#image_title

به نظر می رسد اعمال تعرفه های سنگین توسط ترامپ بر کالاهای چینی، منجر به ادغام دو غول خودروساز این کشور شده است. تنها دو هفته از اعمال تعرفه ها می گذرد و چین تصمیم گرفته است دو خودروساز بزرگ دولتی خود، دانگ فنگ و چانگان را ادغام کند تا یکی از بزرگترین اتحادهای خودروسازی جهان را تشکیل دهد.

در دو دهه اخیر، خودروسازان مشهور و بزرگ دنیا بارها اقدام به ادغام و تشکیل اتحاد کرده اند تا هزینه های مختلف را کاهش دهند. هدف از این کار، کاهش هزینه های طراحی پلتفرم، پیشرانه، گیربکس، تولید قطعات یدکی و خدمات پس از فروش است.

چینی ها در کمتر از یک هفته تصمیم به ادغام دو شرکت خودروسازی دولتی خود گرفتند تا در مقابل تعرفه های آمریکا و اروپا مقاومت بیشتری داشته باشند و سرعت رشد و تولید محصولات خود را افزایش دهند.

یکی از مشکلات خاص چینی ها، مازاد ظرفیت خودرو است. چین در سال های اخیر با پدیده ظرفیت مازاد در صنعت خودروسازی مواجه شده است. کارخانه هایی که در دهه گذشته با هدف پاسخگویی به تقاضای داخلی و صادرات توسعه یافتند، اکنون بیش از نیاز بازار تولید می کنند.

دولت چین با سیاست تجمیع و ادغام خودروسازهای بزرگ، به دنبال ایجاد ساختارهای قدرتمندتر و متمرکزتر است تا ظرفیت های تولید به شکل بهینه مدیریت شود و منابع مالی و فنی به سمت برندهای برتر و دارای مزیت رقابتی سوق داده شوند.

تمرکز منابع روی خودروهای برقی نیز از اهداف دیگر این ادغام است. چینی ها با حمایت های مالی، زیرساختی و سیاسی، تنها به برندهایی که از لحاظ مهندسی و تکنولوژی در سطح بالایی قرار دارند، اختصاص خواهند داد.

ادغام چانگان و دانگ فنگ نمونه ای از همین سیاست هدفمند است که می تواند منابع محدود را به سمت پروژه های برقی با کیفیت و دارای توان رقابتی در بازار جهانی هدایت کند.

چین در سال های اخیر، خودرو را به یکی از ابزارهای دیپلماسی اقتصادی خود تبدیل کرده است. بازارهایی همچون آفریقا، خاورمیانه و آمریکای جنوبی ظرفیت بالایی برای خودروهای اقتصادی و بادوام دارند، اما از شرکت های پراکنده و بی ثبات استقبال نمی کنند.

ادغام برندهای مطرح چینی می تواند یک هویت صنعتی یکپارچه و معتبر ایجاد کند که توان پاسخگویی به نیازهای بازارهای نوظهور را با ثبات کیفیت و خدمات پس از فروش تضمین کند.

رقابت داخلی شدید در بازار خودروی چین نیز از دیگر دلایل این ادغام است. بازار داخلی خودروی چین در حال حاضر با اشباع بازیگران مواجه است؛ شرکت های کوچک و بزرگ در یک رقابت ناسالم قیمتی گرفتار شده اند.

ادغام خودروسازهای بزرگ، ضمن کاهش تعداد بازیگران، باعث ایجاد تعادل قیمتی، ارتقاء کیفیت محصولات و افزایش سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه خواهد شد که نتیجه آن، تقویت برندهای ملی و افزایش قدرت صادراتی است.