شرکت خودروسازی جک موتورز چین سال 2024 را با عملکردی بسیار ضعیف و کاهش شدید درآمد و سودآوری به پایان رساند. گزارش مالی این شرکت نشان میدهد که فروش خودروهای سواری آن در مقایسه با سال گذشته 16.59 درصد کاهش یافته و درآمد کل با افتی 6.28 درصدی به 42.116 میلیارد یوان رسیده است. این در حالی است که زیان خالص جک به 1.784 میلیارد یوان رسید که نسبت به سال گذشته 1277.59 درصد افت را نشان میدهد.
بخشی از این زیان مالی گسترده ناشی از عملکرد ضعیف شرکت مشترک جک با گروه فولکس واگن در استان آنهویی چین است. زیان این سرمایهگذاری مشترک به 1.35 میلیارد یوان رسیده که نسبت به زیان 450 میلیون یوانی در سال 2023 افزایش قابل توجهی داشته است.
در سال 2024، جک موفق به فروش 403,100 دستگاه خودرو و شاسی شد که 7.42 درصد کمتر از سال 2023 بوده است. فروش خودروهای سواری به 166,800 دستگاه کاهش یافت که نسبت به سال قبل 16.59 درصد افت داشته است. این در حالی است که فروش خودروهای تجاری با افزایش جزئی 0.38 درصدی به 236,300 دستگاه رسیده است.
همچنین، تعداد کارکنان جک از 23,064 نفر در سال 2023 به 21,408 نفر در سال 2024 کاهش یافت. این شرکت در بخش تولید 2476 نفر را اخراج کرد، اما در بخش فنی و مهندسی تعدادی نیروی جدید به استخدام خود درآورد.
در این گزارش آمده است که درآمد حاصل از فروش داراییهای غیرجاری در سال 2024 برابر با 592 میلیون یوان بوده است. این رقم در سالهای 2023 و 2022 به ترتیب 648 میلیون یوان و 74 میلیون یوان بود.
با وجود این شرایط، جک امیدوار است با همکاری استراتژیک با هوآوی و معرفی برند فوق لوکس مائکسترو، ورق را برگرداند. نخستین محصول این پروژه مشترک، S800، در نوامبر 2024 رونمایی شد و قیمتی بین 1 تا 1.5 میلیون یوان دارد.
هدف جک برای سال 2025 فروش حدود 430 هزار دستگاه خودرو است که معادل 6.67 درصد رشد سالانه میشود. این شرکت انتظار دارد که درآمد عملیاتی خود را به 46 میلیارد یوان افزایش دهد که معادل رشد 9 درصدی خواهد بود.
همکاری جک و کرمان موتور نیز تحت تأثیر این شرایط قرار خواهد گرفت. باید منتظر ماند و دید که این همکاری به چه سمتی خواهد رفت و آیا محصولات عرضهشده در ایران با استقبال خوبی مواجه خواهند شد یا خیر.