#image_title

بررسی فنی کاوازاکی Versys 1100 مدل 2025

بیش از پنج سال از آخرین به‌روزرسانی بصری کاوازاکی Versys 1000 در مدل 2019 می‌گذرد و تفاوت‌های مدل 2025 در نگاه اول چندان آشکار نیست. اما یک نشان کوچک در کناره این موتورسیکلت که عدد «1100» را نمایش می‌دهد، نشان‌دهنده افزایش چشمگیر عملکرد آن است.

با وجود افزایش تنها 56 سی‌سی نسبت به مدل قبلی (حجم موتور جدید 1099 سی‌سی و مدل قبلی 1043 سی‌سی بود)، تغییرات موتور فراتر از افزایش کورس پیستون بوده و باعث افزایش 15 اسب بخار شده است. این یعنی 12.5 درصد قدرت بیشتر تنها با 5 درصد افزایش حجم موتور که Versys 1100 را به سطح بالاتری از عملکرد ارتقا داده است.

افزایش قدرت با اختلاف قیمت اندک نسبت به مدل 2024

بهبود عملکرد کوئیک شیفتر در مدل‌های S و SE

افزایش گشتاور در محدوده دورهای میانی

طراحی ظاهری شش‌ ساله که تغییرات فنی را منعکس نمی‌کند

چیدمان اصلی موتور چهار سیلندر تغییر نکرده است، اما کورس پیستون از 56 میلی‌متر به 59 میلی‌متر افزایش یافته و همراه با قطر سیلندر 77 میلی‌متری، حجم کلی را از 1043 سی‌سی به 1099 سی‌سی رسانده است. این افزایش حجم به‌ تنهایی توضیح‌دهنده افزایش 15 اسب بخار نیست. بررسی دقیق‌تر مشخصات فنی نشان می‌دهد که موتور Versys 1100 شباهت زیادی به Ninja 1000 SX دارد (که خود در سال 2025 جایگزین Ninja 1100 SX خواهد شد). نسبت تراکم از 10.3:1 در مدل قبلی به 11.8:1 در مدل جدید افزایش یافته که همان مقدار Ninja 1000 SX است. قدرت نهایی اکنون 133 اسب بخار است که هنوز به 140 اسب بخار Ninja 1000 SX نمی‌رسد، اما دلیل آن تمرکز بر گشتاور در دورهای میانی است.

برای این منظور، فیلترهای ورودی مرکزی اکنون 45 میلی‌متر بلندتر از فیلترهای بیرونی هستند تا گشتاور در بازه 4000 تا 7000 دور بر دقیقه افزایش یابد. دریچه‌های گاز و مجاری ورودی هوا نیز نسبت به حجم موتور، باریک‌تر شده‌اند تا سرعت جریان هوا افزایش پیدا کند که باز هم تأثیری مستقیم بر گشتاور دارد.

بازنگری ECU و پروفیل بادامک‌های جدید برای افزایش گشتاور

کاهش لیفت سوپاپ‌ها برای تنظیم قدرت در دورهای میانی

فلایویل سنگین‌تر و یک بالانسر ثانویه برای کاهش لرزش‌ها

منیفولد اگزوز اصلاح‌شده و یک خنک‌کننده روغن اضافه‌شده

حداکثر قدرت همچنان در 9000 دور بر دقیقه حاصل می‌شود، اما گشتاور اکنون 112 نیوتن‌متر در 7600 دور بر دقیقه است (در مقایسه با 102 نیوتن‌متر در 7500 دور بر دقیقه در مدل قبلی).

قدرت موتور از طریق جعبه‌دنده شش‌سرعته منتقل می‌شود که در مدل‌های S و SE دارای کوئیک شیفتر دوطرفه (بالا و پایین) است. این کوئیک شیفتر برای مدل 2025 بازنگری شده تا حداقل دور لازم برای تعویض دنده را به 1500 دور بر دقیقه کاهش دهد. ضرایب دنده برای هماهنگی بهتر با قدرت و گشتاور جدید اصلاح شده‌اند و یک دندانه از سینی عقب حذف شده است که می‌تواند به افزایش سرعت نهایی یا کاهش دور موتور در سرعت‌های ثابت منجر شود.

