دیدگاه‌ها برای مزدا EZ-60 معرفی شد؛ کراس اووری ژاپنی-چینی با احتمال عرضه در ایران بسته هستند

مزدا EZ-60 معرفی شد؛ کراس اووری ژاپنی-چینی با احتمال عرضه در ایران

کمپانی ژاپنی مزدا از کراس اوور تمام برقی EZ-60 رونمایی کرد. این خودرو، دومین عضو از سری جدید EZ پس از سدان EZ-6 است. هر دو خودرو بر روی پلتفرم EPA1 که توسط شریک چینی مزدا، چانگان، توسعه یافته است، ساخته شده‌اند. بنابراین، مزدا EZ-60 شباهت‌های فنی بسیاری با شاسی بلند دیپال S07 دارد. همکاری

کد خبر : 76967
تاریخ انتشار : یکشنبه 13 آوریل 2025 - 10:15
مزدا EZ-60 معرفی شد؛ کراس اووری ژاپنی-چینی با احتمال عرضه در ایران

کمپانی ژاپنی مزدا از کراس اوور تمام برقی EZ-60 رونمایی کرد. این خودرو، دومین عضو از سری جدید EZ پس از سدان EZ-6 است. هر دو خودرو بر روی پلتفرم EPA1 که توسط شریک چینی مزدا، چانگان، توسعه یافته است، ساخته شده‌اند. بنابراین، مزدا EZ-60 شباهت‌های فنی بسیاری با شاسی بلند دیپال S07 دارد.

همکاری مزدا و چانگان به بیش از یک دهه پیش بازمی‌گردد، زمانی که این دو شرکت خودروسازی ژاپنی و چینی در سال ۲۰۱۲ یک شرکت مشترک در چین تأسیس کردند. کارخانه مشترک آنها در شهر نانجینگ واقع شده است و در حال حاضر پنج مدل مختلف از جمله مزدا CX-30، CX-5، CX-50، مزدا ۳ و سدان EZ-6 را تولید می‌کند.

مزدا EZ-60 به زودی به این جمع می‌پیوندد و پس از معرفی رسمی در نمایشگاه خودرو شانگهای در تاریخ ۲۳ آوریل، وارد بازار جهانی خواهد شد. در بازارهای بین‌المللی، این خودرو احتمالاً با نام مزدا CX-6e به فروش خواهد رسید. پس از ورود به این بازارها، مزدا EZ-60 باید با رقبای قدرتمندی مانند تسلا مدل Y، کیا EV6، هیوندای آیونیک ۵ و فولکس واگن ID.4 رقابت کند.

طراحی بدنه و ویژگی‌های ظاهری کراس اوور دو رگه مزدا و چانگان، بر اساس زبان طراحی معروف مزدا موسوم به «کودو» است. این زبان طراحی شامل خطوط سیال، سطوح پویا و عناصر نورپردازی خاص است. از ویژگی‌های برجسته طراحی این کراس اوور می‌توان به چراغ‌های جلوی دو تکه، نوارهای روشنایی روز، لوگوی نورانی مزدا، دستگیره‌های مخفی درب‌ها، استفاده از دوربین به جای آینه‌های جانبی و سقفی با شیب ملایم اشاره کرد.

در نمای عقب، چراغ‌های کشیده و نوشته «Mazda» روی درِ صندوق دیده می‌شود. با این حال، برف‌پاک‌کن عقب که به‌صورت آشکار نصب شده است، تا حدودی از یکپارچگی طراحی مینیمالیستی عقب کاسته است.

مزدا EZ-60 بر روی پلتفرم ماژولی موسوم به EPA1 توسعه یافته است، همان پلتفرمی که برای ساخت مدل‌هایی مانند دیپال L07، دیپال S07 و مزدا EZ-6 نیز استفاده شده است. این پلتفرم توسط چانگان طراحی شده و فرایندهای طراحی و تولید آن ۵ سال زمان برده است. به گفته چانگان، این پلتفرم از انواع پیشرانه‌های برقی، هیبریدی مجهز به افزایش‌دهنده برد حرکتی و حتی هیدروژنی پشتیبانی می‌کند.

در مورد مشخصات و ابعاد مزدا EZ-60 فعلاً اطلاعاتی در دست نیست، اما با نگاهی به برادر چینی آن، دیپال S07، می‌توان برخی موارد را حدس زد. دیپال S07 دارای طول ۴۷۵۰ میلیمتر، عرض ۱۹۳۰ میلیمتر، ارتفاع ۱۶۲۵ میلیمتر و فاصله محوری ۲۹۰۰ میلیمتری است. ابعاد مزدا EZ-60 نیز احتمالاً مشابه این اعداد خواهد بود.

در نسخه تمام برقی دیپال S07، یک موتور الکتریکی روی محور عقب نصب شده است؛ این موتور بسته به تیپ ۱۶۰ کیلووات (۲۱۵ اسب بخار) و ۱۹۰ کیلووات (۲۵۵ اسب بخار) قدرت دارد. محصول چانگان همچنین با دو نوع باتری عرضه می‌شود که عبارتند از یک باتری LFP با ظرفیت ۶۸.۸ کیلووات ساعت و برد حرکتی ۵۲۰ کیلومتر و دیگری باتری NMC با ظرفیت ۸۰ کیلووات ساعت و برد ۶۲۸ کیلومتر.

هنوز قیمت رسمی مزدا EZ-60 اعلام نشده است، اما احتمالاً این خودرو از دیپال S07 گران‌تر خواهد بود. محصول گروه چانگان بین ۱۴۹,۹۰۰ تا ۱۹۷,۹۰۰ یوان (معادل ۲۰,۴۰۰ تا ۲۶,۹۳۰ دلار) قیمت‌گذاری شده است. با توجه به عملکرد ضعیف سدان EZ-6 در بازار چین، که تنها ۴,۳۲۹ دستگاه از آن بین نوامبر ۲۰۲۴ تا فوریه ۲۰۲۵ به فروش رسیده است، انتظار می‌رود کراس اوور EZ-60 نیز با چالش‌هایی جدی مواجه شود.

با توجه به ورود مزدا EZ-6 به بازار ایران، این احتمال وجود دارد که کراس اوور EZ-60 نیز در کشور ما عرضه شود. از آنجایی که برند مزدا در ایران از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است، فروش این کراس اوور با قیمتی رقابتی و پشتیبانی مناسب، می‌تواند موفقیت زیادی را برای آن و شرکت واردکننده به ارمغان بیاورد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.