![سیستم ترمز ترکیبی CBS چیست؟ سیستم ترمز ترکیبی CBS چیست؟](/wp-content/uploads/2025/01/21-09-24_brakingsystems_accordion_vbkv_esp_hev_result-780x470.webp)
![](/wp-content/uploads/2025/01/8pm-1260x90-چرخان.gif)
سیستم ترمز ترکیبی – Combined Braking System به اختصار CBS، یک فناوری پیشرفته در ترمزگیری است که میتواند نیروی ترمز را به طور هوشمند بین چرخهای جلو و عقب خودرو توزیع کند. این سیستم با هدف افزایش ایمنی و بهبود عملکرد ترمزگیری طراحی شده است.
برای استفاده از آن کافی است راننده پدال ترمز را فشار دهد، سپس سیستم CBS به طور خودکار فشار ترمز را بین چرخهای جلو و عقب توزیع میکند. این نیرو بر اساس شرایط مختلف مانند سرعت، بار خودرو و شرایط جاده تنظیم میشود و از قفل شدن چرخها جلوگیری خواهد کرد.
این فناوری چه مزایایی دارد؟
سیستم ترمز ترکیبی (CBS) مزایای فراوانی دارد، از کاهش فاصله توقف گرفته تا کاهش فرسودگی لنتها و کاهش مصرف سوخت، همگی از جمله فواید این تکنولوژی هستند. در ادامه به طور مفصل به شرح این مزایا پرداختهایم:
-
افزایش ایمنی
- کاهش فاصله توقف
- کنترل بهتر خودرو در شرایط اضطراری
- ثبات بیشتر در ترمزگیری
-
بهبود عملکرد
- توزیع متعادل نیروی ترمز
- کاهش فرسودگی لنتها
- عملکرد بهینه در شرایط مختلف جادهای
-
صرفهجویی اقتصادی
- کاهش استهلاک سیستم ترمز
- افزایش طول عمر قطعات
- مصرف سوخت بهینهتر
جدول مقایسه سیستمهای ترمز
ویژگی | سیستم ترمز معمولی | سیستم CBS | سیستم ABS |
---|---|---|---|
توزیع خودکار نیرو | ❌ | ✅ | ✅ |
جلوگیری از قفل چرخها | ❌ | نسبی | ✅ |
هزینه نصب و نگهداری | کم | متوسط | زیاد |
پیچیدگی سیستم | ساده | متوسط | پیچیده |
عملکرد در شرایط بحرانی | ضعیف | خوب | عالی |
محدودیتهای سیستم ترمز CBS
سیستم ترمز ترکیبی (CBS) علاوه بر مزایای خود، محدودیتهای بسیاری نیز دارد که از جمله آنها میتوانیم به محدودیتهای فنی و محدودیتهای اقتصادی اشاره کنیم.
در محدودیتهای فنی، موضوعاتی مانند کالیبراسیون دورهای، حساسیت به خرابی سنسورها و عملکرد محدود در شرایط بسیار خاص مطرح است، این در حالی است که در بحث اقتصادی با مواردی مانند هزینه نصب بالاتر نسبت به سیستمهای معمولی، نیاز به تعمیرکار متخصص و قطعات یدکی گرانتر روبرو میشوید.
نکات مهم نگهداری ترمز CBS
-
بررسی سیستم به طور منظم:
- کنترل سطح روغن ترمز: همیشه سعی کنید که سطح روغن ترمز خودروی خود را به صورت ماهانه بررسی کنید.
- بررسی سنسورها: چک کردن سنسورها پس از هر ۵۰۰۰ کیلومتر ضروری است.
- تست عملکرد سیستم: هر ۳ ماه نیز باید کارایی و عملکرد سیستم را بررسی کنید.
-
سرویسهای دورهای:
- تعویض به موقع روغن ترمز: سعی کنید که هر ۲ سال یکبار روغن ترمز را به طور کامل تعویض کنید.
- کالیبراسیون سیستم: انجام این کار پس از هر ۲۰,۰۰۰ کیلومتر توصیه میشود.
- بررسی اتصالات الکترونیکی: هر ۱۰,۰۰۰ کیلومتر نیز اتصالات الکترونیکی را چک و تنظیم کنید.
اقدام نگهداری | زمانبندی |
---|---|
بازدیدهای منظم | |
کنترل سطح روغن | ماهانه |
چک سنسورها | هر ۵۰۰۰ کیلومتر |
تست عملکرد | هر ۳ ماه |
سرویسهای دورهای | |
تعویض روغن ترمز | هر ۲ سال |
کالیبراسیون | هر ۲۰,۰۰۰ کیلومتر |
چک اتصالات | هر ۱۰,۰۰۰ کیلومتر |
توصیههای کاربردی 💡
-
قبل از خرید خودرو از وجود سیستم CBS در آن مطلع شوید. این سیستم را با سایر سیستمهای ترمز مقایسه کرده و به هزینههای نگهداری نیز توجه ویژه داشته باشید.
-
در زمان استفاده، به هشدارهای سیستم توجه کنید و اصول نگهداری را نیز رعایت کرده تا بتوانید چندین سال متوالی از این فناوری در خودروی خود بهرهمند شوید.
با پیشرفت فناوری، انتظار میرود که سیستم ترمز ترکیبی (CBS) با سیستمهای هوشمند خودرو و همچنین هوش مصنوعی ترکیب شده و عملکرد بهتری را به ارمغان بیاورد. بنابراین شک نداریم که هزینههای تولید و نگهداری این سیستم نیز کاهش پیدا خواهد کرد.
![](/wp-content/uploads/2024/11/728x90.gif)
source