#image_title

سال 2024 برای طرفداران خودروهای اسپرت، سالی تلخ بود. پس از 60 سال تولید، شورلت کامارو به تاریخ پیوست و نیسان جی‌تی‌آر نیز از بازار آمریکا خداحافظی کرد. با وجود اینکه کامارو موجی از تأسف برانگیخت، عاقبت از این اسطوره ژاپنی در سکوت خداحافظی شد.

گوگل نیسان جی‌تی‌آر شایسته توجه بیشتر است، زیرا با شتابی خارق‌العاده و سرعت نهایی 322 کیلومتر بر ساعت، به زمره سریع‌ترین خودروهای اسپرت جهان می‌آید. علاوه بر این، جی‌تی‌آر نماد یک افسانه شرقی است که پس از 17 سال تولید، در نسل R35 به کار خود پایان داد. این خودرو، ترکیبی منحصربه‌فرد از فناوری پیشرفته، طراحی خیره‌کننده و میراث غنی است که آن را به یکی از نمادهای صنعت خودروسازی تبدیل کرده است.

سیستم چهارچرخ‌محرک پیشرفته و تعلیق تنظیم‌پذیر جی‌تی‌آر، تجربه رانندگی در پیست و جاده‌های پرپیچ‌وخم را ایجاد می‌کند. این فناوری به راننده این امکان را می‌دهد که حتی در سرعت‌های بسیار بالا، کنترل کامل بر خودرو داشته باشد. همچنین سیستم فرمان مستقیم و پاسخگویی آن، هر پیچ را به تجربه‌ای لذت‌بخش تبدیل می‌کند. ترکیب خطوط کلاسیک با المان‌های مدرن، جی‌تی‌آر را به یک اثر هنری مهندسی تبدیل کرده است.

در مقابل، جی‌تی‌آر انیسمو در شتاب و سرعت نهایی برتری دارد و برای رانندگی در جاده‌های پیچیده و شرایط مختلف مناسب است. در حالی که کامارو ZL1 با گشتاور بالا و حس رانندگی سنتی‌تر، تجربه‌ای هیجان‌انگیز برای طرفداران خودروهای آمریکایی ارائه می‌دهد.

بنابر اطلاعات فورد، جدول زیر مهم‌ترین مشخصات جی‌تی‌آر انیسمو و کامارو ZL1 را مقایسه می‌کند:

مشخصات | نیسان جی‌تی‌آر انیسمو | شورلت کامارو ZL1
————————|———————–|———————
موتور | 3.8 لیتر V6 توربو | 6.2 لیتر V8 سوپرشارژ
قدرت | 600 اسب بخار | 650 اسب بخار
گشتاور | 652 نیوتن‌متر | 882 نیوتن‌متر
سیستم محرک | 6 دنده دستی + چهارچرخ | 10 دنده اتوماتیک + دیفرانسیل عقب
شتاب 0-100 | 2.9 ثانیه | 3.4 ثانیه
سرعت نهایی | 322 کیلومتر | 306 کیلومتر

یکی از دلایل اصلی کاهش محبوبیت جی‌تی‌آر، رقابت قیمتی شدید در بازار خودروهای اسپرت است. در حالی که مدل انیسمو با قیمتی بالغ بر 220,000 دلار عرضه می‌شود، رقبایی مانند کامارو ZL1 با یک‌سوم این قیمت، عملکردی قابل‌قبول ارائه می‌دهند و برای بسیاری از خریداران گزینه اقتصادی‌تری محسوب می‌شوند.

علاوه بر این، تغییر استراتژی نیسان به سمت تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی، باعث کاهش توجه این شرکت به توسعه مدل‌های جدید جی‌تی‌آر شده است. همچنین ظهور رقبای جدید و پیشرفته، مانند تسلا رودستر با شتاب و فناوری برتر، بخشی از بازار خودروهای اسپرت را به خود جذب کرده است.

نیسان وعده داده نسل جدید جی‌تی‌آر تا 2030 بازخواهد گشت. اما آیا می‌تواند شکوه گذشته را تکرار کند؟ نیسان جی‌تی‌آر قهرمانی فراموش شده است که هنوز می‌تواند بسیاری از اسپرت‌های روز را به چالش بکشد. برای علاقه‌مندان به ترکیب قدرت، دقت و اصالت، این خودرو همیشه جاودانه خواهد ماند.