواند مجوز تردد در مسیرهای خارج از جادهای سبک را برای مالکان خود صادر کند. هرچند در ایران با موتورسیکلتی مانند هوندا ۱۲۵ در مسیرهای کاملا بیراهه رانندگی صورت میگیرد و احتمالا بتوان با این ادونچر نیز همان مسیرها را تردد کرد.
نظر شما در خصوص این موتورسیکلت چیست؟ به نظر شما SYM NH250 ارزش خرید دارد؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
source