کاوازاکی نینجا ۲۵۰، یک موتورسیکلت جذاب و بادوام از خانواده نینجا است که به عنوان یکی از برترین موتورهای ریس و سواری محبوب بین موتورسواران است. این موتور ازسال ۱۹۹۴ تولید شده و تاکنون سه نسخ از آن تولید شده است. این موتور از تماشاگری جذاب و ظاهری تهاجمی برخوردار است. کاوازاکی نینجا ۲۵۰ فاقد هر گونه تغییر یا محدودیت میباشد.
طراحی و ظاهر
کاوازاکی نینجا ۲۵۰ را در فرورفتگی و برجستگیهای روی فلاپها و طراحی زیبا در استیکرها دیده میشود. همچنین تنوع رنگی بالای این محصول باعث افزایش جذابیت ظاهری آن میشود. در جلو این موتور چراغی با طراحی هجومی و تلقی دودی وجود دارد که لوگو کاوازاکی روی آن قرار گرفته است و راهنما نیز در قسمت فلاپ قرار دارد. در قسمت سمت راست فرمان این موتور، کلید قطع و وصل برق و استارت وجود دارد و در سمت چپ آن نیز کلیدهای نور بالا و پایین، بوق و راهنمای چپ و راست قرار گرفته است.
کیلومتر شمار نینجا ۲۵۰ ترکیبی از آنالوگ و دیجیتال است که اطلاعات مهمی را در اختیار راننده قرار میدهد. در سمت راست کیلومتر این موتور سرعت نمایش داده میشود و بالاتر از آن نیز مسافت طی شده نشان داده میشود. همچنین اطلاعاتی مانند آمپر بنزین و آب در سمت راست کیلومتر نینجا ۲۵۰ وجود دارند و قسمت وسط آن به نمایش دنده شمار اختصاص یافته است. کاوازاکی در چند قسمت مختلف از این موتور نام خود و لوگو نینجا را به رخ کشیده است که از جمله میتوان به بالای باک آن اشاره کرد که دو آرم نینجا در این قسمت قرار دارند و پایینتر از آن نیز یک لوگو نینجا به حالت سه بعدی قرار گرفته است. ظرفیت باک این موتور ریس ۱۴ لیتر است که نسبت به نسل قبلی خود ۳ لیتر کمتر شده است.
گلگیر این موتور با طرح سوالگذارانه طراحی شده است و پارچة جلو (بامقاطع انتهایی با طرح تیئی) به شرط برشهمکاری با کاپوتی، امکان بازکردن مخزن سوخت را فراهم میکند.
زین این موتورسیکلت از نوع دو تکه بوده که ارتفاع آن تا سطح زمین حدود ۷۹ سانتیمتر است و نشاندهنده مناسب بودن ارتفاع آن برای افرادی با قد متوسط و بلند است. در قسمت عقب این موتور برای ترک نشین دستگیره تعبیه نشده است اما یک بند قرار دارد که ترک نشین میتواند خود را کنترل کند. همچنین در پایین زین یک لیدر تعبیه شده که در بعضی از بسته بندیهای هم بدون آن میبینیم.
سیستم تعلیق این موتور از نوع جلو تلسکوپی و عقب گازی است. ترمزهای این موتور کاسهای از نوع دیسکی هستند و علاوه بر ترمز عقب که کمیحتاج به فشار است، ترمز جلو پیستونی و دارای سنسور ضد قفل ABS است.
موتور این موتورسیکلت پانچدار ۲۴۹ سیسی است که توانایی تولید ۳۸/۲ اسب بخار قدرت و ۲۳/۵ نیوتنمتر گشتاور را دارد. سوخت رسانی این موتور انژکتوری و موتور آن هیدرولیکی است. این موتور همچنین مجهز به سیستم ECO است که در افزایش مصرف سوخت به خصوص در صورت رانندگی با دنده دوم و سه و پنجم مستعد میباشد و در صورت فعال کردن این سیستم باعث کاهش مصرف سوخت و اقتصادی تر شدن خودرو میشود.
گوشت این موتورسیکلت از جنس استیل است و در آن شاسی تریل از آلیاژ آلومینیوم استفاده شده است و با این کار صحت وزنه آن را بهینه کردهاند.
در قسمت عقب لاستیک دارای سایز ۱۴۰/۷۰/۱۷ بوده و همچنین در قسمت جلو سایز لاستیک ۱۱۰/۷۰/۱۷ است.
معمولاً افراد زیادی که این موتور را امتحان کردهاند مدعی شدهاند که این موتور میتواند در تماشاگری دلچسب و سر تراشانه سواری کند و بسیاری از آنها کاملاً راضی بودهاند.
در انتها میتوانیم بگوییم کاوازاکی نینجا ۲۵۰، مناسب برای موتورسوارانی است که توقع دارند یک موتور با طراحی بدنی خوب، قدرت و وزن به بالا، ترکیب پیچخوردگی و تراز انداز مهم توپها و بهترين رانندگی را داشته باشد و روی دروازه موتور آن هم به همه این نکات تا این حد مطمئن نباشند.
در این مقاله به بررسیDetailed مشخصات فنی و ظاهری کاوازاکی نینجا ۲۵۰ پرداختهایم. اکنون مطالب پراکنده و کموکراه را که توسط متولدین دهه شصت و آغاز کار سال 1384 به درجش رسیده هر چند هر بسیار کم بوده باشند را دلايلي بيش از کافي بر مبناي جذابيت و فروش بالای اين موتور نميتوانند توضيح دهند. کاوازاکی نینجا مناسب برای موتورسوارانی است که توقع دارند یک موتور با طراحی بدنی خوب، قدرت و وزن به بالا، ترکیب پیچخوردگی و تراز انداز مهم توپها و بهترين رانندگی را داشته باشد.