منتشر شده در 25 بهمن 1403 ساعت 10:06
![PeugeotPars7780x4703 | ویراژ بر اساس نتایج یک پژوهش جدید کروز کنترل باعث افزایش احتمال تصادف می شود](https://akharinkhodro.ir/wp-content/uploads/2025/02/Adaptive-Cruise-Control-1-1000x563.jpg)
سیستمهای کمکی راننده (ADAS) بیش از هر زمان دیگری در خودروهای مدرن حضور دارند. این فناوریها در تئوری، علاوه بر کاهش استرس رانندگی، سطح جدیدی از ایمنی را به ارمغان میآورند. اما در دنیای واقعی، آیا این سیستمها همیشه مفید هستند؟ پژوهشی جدید نشان میدهد که کروز کنترل، به عنوان یکی از سیستمهای کمکی پرکاربرد، میتواند بیش از آنکه مفید باشد، خطرآفرین ظاهر شود!
بررسی اثرگذاری سیستمهای کمکی راننده
پژوهشگران هلندی با تحلیل دادههای جهانی، عملکرد و تأثیر ۲۸ سیستم کمکی راننده را بررسی کردهاند. این فناوریها شامل سامانه پایش فشار باد تایرها، دوربینها، سامانه هشدار نقاط کور، ناوبری، ترمز اضطراری خودکار و دیگر فناوریهای مربوط به ایمنی فعال میشوند. به طور کلی این سیستمها در چهار دسته تقسیمبندی شدهاند که عبارتند از:
– سیستمهای اطلاعرسانی – سطح کنترل و فوریت پایین
– سیستمهای هشداردهنده – سطح کنترل پایین اما فوریت بالا
– سیستمهای مداخلهگر – سطح کنترل و فوریت بالا
– سیستمهای رفاهی – سطح کنترل بالا اما فوریت پایین
نتایج این مطالعه نشان داده که سه گروه اول یا تأثیری در کاهش تصادفات ندارند یا احتمال وقوع تصادف را کاهش میدهند. بهعنوان مثال، سیستم حفظ خودرو در بین خطوط توانسته میزان تصادفات را ۱۹.۱ درصد کاهش دهد، سیستم پایش راننده نیز موجب کاهش ۱۴ درصدی تصادفات شده است.
کروز کنترل، سیستمی که خطر را افزایش میدهد!
اما طبق یافتههای پژوهشگران تنها سیستمهایی که احتمال تصادف را بالاتر میبرند، کروز کنترل معمولی و تطبیقپذیر هستند. طبق این پژوهش، کروز کنترل معمولی ۱۲ درصد و کروز کنترل تطبیقپذیر ۱.۸ درصد احتمال وقوع تصادف را افزایش میدهند. در برخی موارد، افزایش خطر برای کروز کنترل تطبیقپذیر ۸ درصد گزارش شده است.
اما دلیل این افزایش خطر چیست؟ پژوهشگران معتقدند که کروز کنترل موجب کاهش تمرکز راننده میشود. زمانی که خودرو به جای راننده وظایف خاصی را بر عهده میگیرد، سطح توجه به محیط اطراف کاهش یافته و خطر تصادف افزایش مییابد.
کروز کنترل تطبیق پذیر که میتواند سرعت خودرو را بر اساس فاصله با خودروی جلویی تنظیم کند، از این لحاظ کمی بهتر است. اما بسیاری از این سیستمها توانایی تشخیص اشیای کند یا ثابت را ندارند. در این شرایط، انتظار میرود سیستم ترمز اضطراری خودکار مداخله کند، اما مشکل اینجاست که همه خودروهای مجهز به کروز کنترل تطبیقپذیر، دارای ترمز اضطراری خودکار نیستند. این موضوع میتواند راننده را دچار حس امنیت کاذب کند، آن هم در شرایطی که سیستم توانایی توقف کامل خودرو را ندارد.
در نهایت، این پژوهش تأکید میکند که مسئولیت اصلی حفظ ایمنی خودرو همچنان بر عهده راننده است، حتی اگر خودرو از جدیدترین فناوریهای کمکی بهره ببرد. بنابراین، رانندگان نباید بیش از حد به این سیستمها وابسته شوند و همیشه باید هشیار باشند.
source