شرکت بی وای دی از ایستگاههای شارژ سریع مگاواتی 10C رونمایی کرد. این ایستگاهها با معماری ۱۰۰۰ ولتی طراحی شده و آنقدر سرعت شارژ بالایی دارند که میتوانند در عرض ۵ دقیقه، انرژی لازم برای پیمایش ۴۰۰ کیلومتر مسافت را فراهم کنند. معاون اجرایی وانگ چوانفو رئیس بی وای دی، اعلام کرد این شرکت قصد دارد بیش از چهار هزار ایستگاه شارژ مگاواتی در سراسر چین راهاندازی کند.
تا پیش از این، بی وای دی به دلیل عملکرد شارژ DC مورد انتقاد قرار میگرفت. اگرچه باتریهای سری LFP Blade این شرکت ایمنی بالایی دارند، اما مدت زمان شارژ آنها نسبت به باتریهای نیکل-منگنز-کبالت (NMC) رقبا بیشتر است. اما اکنون، بزرگترین تولیدکننده خودروهای انرژی نو (شامل مدلهای هیبریدی شارژی و تمام برقی) در جهان تصمیم گرفته این مشکل را برطرف کند.
در همین راستا، بی وای دی اولین خودروهای مجهز به پلتفرم موسوم به Super e-Platform را با سیستم ۱۰۰۰ ولتی معرفی کرده است. برای انطباق با این خودروها، این شرکت شارژر ۱۰۰۰ کیلوواتی جدیدی را عرضه کرده که در واقع بخشی از پلتفرم مذکور محسوب میشود.
بی وای دی اولین شارژر ۱۰۰۰ ولتی و ۱۰۰۰ آمپری جهان را معرفی کرده که حداکثر توان آن به ۱۰۰۰ کیلووات (۱ مگاوات) میرسد. این سیستم شارژ فوق سریع، به لطف فناوری 10C فقط در عرض ۵ دقیقه انرژی لازم برای پیمایش ۴۰۰ کیلومتر مسافت را تأمین میکند؛ یعنی هر ثانیه شارژ، معادل دو کیلومتر برد حرکتی! در تست زنده بی وای دی، شارژ خودرو از ۷ تا ۵۰ درصد فقط ۴.۵ دقیقه طول کشیده که یک رکورد چشمگیر محسوب میشود.
شارژر مگاواتی بی وای دی در حال حاضر قدرتمندترین ایستگاه شارژ خودروهای برقی سواری به شمار میرود. در جدول زیر میتوانید سرعت شارژ ایستگاه جدید این شرکت را با رقبا مقایسه کنید.
| برند | حداکثر سرعت شارژ |
| — | — |
| بی وای دی | ۱۰۰۰ کیلووات |
| تسلا | ۵۰۰ کیلووات |
| لی اتو | ۵۲۰ کیلووات |
| نیو | ۶۴۰ کیلووات |
| اکسپنگ | ۸۰۰ کیلووات |
بی وای دی با معرفی ایستگاههای شارژ مگاواتی 10C و پلتفرم ۱۰۰۰ ولتی جدید خود، معادلات صنعت شارژ خودروهای برقی را تغییر داده است. این شرکت نهتنها بر چالشهای گذشته خود در زمینه سرعت شارژ غلبه کرده، بلکه با ارائه سریعترین ایستگاه شارژ جهان، رقبا را به چالش میکشد.