#image_title


منتشر شده در 04 اسفند 1403 ساعت 10:32


مقایسه ب ام و iX1 و آئودی Q4 e tron تقابل آلمانی های تمام برقی

ب ام و iX1 و آئودی Q4 e-tron دو کراس اوور تمام برقی آلمانی هستند که توسط شرکت های پرشیا خودرو و نادین خودرو در بازار ایران عرضه می شوند.

خودروهای برقی لوکس از برندهای معتبر جهانی به‌تدریج وارد بازار ایران شده‌اند و اکنون برخی از این محصولات را می‌توان در کشور خریداری کرد. برند آلمانی ب ام و در بازار ایران جایگاه معتبری دارد و اکنون با یک کراس‌اوور برقی کامپکت جدید به نام iX1، علاقه‌مندان می‌توانند عضوی از خانواده مالکان این خودروهای لوکس آلمانی باشند.
در مقابل، حضور آئودی در ایران چندان پررنگ نبوده، اما اکنون با محصولاتی برقی مانند Q4 e-tron به‌عنوان یک کراس‌اوور کامپکت در بازار کشور حاضر شده است. در ادامه، این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم تا ببینیم کدام‌یک گزینه بهتری برای مشتریان ایرانی محسوب می‌شود.

درباره ب ام و iX1 و آئودی Q4 e-tron

شرکت ب ام و برای گسترش محصولات خود در کلاس‌های پرطرفدار، مدل ایکس وان را به‌عنوان کوچک‌ترین عضو خانواده شاسی‌بلندهایش سال‌ها پیش معرفی کرد و از سال ۲۰۲۲ نیز نسل سوم این سری را به بازار فرستاد. نسل سوم ب ام و X1 از همان پلتفرم نسل دوم استفاده می‌کند اما از نظر طراحی به‌روزتر شده و یک مدل تمام برقی نیز به فهرست اعضای این خانواده اضافه شده است. ب ام و iX1 از سال ۱۴۰۳ توسط شرکت پرشیا خودرو برای بازار ایران معرفی شد و اکنون خریداران داخلی نیز می‌توانند این کراس‌اوور معتبر آلمانی را در فهرست خرید خود قرار دهند.

در مقابل، برند آئودی با وجود اعتبار بالا در سطح جهانی، در بازار ایران چندان حضور پررنگی نداشته است. اما اکنون با محصولاتی برقی نظیر مدل Q4 e-tron که توسط شرکت نادین خودرو وارد شده، حضور خود را در این بازار تقویت کرده است. احتمالاً می‌دانید که سری e-tron خانواده‌ای از تولیدات تمام برقی آئودی را شامل می‌شود که مشهورترین آن‌ها مدل e-tron GT است. چهارمین عضو این خانواده، کراس‌اوور Q4 e-tron نام دارد که از سال ۲۰۲۱ وارد بازارهای بین‌المللی شده و اکنون از خط تولید کمپانی چینی فاو-آئودی به ایران راه یافته است.

ویدیوی معرفی آئودی Q4 e-tron

مقایسه طراحی بدنه

مقایسه ب ام و iX1 و آئودی Q4 e tron تقابل آلمانی های تمام برقی

از نظر طراحی بدنه، می‌توان گفت هر دو خودرو هویت برند خود را حفظ کرده و با همان سبک و سیاق مورد انتظار وارد بازار شده‌اند. ب ام و iX1 تغییرات اساسی چندانی نسبت به نسخه‌های بنزینی نسل‌های پیشین نداشته و با همان طراحی آشنای ب ام و، همراه با برخی اصلاحات در جزئیات، به‌ویژه در بخش جلوپنجره، چراغ‌ها و سپر جلو عرضه شده است.

مقایسه ب ام و iX1 و آئودی Q4 e tron تقابل آلمانی های تمام برقی

از سوی دیگر، آئودی Q4 e-tron نیز طراحی پیچیده‌ای ندارد و بر اساس زبان طراحی آئودی، دارای یک جلوپنجره بزرگ با لوگوی این برند و چراغ‌هایی با حالتی نسبتاً اخم‌آلود است. در مجموع، طراحی بیرونی این دو خودرو چندان متفاوت یا غیرمتعارف به نظر نمی‌رسد و بسته به سلیقه خریداران، هر دو می‌توانند به‌عنوان یک کراس‌اوور خانوادگی با طراحی متعادل و زیبا در نظر گرفته شوند.