افزایش اندازه دیسک ترمز عقب به 260 میلی‌متر

استفاده از دیسک‌های معمولی 310 میلی‌متری در جلو به‌جای دیسک‌های پتالی مدل قبلی

وزن هر نسخه:

مدل پایه: 255 کیلوگرم

مدل S: 257 کیلوگرم

مدل SE: 263 کیلوگرم

از نظر راحتی، با توجه به عدم تغییر در بدنه و موقعیت سواری، نباید انتظار تفاوت چشمگیر در Versys 1100 مدل 2025 نسبت به مدل قبلی داشته باشیم. با این‌ حال، افزایش گشتاور و ضرایب دنده بازنگری‌شده نوید دور موتور کمتر در سرعت‌های کروز را می‌دهد. همچنین، افزایش جرم فلایویل و استفاده از بالانسر ثانویه باید به کاهش لرزش‌ها و بهبود کیفیت سواری کمک کند. همانند قبل، مدل S نسبت به مدل پایه سطح راحتی بالاتری دارد، زیرا دارای شیشه جلو بزرگ‌تر و قابل تنظیم و محافظ‌های دست به‌ صورت استاندارد است. مدل SE با تعلیق الکترونیکی، سطح راحتی را باز هم ارتقا می‌دهد.

مصرف سوخت ادعاشده برای موتور جدید حدود 5.6 لیتر در 100 کیلومتر (50 مایل بر گالن) است که با مخزن 21 لیتری، برد تئوری آن را به حدود 355 کیلومتر می‌رساند.

در بخش تجهیزات، مدل پایه همچنان از یک صفحه‌نمایش LCD تک‌رنگ کوچک در کنار دورشمار آنالوگ استفاده می‌کند که سن آن را نشان می‌دهد. اما در مدل‌های S و SE، از نمایشگر TFT رنگی بزرگ‌تر استفاده شده که همچنان دارای دورشمار سنتی است، اما اتصال بلوتوث را به‌صورت استاندارد ارائه می‌دهد.

مدل‌های بالا رده‌ تر همچنین مجهز به کروز کنترل و سیستم‌های کمکی مبتنی بر IMU هستند که شامل حالت‌های قدرت، ABS در پیچ‌ها و کنترل کشش می‌شود. چراغ‌های روشنایی در پیچ‌ها نیز در مدل‌های S و SE وجود دارند. تنها تغییر جدید در مدل 2025، اضافه‌شدن درگاه USB-C روی فرمان در تمامی نسخه‌ها است.

قیمت مدل 2025:

مدل پایه: 11,899 پوند

مدل S: 13,649 پوند

مدل SE: 15,649 پوند

مشخصات فنی کاوازاکی Versys 1100 مدل 2025:

حجم موتور: 1099 سی‌سی

قطر سیلندر × کورس پیستون: 77 × 59 میلی‌متر

چیدمان موتور: چهار سیلندر خطی

مشخصات موتور: DOHC، شانزده سوپاپ، چهارزمانه، خنک‌شونده با مایع

قدرت: 133 اسب بخار (99 کیلووات) در 9000 دور بر دقیقه

گشتاور: 112 نیوتن‌ متر در 7600 دور بر دقیقه

گیربکس: شش‌سرعته، انتقال نهایی زنجیری، کوئیک شیفتر (مدل‌های S و SE)

مصرف سوخت متوسط: 5.6 لیتر در 100 کیلومتر (ادعاشده)

حجم باک: 21 لیتر

برد تئوری: 355 کیلومتر

سیستم‌های کمکی: ABS، کنترل کشش (نسخه پیچ‌ها در مدل‌های S و SE)

شاسی: آلومینیومی با طراحی دوقوسی

تعلیق جلو: دو‌شاخه معکوس 43 میلی‌متری

تنظیمات تعلیق جلو: پیش‌بارگذاری (تنظیم الکترونیکی فشرده‌سازی و بازگشت در مدل SE)

تعلیق عقب: کمک‌فنر تکی (مونو‌شاک)

تنظیمات تعلیق عقب: پیش‌بارگذاری (تنظیم الکترونیکی پیش‌بارگذاری، فشرده‌سازی و بازگشت در مدل SE)

ترمز جلو: دو دیسک 310 میلی‌متری، کالیپر چهار پیستونه رادیال

ترمز عقب: دیسک 260 میلی‌متری، کالیپر تک پیستونه

چرخ جلو / تایر: 120/70ZR17

چرخ عقب / تایر: 180/55ZR17

ابعاد (طول × عرض × ارتفاع): 2270 × 950 × 1490 میلی‌متر

فاصله بین دو محور: 1520 میلی‌متر

ارتفاع زین: 840 میلی‌متر

وزن (مدل پایه / S / SE): 255 / 257 / 259 کیلوگرم (با مایعات)

گارانتی: 4 سال، بدون محدودیت مسافت

فواصل سرویس: 12 ماه یا 12200 کیلومتر