#image_title



منتشر شده در 05 اسفند 1403 ساعت 17:07




عکاس
علیرضا پاداش



ویدئو
رضا چوکامی

سانتافه شاسی بلند باسابقه هیوندای که دوباره توسط هرمس خودرو در نسخه جدید به بازار ایران بازگشته است. در ادامه به بررسی این خودرو می پردازیم.

درباره هیوندای سانتافه

هیوندای سانتافه یکی از شناخته ‌شده ‌ترین شاسی ‌بلند های کره ‌ای است که از سال ۲۰۰۰ تاکنون در چندین نسل تولید شده و توانسته جایگاه ویژه‌ ای در بازار جهانی به دست آورد. این خودرو نام خود را از شهری در ایالت نیومکزیکوی آمریکا گرفته و در ابتدا به‌ عنوان اولین شاسی ‌بلند میان ‌سایز هیوندای معرفی شد. استقبال خوب از سانتافه باعث شد که این مدل به ‌سرعت در سبد محصولات هیوند ای تثبیت شود و با هر نسل جدید، طراحی مدرن ‌تر، امکانات بیشتر و تکنولوژی ‌های به‌ روز تری را ارائه دهد.

هیوندای سانتافه ویدیو + مشخصات فنی

اولین نسل سانتافه که در سال ۲۰۰۰ معرفی شد، طراحی ساده و کاربردی داشت و در نسخه‌ های دو و چهار چرخ متحرک عرضه می ‌شد. موتور های ۲.۴ لیتری چهار سیلندر و ۲.۷ لیتری V6 برای این مدل در نظر گرفته شده بود و اگرچه طراحی آن چندان جذاب نبود، اما به دلیل فضای مناسب و عملکرد فنی قابل‌ قبول، توانست توجه خریداران را به خود جلب کند. با ورود به نسل دوم در سال ۲۰۰۶، سانتافه به‌ روزتر و جذاب ‌تر شد. طراحی آن مدرن‌ تر و ابعادش کمی بزرگ ‌تر شد تا فضای داخلی جاداری را فراهم کند. در این مدل از موتور های قدرتمند تری مانند ۳.۳ لیتری V6 استفاده شد که عملکرد بهتری را ارائه می ‌داد. این نسل از سانتافه را می توان زیبا ترین و بهترین نسل سانتافه خواند.نسل دوم سانتافه فروش خوبی نیز در ایران تجربه کرد و توانست جایگاه خوبی در بازار بیابد. نسل سوم که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد، تغییرات بیشتری را تجربه کرد. در این دوره، هیوندای سانتافه را در دو نسخه مختلف به بازار عرضه کرد؛ مدل کوچک پنج ‌نفره و مدل استاندارد که بزرگ ‌تر و هفت ‌نفره طراحی شد بود. این تغییر باعث شد سانتافه بتواند مخاطبان بیشتری را جذب کند و در کنار بهینه ‌سازی مصرف سوخت، همچنان به یکی از گزینه‌ های پرطرفدار بازار تبدیل شود. این نسل از سانتافه نیز در ایران حضور یافت و فروش قابله توجه ای نیز داشت اما یکی از پاشنه آشیل های این خودرو موتور ۲۴۰۰سی سی آن بود که مشکل یاتاقان زدن دارد.

نسل چهارم که از سال ۲۰۱۸ وارد بازار شد، با طراحی جسورانه ‌تر و امکانات رفاهی و ایمنی پیشرفته ‌تری همراه بود. در این دوره، نسخه ‌های هیبریدی و پلاگین هیبریدی نیز به خط تولید اضافه شدند که سانتافه را از نظر مصرف سوخت و سازگاری با محیط زیست ارتقا دادند. این نسل از سانتافه یکی از الگو های طراحی ری را محصول ایران خودرو بود. نهایتاً، در سال ۲۰۲۴، نسل پنجم این خودرو با طراحی متفاوت و جعبه ‌ای‌شکل معرفی شد که فضای داخلی آن را جادارتر کرده و تکنولوژی‌ های مدرن ‌تری را در اختیار رانندگان قرار داده است. سانتافه نسل چهار بر اساس پلتفرم N3 هیوندای-کیا توسعه یافته که از بروز ترین و جدید ترین پلتفرم های این دو خودرو ساز است.

