چین در مسیر تسلط بر بازارهای جهانی، عبور از آلمان و ژاپن در صادرات خودروهای سواری
طبق آمار، چین با سرعت زیاد در عرصه خودروسازی پیشرفت میکند. با وجود تعرفههای سنگین آمریکا که ورود خودروهای چینی را تقریباً غیرممکن کرده، این کشور توانسته با سبقت گرفتن از آلمان و ژاپن به بزرگترین صادرکننده خودروهای سواری در جهان تبدیل شود.
رشد صادرات خودروهای چینی در سالهای اخیر چشمگیر بوده است. طبق دادههای رسمی، در سال گذشته ۴.۷ میلیون دستگاه خودرو از چین به سایر کشورها صادر شده؛ بد نیست بدانید این رقم سه برابر میزان صادرات چین در سال ۲۰۲۱ میباشد! علاوه بر این، باید گفت بی وای دی در فروش جهانی (شامل خودروهای تمام برقی و هیبریدی شارژی) از تسلا عبور کرده است. پیشبینی میشود سایر خودروسازان چینی هم در آینده نزدیک فولکس واگن و تویوتا را پشت سر گذاشته و از نظر میزان فروش بر صدر جدول تکیه بزنند.
چین به دنبال تسخیر بازارهای در حال رشد است
با توجه به محدودیتهای موجود در ورود به بازار آمریکای شمالی و رقابت شدید در اروپا، خودروسازان چینی به دنبال تسخیر بازارهای در حال رشد هستند. نگاهی به دادهها نشان میدهد که آسیای جنوب شرقی، خاورمیانه، آمریکای لاتین و آفریقا به مقاصد اصلی صادرات خودروهای چینی تبدیل شدهاند. اگرچه قدرت خرید مشتریان در این مناطق به اندازه بازارهای غربی نیست، اما سرعت رشد اقتصادی و نبود صنعت خودروسازی داخلی قوی، این بازارها را برای خودروسازان چینی بسیار جذاب کرده است.
در حال حاضر خودروسازان چینی ۸ درصد از بازار خاورمیانه و آفریقا را در اختیار دارند. سهم این خودروسازان از بازار آمریکای جنوبی به ۶ درصد رسیده و ۴ درصد از بازار آسیای جنوب شرقی اکنون تحت کنترل آنهاست.
چین با مازاد تولید روبروست
گسترش سریع صادرات خودروهای چینی به نوعی نتیجه کاهش رشد بازار داخلی چین است. با اینکه در سال گذشته ۲۳ میلیون دستگاه خودرو در این کشور فروخته شده، روند رشد بازار کاهش یافته و خودروسازان چینی حالا با بحران مازاد تولید دست و پنجه نرم میکنند.
برآوردها نشان میدهند که چین در صورت استفاده از تمام ظرفیت کارخانههای خودروسازی خود، قادر به تولید ۴۵ میلیون دستگاه خودرو در سال خواهد بود. اما در حال حاضر، تنها ۶۰ درصد از این ظرفیت مورد استفاده قرار میگیرد.
استراتژی تولید خودرو در خارج از چین
با وجود مازاد تولید در چین، خودروسازان این کشور به دنبال سرمایهگذاری در کشورهای دیگر و احداث کارخانههای جدید هستند تا مشکلات مربوط به تعرفههای سنگین و هزینههای حمل و نقل را به نوعی دور بزنند. طبق گزارشهای اخیر، تا سال ۲۰۲۵ حدود ۲.۵ میلیون دستگاه خودرو توسط برندهای چینی در خارج از مرزهای این کشور تولید خواهد شد که رقم چشمگیری به حساب میآید.
شاید بدانید کمپانی بی وای دی در حال حاضر در تایلند و ازبکستان خط تولید خودرو دارد. این شرکت قصد دارد در برزیل، اندونزی، مجارستان، ترکیه و احتمالاً مکزیک نیز کارخانههای اختصاصی خود را راهاندازی کند. علاوه بر بی وای دی، برندهای چری، گریت وال، سایک (SAIC) و چانگان نیز برنامههای مشابهی برای تولید خودرو در خارج از مرزهای چین دارند.
واکنش دولت چین و نگرانی رقبا
با توجه به حمایتهای مالی گسترده دولت از شرکتهای داخلی، هنوز مشخص نیست که چین چه سیاستی در برابر سرمایهگذاریهای خارجی خودروسازانش اتخاذ خواهد کرد. با این حال، گسترش سریع برندهای چینی در بازارهای جهانی باعث نگرانی خودروسازان ژاپنی، کرهای، آمریکایی و اروپایی شده است. برندهای مطرحی مانند تویوتا، هیوندای، فورد و فولکس واگن با رقابت شدید و کاهش سهم بازار مواجه هستند. از سوی دیگر، ورود گسترده خودروهای چینی به بازارهای نوظهور، فشار بیشتری بر خودروسازان غربی وارد کرده است.
چین با برنامهریزی گسترده برای تسلط بر بازار جهانی خودرو، به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از بزرگترین بازیگر صنعت خودروسازی دنیاست. اگر این روند ادامه پیدا کند، در سالهای آینده شاهد تردد انبوه خودروهای چینی در خیابانهای سرتاسر جهان، حتی کشورهای پیشرفته، خواهیم بود؛ مگر اینکه سدی سیاسی در برابر آنها ایجاد شود.