خودروسازان چینی علیرغم مواجهه با تعرفه های سنگین در اتحادیه اروپا، حضور خود را در این قاره به طور قابل توجهی افزایش داده اند. براساس داده های شرکت تحقیقاتی دیتا فورس، فروش خودروسازان چینی در فوریه 2025 با رشد 64 درصدی نسبت به سال قبل به 38 هزار و 902 دستگاه رسیده و سهم بازار آنها از 2.5 درصد به 4.1 درصد افزایش یافته است.
اتحادیه اروپا در اکتبر 2024 تعرفه هایی تا 35.3 درصد را بر خودروهای الکتریکی ساخت چین اعمال کرد. این تعرفه ها علاوه بر تعرفه 10 درصدی قبلی هستند. هدف از اعمال این تعرفه ها مقابله با یارانه های دولتی چین و حفظ رقابت عادلانه در بازار اروپا اعلام شده است.
با این وجود، خودروسازان چینی با تغییر استراتژی های خود به رشد فروش ادامه داده اند. در حالی که فروش خودروهای الکتریکی کاملاً چینی در فوریه 2025 با کاهش 3.4 درصدی به 11 هزار و 116 دستگاه رسید، صادرات خودروهای پلاگین هیبرید با رشد 321 درصدی به 4 هزار و 744 دستگاه افزایش یافت. مدل هایی مانند بی وای دی Seal U PHEV، ام جی HS PHEV و چری جیکو 7 PHEV از محبوبیت خاصی برخوردار هستند.
شرکت بی وای دی در ژانویه 2025 با رشد سالانه 551 درصدی در بریتانیا، 734 درصدی در اسپانیا و 207 درصدی در پرتغال عملکرد قابل توجهی داشته و در این بازارها از تسلا پیشی گرفته است.
خودروسازان چینی با تمرکز بر فناوری های جدید، تلاش می کنند تا در بازار رقابتی اروپا متمایز شوند. به عنوان مثال، شرکت چانگان با نمایش 9 مدل جدید از سه برند خود، ویژگی هایی مانند پارک خودکار با کنترل صوتی و حالت تبدیل به کمپینگ را معرفی کرد که تحسین نمایندگان و رسانه های اروپایی را برانگیخت.
شرکت اکسپنگ نیز با ورود به بازارهای لهستان، سوئیس، جمهوری چک و اسلواکی، حضور خود را در اروپا گسترش داده است. این شرکت با تأکید بر بهره گیری از فناوری های نوین به جای قیمت رقابتی، قصد دارد تا پایان سال 2025 فروش خود در خارج از چین را دو برابر کرده و بیش از 300 نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش را در سراسر جهان تأسیس کند.
خودروسازان چینی برای مقابله با موانع تعرفه ای، به سرعت به سمت تولید محلی در اروپا حرکت می کنند. چری در اسپانیا با همکاری شرکت EV Motors تولید خودروی برقی تحت برند Ebro را در بارسلونا آغاز کرده است. اولین خودروی این برند در نوامبر 2024 از خط تولید خارج شد. بی وای دی نیز در حال سرمایه گذاری برای احداث کارخانه هایی در مجارستان و ترکیه است. انتظار می رود کارخانه مجارستان تا پایان سال 2025 با ظرفیت سالانه 350 هزار دستگاه به بهره برداری برسد.
با وجود چالش های تعرفه ای و موانع تجاری، خودروسازان چینی با اتخاذ استراتژی های متنوع، از جمله تمرکز بر فناوری های نوین، گسترش حضور به بازارهای جدید و سرمایه گذاری در تولید محلی، حضور خود را در بازار اروپا تقویت کرده اند. این رویکردها نه تنها به افزایش سهم بازار آنها کمک کرده، بلکه رقابت در صنعت خودروسازی اروپا را نیز تشدید کرده است.