مقایسه پژو 408X و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن؛ رقابت خوش چهره فرانسوی و قلدر ژاپنی
پژو ۴۰۸ ایکس و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن دو خودروی جذاب وارداتی و غیر چینی هستند که به لطف واردات خودروهای خارجی شاهد آنها خواهیم بود. در این مطلب به مقایسه پژو ۴۰۸ ایکس و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن خواهیم پرداخت. کمپانیهای معتبر خارجی بهتدریج در دور جدید واردات، محصولات خود را بهصورت واسطهای و

پژو ۴۰۸ ایکس و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن دو خودروی جذاب وارداتی و غیر چینی هستند که به لطف واردات خودروهای خارجی شاهد آنها خواهیم بود. در این مطلب به مقایسه پژو ۴۰۸ ایکس و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن خواهیم پرداخت.
کمپانیهای معتبر خارجی بهتدریج در دور جدید واردات، محصولات خود را بهصورت واسطهای و عمدتا از کشور چین در ایران عرضه میکنند. در این بین، نسل جدید مزدا ۳ به همراه یک محصول کاملا متفاوت از پژو در ایران حضور پیدا کردهاند که اولی بهصورت وارداتی و دومی توسط شریک قدیمی پژو در کشورمان، یعنی ایرانخودرو به صورت وارداتی و سپس مونتاژی وارد بازار میشود. پژو ۴۰۸ ایکس جدیدترین محصول پژو است که بعد از خروج این کمپانی، از شراکت با ایرانخودرو مجدداً به کشورمان برگشته و نسل جدید مزدا ۳ نیز توسط شرکتهایی همچون آفتاب خودرو و البته گروه بهمن، بهصورت وارداتی از سال ۱۴۰۳ به بازار ایران برگشته است.
با توجه به نزدیکی رده قیمتی این دو محصول و نوع کاربرد و مشتریان هدف آنها، میتوان گفت که مزدا ۳ پریمیوم ادیشن و پژو ۴۰۸ ایکس تا حدودی رقیب همدیگر هستند و میتوانند مشتریان را برای خرید یکی از این دو به تردید بیندازند. به همین منظور، به مقایسه پژو ۴۰۸ ایکس با مزدا ۳ پریمیوم ادیشن میپردازیم تا به تمامی سؤالات مشتریان احتمالی و همچنین علاقهمندان، پیرامون نقاط ضعف و قوت این دو خودرو نسبت به یکدیگر پاسخ دهیم.
درباره پژو ۴۰۸ ایکس و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن
پژو ۴۰۸ ایکس در واقع یک کراساوور کوپه محسوب میشود که از ترکیب بدنه خودروهای سدان، شاسیبلند و هاچبک بیرون آمده است. استایل این خودرو در نوع خود بسیار متفاوت بوده و کمتر محصولی میتواند از این جهت با آن رقابت کند. کمپانی پژو-سیتروئن در سال ۲۰۲۲ مدل ۴۰۸ کراساوور کوپه کامپکت را بر اساس پلتفرم EMP2 گروه استلانتیس در کشورهایی نظیر چین، مالزی و فرانسه روی خط تولید برد.
با توجه به اینکه کمپانی دانگفنگ شریک پژو-سیتروئن در تولید و عرضه محصولات این کمپانی به بازار چین محسوب میشود، خط تولید پژو ۴۰۸ کراساوور در چین نیز به این کمپانی چینی واگذار شد تا آن را با نام ۴۰۸ ایکس به بازار بفرستد. از طرف دیگر، با توجه به وجود تحریمها، امکان عرضه پژو ۴۰۸ بهصورت مستقیم توسط کمپانی پژو-سیتروئن در ایران وجود ندارد و به همین دلیل شرکت ایرانخودرو به سراغ کمپانی دانگفنگ رفت و پژو ۴۰۸ ایکس را در سال ۱۴۰۳ برای بازار ایران رونمایی کرد. قرار است این خودرو بهصورت مونتاژی توسط بزرگترین خودروساز کشور به بازار ایران راه پیدا کند.
اما مزدا ۳ پریمیوم ادیشن در واقع نسل چهارم این سدان محبوب ژاپنی محسوب میشود که در نسلهای اول و دوم توسط گروه بهمن در ایران مونتاژ میشد، اما به دلیل تحریمها تولید آن متوقف شد تا اینکه بالاخره در دور جدید واردات، نسخه تولید چین این خودرو توسط شرکتهای واردکننده برای اولین بار در ایران عرضه شد. نسل چهارم مزدا ۳ در سال ۲۰۱۹ توسط کمپانی ژاپنی به تولید رسید و نسخه وارداتی به کشور از مبدأ چین بوده و توسط کمپانی چانگان به بازارهای مختلف عرضه میشود.
