#image_title

فولکس واگن جدیدترین کراس اوور اقتصادی خود با نام ترا را رونمایی کرد. این خودرو که برای برزیل و سایر کشورهای در حال توسعه طراحی شده، از پلتفرمی مشترک با پولو برخوردار است. از نظر جایگاه ترا در رده‌ای پایین‌تر از مدل‌های نیووس و تی-کراس قرار می‌گیرد؛ به همین دلیل، باید آن را ارزان‌ترین شاسی‌بلند فولکس واگن دانست.

آورده جدید فولکس واگن اگرچه ابعاد کوچکی دارد، اما طراحی آن از مدل‌های بزرگ‌تر کمپانی الهام گرفته شده و تصویری لوکس‌تر از آنچه که برچسب قیمتی‌ اش نشان می‌دهد، ارائه می‌کند. بر اساس برنامه‌ ریزی‌ ها قرار است این خودرو در نیمه اول سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه شود.

طراحی خارجی ترا توانسته صاحب ظاهری لوکس را از خود ببیند، ظاهری که هیچ قدرتی ندارد. در نمای روبرو، جلو پنجره باریک با چراغ‌های LED هماهنگ شده و سپر ورودی‌های هوای بزرگی روی خود دارد، البته بیشتر این ورودی‌ها تزئینی بوده و مسدود هستند! در نمای جانبی، گلگیرهای برجسته و خط شانه‌ اسپرت ظاهری پویا و جسورانه خلق کرده، رینگ‌های آلیاژی با طرح الماسی هم جلوه‌ای مدرن به این نما بخشیده‌اند. همانند شمار زیادی از مدل‌های جدید، در نمای عقب فولکس واگن ترا چراغ‌های LED از نوع به هم پیوسته بوده و با یک نوار مشکی به هم متصل شده‌اند. سپر عقب نیز طراحی عضلانی داشته و ظاهری اسپرت و قدرتمند ایجاد کرده است.

داخل کابین، فولکس واگن ترا از همان زبان طراحی آشنای کمپانی پیروی می‌کند. در قسمت میانی داشبورد، یک نمایشگر دیجیتال برای مدیریت سیستم اطلاعات و سرگرمی تعبیه شده است. خوشبختانه فولکس واگن دکمه‌های فیزیکی را در این کراس اوور جدید حفظ کرده و روی فرمان و داشبورد می‌توان تعداد نسبتاً زیادی از آنها را مشاهده نمود.

با وجود استفاده گسترده از پلاستیک در داشبورد و دیگر بخش‌های کابین، کیفیت ساخت فولکس واگن ترا از مدل پولو ترَک (Polo Track) بهتر به نظر می‌رسد. نسخه‌ای که تصاویر آن منتشر شده، به تریم‌های بالارده تعلق دارد که و از روکش چرمی بهره می‌برد. این کراس اوور به قابلیت‌های ارتباطی پیشرفته، شارژر بی‌سیم، نورپردازی داخلی و مجموعه‌ای از سیستم‌های کمکی رانندگی (ADAS) مجهز است.

فولکس واگن ترا بر مبنای پلتفرم MQB-A0 توسعه پیدا کرده است. شاید بدانید مدل‌های دیگری مثل پولو، پولو ترک، ویرتوس، نیووس و تی-کراس نیز بر اساس این پلتفرم ساخته شده‌اند. اگرچه اطلاعات فنی کامل هنوز در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته، اما فولکس واگن تأیید کرده که ترا نیروی خود را از یک پیشرانه ۱ لیتری سه سیلندر توربوشارژ دوگانه‌سوز دریافت می‌کند. این کراس اوور با هر دو نوع جعبه دنده دستی و اتوماتیک عرضه خواهد شد، اما همانند بسیاری از مدل‌های اقتصادی این کلاس، فاقد سیستم چهارچرخ محرک بوده و صرفاً به‌صورت دیفرانسیل جلو به فروش خواهد رسید.

یکی از نکات برجسته در مورد فولکس واگن ترا، طراحی، توسعه و تولید کاملاً بومی آن در برزیل است. این شاسی‌بلند کوچک در کارخانه Taubaté فولکس واگن تولید خواهد شد، همان جایی که مدل پولو ترک نیز از خط تولید خارج می‌شود. درباره عرضه ترا در بازارهای جهانی فعلاً حرفی به میان نیامده، اما احتمالاً در آینده‌ای نزدیک شاهد فروش آن در دیگر کشورهای در حال توسعه نیز خواهیم بود.