طراحی بدنه سانتافه

سانگ پاپ لی سر طراح هیوندای در جواب نقد هایی که به طراحی این خودرو گرفته شد می گوید: سانتافه برای آینده طراحی شده است. در واقع صحبت طراح این خودرو که سابقه کار در شرکت های مثل فولکس واگن و جنرالز موتور را دارد و در کارنامه خود طراحی خودرو هایی مثل شورولت کامارو (۲۰۱۰) ، بنتلی کانتیننتال GT و بنتلی فلایینگ اسپور را ثبت کرده تا حدودی درست است. سانتافه واقعا آینده نگرانه و متفاوت است. الگو های طراحی این خودرو مجموعه ای از مربع و مکعب هایی بوده که انگار به هم چسبیده اند. چراغ ها، آینه، گوشه های خودرو همه بیشتر متمایل به مربع بودن دارند. اما هیوندای برای افزودن اصالت خود به طراحی جدید و فضایی این خودرو از المان هایی استفاده کرده است که بیننده را بیشتر به یاد هیوندای بندازد و حس غریب آن را آشنا تر کند. در نمای روبه رویی و داخل کاسه چراغ به دو شکل و سه بار حرف H که نماد هیوندای می باشد به نوعی نشان داده شده است. در داخل کاسه چراغ به صورت دو ستون عمودی و خط کوچک LED حرف H تشکیل شده است. به صورت عرضی نیز در جلو پنجره دی لایت به کار رفته که منتهی به ستون های داخلی H شکل چراغ های اصلی می شود و دوباره حرف H را تشکیل می دهند. اما بنظر می رسد این کار هیوندای تا حدودی بی تاثیر بوده و مخاطبی که شناختی از هیوندای ندارد با دیدن این خودرو به یاد خودرو ساز ژاپنی هوندا می افتد. از دیگر نشانه های لگوی هیوندای می توان به اچ دیگری اشاره کرد که ستون های آن مجرا های جانبی ورودی هوای است و خط عرضی سپر نیز بخش وسطی اچ را تشکیل می دهد.

هیوندای سانتافه ویدیو + مشخصات فنی

ترکیب فلاپ ها با خطوط ذوزنقه ای شکل بر روی گلگیر، حس عضلانی بودن را به سانتافه بخشیده است که با توجه با ابعاد و سایز بزرگ قطعات بدنه مثل اینه، دستگیره ها و روف رک سقف بسیار شیک شده است و حس قدرت را به بیننده انتقال می دهد. از دقت به جزییات در این خودرو می توان هماهنگ کردن رنگ پره های رینگ و خط وسط فلاپ دور بحش پایینی درب ها گفت که در نوع خود بسیار جالب است. قسمت جنجالی طراحی سانتافه جدید، صندوق عقب آن است.

هیوندای سانتافه ویدیو + مشخصات فنی

اوایل معرفی سانتافه ۲۰۲۴ در فضای مجازی ایران نکته ای که درباره این خودرو سوژه شد، شبیه بودن بخش عقبی  این خودرو به آردی ایران خودرو بود که تا حدودی درست و غیر قابل انکار است. در داخل چراغ ها عقب به سبک چراغ های جلو همان H ها تکرار شده است. نام سانتافه با به صورت بزرگ و عرضی بر روی درب صندوق عقب نوشته شده است که در بالای آن نشان هیوندای قرار دارد. مه شکن های این خودرو به صورت دو رنگ بوده که با قرار گرفتن در سپر با رنگی متفاوت از بدنه نمایی متفاوت به این خودرو داده است.

مشخصات فنی  هیوندای سانتافه

قلب تپنده سانتافه ۲۰۲۵ یک موتور ۲۰۰۰ سی سی T-GDI از سری موتور های اسمارت استریم هیوندای-کیا است که از فناروی های جدید برای کاهش مصرف سوخت و افزایش بازدهی استفاده می کند. این موتور می تواند در دور موتور ۶۰۰۰ حداکثر ۲۴۰ اسب بخار قدرت خروجی بدهد و در دور موتور ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰ گشتاور 353 نیوتن متری تولید کند.