مقایسه مشخصات فنی ب ام و iX1 و آئودی Q4 e-tron

مقایسه ب ام و iX1 و آئودی Q4 e tron تقابل آلمانی های تمام برقی

از نظر مشخصات فنی و قابلیت‌های دینامیکی، هر دو خودرو در یک سطح قرار دارند، چراکه هر دو به یک موتور الکتریکی با قدرت ۲۰۴ اسب بخار و گیربکس تک‌سرعته اتوماتیک مجهز شده‌اند و وزن آن‌ها نیز تقریباً مشابه است. اما اگر بخواهیم جزئی‌تر بررسی کنیم، ب ام و iX1 حداکثر گشتاوری برابر با ۲۴۷ نیوتن‌متر دارد که به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و شتاب صفر تا صد آن برای خودرویی با وزن ۱۹۴۰ کیلوگرم برابر با ۸.۶ ثانیه است. در مقابل، آئودی Q4 e-tron یک خودروی دیفرانسیل عقب است و با گشتاور ۳۱۰ نیوتن‌متر و وزن ۲۰۴۰ کیلوگرم، می‌تواند در ۸.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

مقایسه ب ام و iX1 و آئودی Q4 e tron تقابل آلمانی های تمام برقی

از نظر میزان پیمایش با یک‌بار شارژ، وضعیت آئودی بهتر است؛ چراکه از یک باتری بزرگ‌تر با ظرفیت ۸۴.۸ کیلووات‌ساعت استفاده می‌کند و در شرایط استاندارد می‌تواند تا ۶۰۵ کیلومتر را بدون نیاز به شارژ مجدد طی کند. در مقابل، ظرفیت باتری ب ام و iX1 برابر ۶۶.۵ کیلووات‌ساعت است و برد آن در حالت استاندارد ۵۱۰ کیلومتر اعلام شده که در شرایط واقعی به حدود ۴۴۰ کیلومتر کاهش می‌یابد.

خودرو آئودی Q4 e-tron ب ام و ix1
موتور برقی – سنکرون مغناطیس دائم برقی – سنکرون مغناطیس دائم
توان خروجی ۲۰۴ اسب بخار – ۳۱۰ نیوتن متر ۲۰۴ اسب بخار – ۲۴۷ نیوتن متر
گیربکس تک سرعته اتوماتیک تک سرعته اتوماتیک
انتقال قدرت محور عقب محور جلو
شتاب ۰-۱۰۰ ۸.۵ ثانیه ۸.۶ ثانیه
مصرف انرژی ۱۶.۱ کیلووات ساعت در۱۰۰کیلومتر ۱۵.۴ کیلووات ساعت در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت ۱۶۰ کیلومتربرساعت ۱۷۰ کیلومتربرساعت
وزن ۲۰۴۵ کیلوگرم ۱۹۴۰ کیلوگرم
ظرفیت باتری ۸۴.۸ کیلووات ساعت ۶۶.۵ کیلووات ساعت
ابعاد بدنه ۱۶۱۴-۱۸۶۵-۴۵۸۸ میلیمتر ۱۶۱۶-۱۸۴۵-۴۶۰۰ میلیمتر
فاصله محوری ۲۷۶۴ میلیمتر ۲۶۹۲ میلیمتر
حجم صندوق ۵۲۰ لیتر ۴۹۰ لیتر

اگر سیستم تعلیق این دو خودرو را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که هر دو از تعلیق مستقل مک‌فرسون در جلو و تعلیق مستقل چنداتصالی در عقب بهره می‌برند. خوشبختانه در این مدل‌ها از سیستم تعلیق یکپارچه موسوم به «تورشن بیم» در محور عقب خبری نیست.

مقایسه طراحی کابین و فضای داخلی

در مورد طراحی داشبورد و فضای داخلی این دو خودرو می‌توان گفت که ادوات داخلی ب ام و iX1 طراحی مجلل و دلنشین‌تری ارائه می‌دهند. این سبک طراحی اشتراک زیادی با زبان طراحی اصیل ب ام و دارد و جزئیاتی مانند دریچه‌های تهویه جذاب، غربیلک فرمان زیبا و پنل تنظیم تهویه با طراحی خاص، کابین این خودرو را کاملاً مطابق با انتظاراتی که از یک ب ام و واقعی می‌رود، نشان می‌دهد.

مقایسه ب ام و iX1 و آئودی Q4 e tron تقابل آلمانی های تمام برقی

اما نمای داخلی آئودی Q4 e-tron تقریباً سرشار از المان‌های هندسی است که خلاقیت زیادی در آن دیده می‌شود و طراحی آن به نوعی آینده‌نگرانه‌تر ترسیم شده است. با این حال، این سبک طراحی ممکن است با سلیقه همه افراد سازگار نباشد و احتمالاً بسیاری از مشتریان، طراحی داشبورد و رودری‌های ب ام و را بیشتر بپسندند. کیفیت متریال به‌کاررفته در داشبورد و پنل درهای هر دو خودرو مرغوب است و شامل انواع سطوح نرم، روکش‌های چرمی و پلاستیک‌های باکیفیت می‌شود.