مقایسه مشخصات فنی
پژو ۴۰۸ ایکس در قسمت دماغه خود یک موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ تزریق مستقیم پنهان کرده که حدود ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این توان برای رسیدن به چرخهای جلو از یک گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته AT کمک میگیرد و میتواند این ماشین ۱۴۶۵ کیلوگرمی را ظرف مدت ۹.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند.
میانگین مصرف سوخت پژو ۴۰۸ ایکس نیز در شرایط استاندارد حدود ۶.۳۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که رقم مناسبی برای خودرویی در این ابعاد و وزن به حساب میآید. همچنین، بهکارگیری گیربکس اتوماتیک AT نیز در کاهش استهلاک جعبهدنده و پایین آمدن هزینههای نگهداری از این قطعه مهم و گرانقیمت کاملاً تأثیر مثبت خواهد داشت.
اما مزدا ۳ پریمیوم ادیشن ترجیح داده تا از یک موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی به قدرت ۱۵۵ اسب بخار و ۲۰۲ نیوتنمتر گشتاور استفاده کند. در نتیجه، استهلاک آن به دلیل نبود سیستم توربوشارژ پایینتر بوده و حساسیت کمتری به کیفیت بنزین داخلی نشان میدهد. بنابراین، نسبت به موتور توربوشارژ حریف فرانسوی، کمتر نیاز به استفاده از مکمل اکتان و یا ریمپ کردن موتور خواهد داشت.
جعبهدنده مزدا ۳ نیز از نوع ۶ سرعته اتوماتیک AT است که ترکیب مناسبی با موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی محسوب میشود و در مجموع، نوید استهلاک فنی پایین و دوام بالا را برای موتور و جعبهدنده این خودرو میدهد. شتاب مزدا ۳ نیز معادل ۹.۵ ثانیه بوده که از این جهت با حریف فرانسوی یکسان است، ولی مصرف سوخت آن کمی پایینتر بوده و به ۶.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر میرسد.
جدول مقایسهای مشخصات فنی دو خودرو به قرار زیر است:
| خودرو | پژو ۴۰۸ ایکس ایران خودرو | مزدا ۳ پریمیوم ادیشن |
| — | — | — |
| موتور | چهارسیلندر- ۱۶سوپاپ –توربوTGDi | بنزینی- چهار سیلندر- ۱۶سوپاپ تنفس طبیعی |
| حجم موتور | ۱.۶ لیتر | ۲ لیتر |
| توان خروجی | ۱۷۵ اسب بخار – ۲۵۰ نیوتن متر | ۱۵۵ اسب بخار – ۲۰۲ نیوتن متر |
| گیربکس | ۸ سرعته AT اتوماتیک | ۶ سرعته اتوماتیک AT |
| انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو |
| شتاب ۰-۱۰۰ | ۹.۵ ثانیه | ۹.۵ ثانیه |
| مصرف سوخت ترکیبی | ۶.۳۵ لیتر در۱۰۰کیلومتر | ۶.۱ لیتر در۱۰۰کیلومتر |
| بیشترین سرعت | ۲۲۰ کیلومتربرساعت | ۲۱۶ کیلومتربرساعت |
| وزن | ۱۴۶۵ کیلوگرم | ۱۴۳۴ کیلوگرم |
| حجم باک | ۵۱ لیتر | ۵۱ لیتر |
| ابعاد بدنه | ۱۵۰۲-۱۸۵۹-۴۷۰۵ میلیمتر | ۱۴۴۰-۱۷۹۵-۴۶۶۰ میلیمتر |
| فاصله محوری | ۲۷۸۷ میلیمتر | ۲۷۲۵ میلیمتر |
| حجم صندوق | ۶۰۸ لیتر | ۴۵۰ لیتر |
مقایسه کابین و فضای داخلی
نوع طراحی هر دو خودرو در کلاس خود کاملاً خاص و متفاوت به نظر میرسد. بهعنوان مثال، بین سدانهای موجود در بازار، طراحی داخلی مزدا ۳ کاملاً متفاوت بوده و تقریباً با تمامی محصولات مشابه موجود در بازار ایران تفاوت دارد. در اینجا از خطوط با زوایای نسبتاً نرم و انحناهای جذاب استفاده شده که طراحی طبقاتی داشبورد این خودرو، در عین اسپرت بودن، کاملاً مجلل و همهپسند به نظر میرسد. غربیلک فرمان سهشاخه، قرارگیری دریچههای تهویه در دو طرف کیلومترشمار، دریچههای تهویه سراسری سمت شاگرد و اهرم تعویض دنده سنتی به همراه کیلومترشمار آنالوگ-دیجیتال، فضایی دلنشین، خاطرهانگیز و البته مطابق با سلیقههای امروزی را برای کابین مزدا ۳ پریمیوم ادیشن رقم زده است.