هیوندای سانتافه ویدیو + مشخصات فنی

گیربکس ۸ سرعته AT ساخت هیوندای پاور تک این توان را به چرخ های جلو انتقال می دهد. نداشتن قابلیت چهار چرخ محرک در  این خودرو می تواند ضعف باشد.

برند هیوندای
مدل سانتافه
کلاس بدنه کراس اوور
سال تولید ۲۰۲۴
حجم موتور ۱۹۷۵ سی سی
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
فناوری موتور توربوشارژر TGDi
قدرت ۲۴۷ اسب بخار
گشتاور ۳۵۳ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰
حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک AT
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
تعلیق جلو مک فرسون
تعلیق عقب مولتی لینک
طول ۴۸۳۰ میلی متر
عرض ۱۹۰۰ میلی متر
ارتفاع ۱۷۷۰ میلی متر
فاصله محوری ۲۸۱۵ میلی متر
وزن ۱۷۷۰ کیلوگرم
حجم باک ۶۷ لیتر
مصرف سوخت ۸.۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی
ابعاد رینگ و لاستیک ۲۳۵/60R18
شرکت عرضه کننده هرمس خودرو
برند نشان مادر هیوندای
کشور سازنده کره – چین

تعلیق بکار رفته در بخش جلویی سانتافه مک فرسون و عقب آن مولتی لینک است که در فاکتور اصلی هندلینگ و راحتی سرنشینان را به خوبی فراهم می کند. مصرف سوخت این موتور با استاندارد آلایندگی یورو شش در هر ۱۰۰ کیلومتر به طور میانگین ۸ لیتر می باشد.

کابین و امکانات Santa Fe

تمامی ترکیب رنگی هایی که برای سانتافه استفاده شده سلیقه خوب دیزاینر های آن را نشان می دهد. متریال کابین حس دوام و کیفیت را انتقال می دهد. در داشبورد و رودری ها از ترکیب سافت تاچ های نسل جدید که از فوم های ۳ لایه و چرم می باشد و جیر باکیفیت با دوخت منظم استفاده شده است. صندلی ها را چرم با کیفیتی پوشش می دهد که ظاهرا می تواند در کارکرد های بالا  هم دوام بیاورند.

هیوندای سانتافه ویدیو + مشخصات فنی

مالتی مدیا و کلاستر به ترند روز یکپارچه بوده اما با این تفاوت که در بخش نمایشگر اطلاعات سرگرمی به مقدار چند درجه به سمت راننده متمایل شده است. این نوع طراحی هرچند که دید خوبی به راننده می دهد و راننده می تواند به راحتی از امکانات رفاهی خودرو استفاده کند اما مقداری دید سرنشینان به مالتی مدیا را محدود می کند. خروجی های تهویه بجز جانبی راننده در این خودرو به صورت یکپارچه در داخل پنلی قرار گرفته اند که طراحی زیبا و ترند روز است. از نکات مثبت در طراحی سانتافه می توان به جانمایی خوب  شارژر های بیسیم (وایرلس) اشاره کرد که دسترسی مناسبی به تلفن همراه می دهد. در این شاسی بلند هیوندای خبری از فرمان دی کات نیست و  فرمان همان شکل معمولی خود را دارد و اندازه آن نیز بسیار مناسب می باشد ولی نکته حائز اهمیت شباهت این فرمان و فرمان لندکروز سری ۳۰۰ است. در بحث فضای کابین سانتافه همیشه یکی از بهترین ها بوده است و در تمامی نسل های آن طراحان این خودرو به این مورد توجه ویژه ای داشته اند و فاصله محوری ۲۸۱۵ میلی متری و ارتفاع ۱۷۷۰  میلی متری سانتافه ۲۰۲۵اثبات گر این موضوع است. صندوق عقب نیز در حالت معمولی می تواند چنیدن چمدان بزرگ را در خود جایی دهد که با وجود قابلیت صندلی های تاشونده این فضا بیشتر هم می شود.

