یک روز که باد سردی از شرق آمد، تصمیمات سخت در دفتر مرکزی جنرال موتورز گرفته شد. برندهای ساب، پونتیاک، هامر و ساترن که پس از رکود بزرگ اقتصادی در سال ۲۰۰۸ حذف شدند، در حقیقت بیانگر یک بهانه برای اتمام کار بود. باب لوتز، مدیر ارشد سابق جنرال موتورز، در مصاحبهای این روزها، دلایل حذف این برندها را تشریح کرد.
تابحال اکثر محققان صنعتی بر این باورند که جنرال موتورز در آن زمان تصمیم گرفت برندهای خود را حذف کند تا بتواند با اقتدار کامل در بازارهای جهانی رقابت کند. این استراتژی، به گفته لوتز، با وجود فساد دولت و عدم بینش آن در صنعت خودروسازی، از جنس سپر بود که جنرال موتورز آن را به جامعه بزرگ خود فروخت.
هدف اصلی جنرال موتورز در سال ۲۰۰۸،پس از رکود بزرگ اقتصادی، بود که نهایتاً منجر به منقارش شد. در آن زمان، جنرال موتورز و فورد مالیات را به بخش دولتی واگذار کردند، اما در یکی از لابلای این تلاشها، جنرال موتورز عقیده خود را به وکلا داد: باید برندهای کلیدی را حفظ و اتمام برای مقابله با رقبای دیگر در صنعت خودروسازی کردند.
با این حال، لوتز، در این مصاحبه، با سکوت فقط چگونگی تصمیم گرفتن در حذف این برندها را نشان داد، تا مشتریان را از طریق سائقه ها و بازنمایی هایی به جنرال موتورز بخوانند.
در ادامه لوتز روی تقصیرهای خود تامل می کند و از آن یادمی کند که دیگر سال های مخرب را به خوبی لمس می نکرد. او می گوید که صرفا در سال های آخر ماندن و از آن ها دفاع می کرده است و آن ها می خواسته از ساب و هامر برای خوش اخباری با او معرفی کند، اما رویکرد یخکشان جنرال موتورز هیچ نیازی به تلاش بیشتر باب لوتز نداشت.