بنیانگذار برند سوئدی کونیگزگ که به ساخت سریعترین و پیچیدهترین هایپرکارهای جهان شهرت دارد، از یک خودروی ژاپنی برای ترددهای روزانهاش استفاده میکند. این خودرو نه یک ابر خودروی چند میلیون دلاری، بلکه یک هاچبک کوچک و هیجانانگیز ژاپنی است.
کریستین ون کونیگزگ، بنیانگذار کمپانی کونیگزگ، که به ساخت هایپرکارهای شگفتانگیز و پیچیده مشهور است، طرفدار یک خودروی ژاپنی برای استفادههای روزمرهاش است. برخلاف تصور عموم که احتمالا تصور میکنند او همیشه سوار یکی از ابرخودروهای چند میلیون دلاریاش است، اما در کمال تعجب، او مسیرهای روزانهاش را با یک هاچبک کوچک و جذاب ژاپنی طی میکند؛ تویوتا GR یاریس!
اخیراً پستی در صفحه اینستاگرام کونیگزگ منتشر شد که در آن، وی با شور و هیجان پشت فرمان یک تویوتا GR یاریس نشسته و روز کاریاش را با جملهای ساده و پرانرژی شروع میکند: «دیوانگی سه سیلندر در صبح زود!»
تویوتا GR یاریس، خودرویی که برای برخی بازارها طراحی شده و در آمریکا عرضه نمیشود، دارای یک پیشرانه ۳ سیلندر توربو شارژ ۱.۶ لیتری است که میتواند ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی این موتور از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته دستی به هر چهار چرخ منتقل میشود، که آن را به یکی از جذابترین گزینهها در کلاس هاچبکهای اسپرت تبدیل کرده است.
این تنها بار نیست که کریستین ون کونیگزگ علاقه خود را به خودروهای ژاپنی نشان میدهد. او در دوران دانشجویی خود یک دستگاه مزدا MX-5 داشت و جالب اینکه بعدها دوباره همین خودرو را خریداری کرد. این علاقه نشان میدهد که عشق به رانندگی فراتر از قدرت موتور و قیمت خودرو است و حتی مردی که ابرخودروهای چند میلیون دلاری مانند جسکو و رگرا را طراحی و تولید میکند، از نشستن پشت فرمان یک خودروی کوچک و چابک لذت میبرد.
تویوتا GR یاریس شاید از نظر ابعاد و قیمت با ابرخودروها قابل مقایسه نباشد، اما از لحاظ تجربه رانندگی، تعادل در پیچها و پاسخگویی موتور، در سطح بالایی قرار دارد. این خودرو برای لذت بردن از رانندگی شهری و جادهای طراحی شده است، ولی اکنون توسط یکی از بزرگان صنعت خودروسازی مورد استفاده روزمره قرار میگیرد.