هیوندای سانتافه ویدیو + مشخصات فنی

از جمله امکانات این خودرو می توان به  ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، هشدار پارک عقب، دوربین دنده عقب، سیستم پایش وضعیت راننده، سامانه کنترل پایداری، سامانه پایش فشار باد تایر ها، هشدار برخورد از جلو، رادار خط خوان، رانندگی خودکار بین خطوط، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، نمایشگر سیستم مالتی مدیا، پشت آمپر دیجیتال، مود های رانندگی، تابلو خوان، استارت دکمه ای، فناوری LED چراغ ها، گرم کن آینه های جانبی، دریچه سیستم تهویه عقب و… اشاره کرد.

امکانات رفاهی و ایمنی

امکانات ایمنی ۶ کیسه هوای ده نقطه ای – سامانه کنترل پایداری – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی – رادار خط خوان – هشدار بر خورد از جلو – ترمز اضطراری – سامانه پایش وضعیت راننده – نوربالا اتوماتیک
امکانات رفاهی سامانه کنترل حرکت در سراشیبی – سامانه پایش فشار باد تایر ها – سنسور پارک عقب – محدود کننده سرعت – دستیار رانندگی خودکار بین خطوط – حالت های رانندگی – استارت و استاپ موتور – دوربین دنده عقب – سنسور پارک جلو – تابلوخوان – دسته دنده الکتریکی – ترمز پارک برقی – اتوهلد – سنسور نور – سنسور باران – کروز کنترل تطبیقی – در صندوق عقب برقی – استارت دکمه ای – جلو پنجره اکتیو گریل – آینه های جانبی برقی به همراه گرم کن – نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا – پشت آمپر دیجیتال – اندروید اتو – اپل کارپلی – شارژر بی سیم – صندلی های برقی جلو

مزایا و معایب

مزایا پیشرانه قدرتمند – متریال و آپشن های راضی کننده – اصالت برند و جایگاه خوب در بازار
معایب طراحی عجیب و نه چندان جذاب – قیمت احتمالی نجومی در بازار آزاد – عدم عرضه نسخه دو دیفرانسیل

رقبا سانتافه

در حال حاضر این خودرو در بازار ایران رقیببی ندارد و در صورتی که واردات خودرو  همچنان آزاد باشد و واردت کننده ها بتوانند خودرو هایی در سطح سانتافه وارد کنند رقیب صفر کیلومتر پیدا می کند. اما در بازار دسته دوم سانتافه ۲۰۲۵ رقیب جدی برای لندکروز های کارکرده است و رقابت در این بین سخت می شود که آیا صفر کیلومتر جدید کره ای بهتر است یا ژاپنی کارکرده؟

سوالات متداول

خودروی هیوندای سانتافه چه مشخصات فنی دارد؟

قلب تپنده سانتافه ۲۰۲۵ یک موتور ۲۰۰۰ سی سی توربو با قابلیت پاشش مستقیم سوخت از سری موتور های اسمارت استریم هیوندای کیا است که از فناروی های جدید برای کاهش مصرف سوخت و افزایش بازردهی استفاده می کند. این موتور می تواند در دور موتور ۶۰۰۰ حداکثر ۲۴۰ اسب بخار قدرت تولید کند و در دور موتور ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰ گشتاور ۳۵۳ نیوتن متری تولید کند.

خودروی Hyundai Santa Fe چه امکاناتی دارد؟

از جمله امکانات این خودرو می توان به  ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، هشدار پارک عقب، دوربین دنده عقب، سیستم پایش وضعیت راننده، سامانه کنترل پایداری، سامانه پایش فشار باد تایر ها، هشدار برخورد از جلو، رادار خط خوان، رانندگی خودکار بین خطوط، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، نمایشگر سیستم مالتی مدیا، پشت آمپر دیجیتال، مود های رانندگی، تابلو خوان، استارت دکمه ای، فناوری LED چراغ ها، گرم کن آینه های جانبی، دریچه سیستم تهویه عقب و… اشاره کرد.
 

source