اما در سمت دیگر، طراحی داخلی پژو ۴۰۸ ایکس، مطابق با نمای بیرونی، به سبک کاملاً تهاجمی و سرشار از اشکال هندسی با خطوط صاف و زوایای شکسته صورت گرفته است. کابین محصولات جدید پژو که به آی-کاکپیت نیز موسوم است، کمترین اثری از انحنا را به نمایش میگذارد و در عوض، به واسطه المانهای هندسی، قرارگیری کیلومترشمار در بالای غربیلک فرمان دوشاخه و کلیدهای پیانویی به همراه پنل لمسی مالتیمدیا، جلوهای متفاوت را از خود به نمایش میگذارد.
بنابراین، اگر با طرحهای نوگرا و فانتزی بیشتر ارتباط برقرار میکنید، کابین مزدا ۳ پریمیوم ادیشن گزینه بهتری برای شما خواهد بود.
کیفیت متریال داشبورد در هر دو خودرو در سطح مناسبی قرار دارد، اما به نظر میرسد سطح کیفی داشبورد و رودریهای مزدا نسبت به محصول پژو بالاتر باشد و از این جهت، رضایت بیشتری در کاربر ایجاد کند. هرچند استفاده از سطوح سافتتاچ در داشبورد و سطوح چرمی روی پنل درهای پژو ۴۰۸ ایکس نیز سطح کیفی آن را در حد مطلوبی قرار میدهد.
صندلیهای ردیف دوم مزدا ۳ برای حضور دو نفر سرنشین بلندقد، فضای نسبتاً کافی ارائه میدهد، اما سرنشین ردیف وسط از لحاظ فضای پا و شانه با محدودیت بیشتری روبهرو است. از این جهت، وضعیت پژو ۴۰۸ ایکس به دلیل فاصله محوری بزرگتر میتواند برای سرنشینان ردیف دوم، با محدودیت کمتر و فضای بزرگتر همراه شود و در مجموع، محیط جادارتری را در ردیف دوم به کاربران ارائه دهد.
همچنین میزان فضای صندوق عقب مزدا ۳ پریمیوم ادیشن نزدیک به ۴۵۰ لیتر است که برای یک سدان کامپکت، گنجایشی کاملاً کاربردی و کافی به حساب میآید. با این حال، صندوق عقب پژو ۴۰۸ ایکس حدود ۶۸۰ لیتر ظرفیت دارد و قاعدتاً فضای بیشتری را به لوازم مسافرتی خانواده اختصاص میدهد.
مقایسه آپشنهای پژو ۴۰۸ ایکس با مزدا ۳ پریمیوم ادیشن
هر دو خودرو تقریباً تنوع بالایی از آپشنهای رفاهی و ایمنی مدرن و کاربردی را به کاربران خود ارائه میدهند که در این میان میتوان به رادار نقطه کور، رادار خطخوان، رادار تابلوخوان، کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری، هشدار برخورد از جلو، پدلشیفتر، ترمز پارک برقی، اتوهلد، صندلی برقی راننده و… اشاره کرد.
اما مواردی مثل دوربین ۳۶۰ درجه، تنظیم برقی صندلی شاگرد، گرمکن صندلیهای جلو، هشدار خستگی راننده، سقف پانوراما و… در پژو ۴۰۸ ایکس موجود است که تنوع آپشنهای این ماشین فرانسوی را نسبت به حریف ژاپنی در سطح بالاتری قرار میدهد.
نتیجهگیری
با توجه به مواردی که در این مطلب به آنها اشاره داشتیم، میتوان نتیجه گرفت که هر دو خودرو جزو گزینههای مناسب در رده قیمتی خود محسوب میشوند و هم از لحاظ اصالت برند و هم از نظر سطح کیفی، در رتبه بالایی قرار میگیرند.
با این حال، اگر به دنبال استهلاک فنی پایینتر و دوری از دردسر موتورهای توربوشارژ هستید که حساسیت کمتری به کیفیت بنزین داشته باشد، مزدا ۳ پریمیوم ادیشن با موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی انتخاب بهتری خواهد بود. ضمن آنکه از لحاظ طراحی ظاهری نیز، این خودرو برای مشتریانی که به دنبال محصولاتی با طراحی کلاسیک و متعادلتر هستند، گزینه متعارف و مناسبتری به حساب میآید.
اما اگر به دنبال طراحیهای نوین و یک کراساوور آیندهنگرانه هستید که فضای داخلی جادارتری ارائه دهد، صندوق عقب بزرگتری داشته باشد، تنوع آپشنهای این ماشین فرانسوی نسبت به حریف ژاپنی در سطح بالاتری قرار میدهد و طراحی داخلی آن نیز با شاخصههای اسپرت و تهاجمی بیشتری همراه باشد، پژو ۴۰۸ ایکس گزینه مطلوبتری خواهد بود.
همچنین، اگر این خودرو بهصورت مونتاژی عرضه شود، احتمالاً تیراژ آن بسیار بالاتر از خودروهای وارداتی خواهد بود و در نتیجه، تأمین قطعات و تعمیرات آن فرآیند راحتتر و احتمالاً کمهزینهتری را طی خواهد کرد.
برچسب ها :ایران خودرو
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0