مقایسه ب ام و iX1 و آئودی Q4 e tron تقابل آلمانی های تمام برقی

با وجود اینکه کابین ب ام و iX1 جادار است و صندلی‌های ردیف دوم آن فضای کافی برای سه فرد بزرگسال ارائه می‌دهند، اما کابین آئودی Q4 e-tron به دلیل فاصله محوری بزرگ‌تر، عرض و ارتفاع بیشتر، فضای راحت‌تری را به‌ویژه برای افراد بلندقد در ردیف دوم فراهم می‌کند.

حجم صندوق عقب ب ام و iX1 حدود ۴۹۰ لیتر اعلام شده که در نوع خود بزرگ و جادار محسوب می‌شود، اما این رقم برای آئودی Q4 e-tron به ۵۲۰ لیتر افزایش یافته که کمی بزرگ‌تر است و کارایی بهتری را ارائه می‌دهد.

مقایسه تجهیزات و امکانات

خوشبختانه، تجهیزات مهم و کاربردی مانند رادار نقطه کور، رادار هشدار تصادف از جلو، رادار تابلوخوان، کروز کنترل تطبیقی، دستیار رانندگی بین خطوط، صندلی‌های برقی جلو با گرمکن، شارژر وایرلس و تهویه اتوماتیک در فهرست امکانات هر دو خودرو قرار دارند. بااین‌حال، محصول آئودی به دلیل برخورداری از سردکن صندلی‌های جلو، گرمکن صندلی‌های عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، حافظه صندلی راننده و سقف پانورامای برقی، نسبت به کراس‌اوور برقی ب ام و iX1 از نظر تجهیزات برتری دارد.

خودرو آئودی Q4 e-tron   ب ام و ix1
کروز کنترل دارد(تطبیقی) دارد (تطبیقی)
کنترل پایداری دارد دارد
کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد دارد
رادار خط خوان دارد دارد
سیستم کمک رانندگی بین خطوط دارد دارد
سنسور پارک عقب دارد دارد
سنسور باران دارد ندارد
سنسور باد تایرها دارد دارد
ترمز ABS دارد دارد
ترمز EBD دارد دارد
ترمز پارک برقی و اتوهلد دارد دارد
دیلایت دارد دارد
سنسور نور دارد دارد
فرمان برقی دارد دارد
دکمه های کنترل روی فرمان دارد دارد
نمایشگر مالتی مدیا دارد دارد
دوربین عقب دارد دارد
دوربین ۳۶۰ درجه دارد ندارد
کیسه هوا دارد (۶ عدد) دارد (۶ عدد)
تهویه اتوماتیک دارد دارد
تنظیم برقی صندلی راننده دارد دارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو دارد دارد
سردکن / گرمکن صندلی جلو دارد/ دارد ندارد/دارد
ماساژور صندلی های جلو ندارد ندارد
شارژر وایرلس دارد دارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبی دارد دارد
سانروف دارد ندارد
سقف پانوراما دارد ندارد

نتیجه‌گیری ؛ ب ام و iX1 ارزنده‌تر است یا آئودی Q4 e-tron؟

در این مقایسه، با دو برند بسیار معتبر آلمانی روبه‌رو هستیم که انتخاب بین آن‌ها می‌تواند بر اساس سلیقه و علاقه به اصالت هر یک انجام شود. اما اگر از این موضوع بگذریم، هر دو خودرو از نظر کارایی فنی و پرستیژ ظاهری در سطح بالایی قرار دارند و می‌توانند کراس‌اوورهای خانوادگی مناسبی باشند.

بااین‌حال، آئودی Q4 e-tron به دلیل برخورداری از کابین و صندوق عقب بزرگ‌تر، موتور با گشتاور بیشتر، امکانات رفاهی متنوع‌تر، کیفیت بالای متریال داخلی و برد بیشتر با یک‌بار شارژ، می‌تواند گزینه بهتری نسبت به ب ام و iX1 باشد. از سوی دیگر، ب ام و نیز به دلیل طراحی کابین زیبا و جذاب و بدنه‌ای با اصالت، همچنان می‌تواند مورد توجه و علاقه بسیاری از مشتریان قرار گیرد.

source