شرکت آمریکایی فورد اعلام کرد که در سال ۲۰۲۷ به بالاترین سطح رقابت‌های استقامت بازخواهد گشت و هدفش کسب عنوان قهرمانی در مسابقات ۲۴ ساعته لمان برای اولین بار از سال ۱۹۶۹ است. این خبر در تأیید گزارشی از نشریه اوتومبیل (Autocar) منتشر شده است و فورد اعلام کرده که یک هایپرکار جدید برای شرکت در مسابقات قهرمانی جهان استقامت (WEC) توسعه خواهد داد.

فورد به صورت فعالی در مسابقات قهرمانی جهان استقامت شرکت نمی‌کند. شرکت آمریکایی فورد در_class GT3 تولید می‌کند و پیش‌تر نیز خودروی سوپرکار GT را در کلاس GTE به نمایش گذاشته بود. تلاش جدید فورد اولین شانس این شرکت برای کسب قهرمانی کلی در دهه‌ها خواهد بود.

شرکت فورد در کلاس بالای WEC دو نوع قوانین را دارد که یکی از آن‌ها LMDh (Le Mans Daytona Hypercar) است. این قوانین شامل استفاده از اجزای آماده به کار بیشتری نسبت به LMH (Le Mans Hypercar) می‌شود. فورد از شاسی‌های مشخصی که توسط شرکت‌های Dallara، Ligier، Oreca و Multimatic تولید می‌شود، استفاده خواهد کرد و همچنین از سیستم هیبریدی محور عقب با قطعاتی از شرکت‌های Bosch، WAE و Xtrac بهره خواهد برد.

تاکنون، رقبای بزرگی مانند فراری، پژو و تویوتا هایپرکارهای LMH را به کار گرفته‌اند و آستون مارتین نیز به زودی با مدل Valkyrie به این جمع خواهد پیوست. همچنین شرکت‌های آلپاین، بی‌ام‌و، کادیلاک و پورشه از هایپرکارهای LMDh استفاده می‌کنند و در سال آینده، برند جنسیس نیز به این لیست اضافه خواهد شد.

با این تصمیم، فورد آرزوی پیروزی در مسابقات ۲۴ ساعته لمان را بابت دهه‌هاخواهد داشت. به گفته بیل فورد، رئیس هیئت مدیره فورد، «وقتی ما مسابقه می‌دهیم، برای پیروزی رقابت می‌کنیم و هیچ پیست یا مسابقه‌ای برای تاریخ ما مهم‌تر از لمان نیست». فورد در مدت زمان طولانی خبری از شرکت در مسابقات قهرمانی جهان استقامت نداشته است، اما به‌طور قطع حامی رقبای خود نیست.