#image_title

برند مازراتی در ادامه روند نزولی خود، در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۵ با کاهش شدید فروش مواجه شده است. بر اساس گزارش‌های رسمی، فروش این خودروساز ایتالیایی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۸ درصد کاهش یافته و مشتریان تنها ۱۷۰۰ دستگاه از محصولات آن را خریداری کرده‌اند.

سال ۲۰۲۴ نیز برای مازراتی با اوضاعی اسفناک به پایان رسید. داده‌های مربوطه نشان می‌دهند فروش این کمپانی در سال گذشته ۵۷ درصد افت کرده تا یکی از بدترین عملکردهای تاریخ کمپانی رقم بخورد.

مدیرعامل جدید مازراتی، سانتو فیچیلی، پیشتر در مصاحبه‌ای با نشریه انگلستانی اتوکار اعلام کرده بود سال ۲۰۲۵ سالی بحرانی و در عین حال حیاتی برای بازسازی برند خواهد بود. وی قصد دارد با اصلاح ساختار داخلی، بازسازی روابط با نمایندگی‌های ناراضی و کاهش شدید هزینه‌ها اوضاع مازراتی را بهبود ببخشد.

همچنین، زمزمه‌هایی از تصمیمات کلان در شرکت مادر یعنی استلانتیس به گوش می‌رسد. این گروه خودروسازی به‌ تازگی از شرکت مشاوره‌ای مک‌کینزی برای بررسی آینده مازراتی و برند خواهر آن یعنی آلفارومئو کمک خواسته است. برخی منابع احتمال فروش این دو برند را مطرح کرده‌اند.

افزایش تعرفه‌های تجاری دولت ترامپ نیز می‌تواند هزینه‌های صادرات و واردات برندهای اروپایی در آمریکا را افزایش داده و وضعیت را بحرانی‌تر کند.

مازراتی تنها برند استلانتیس نیست که با مشکل از دست دادن مشتری دست و پنجه نرم می‌کند. این گروه بزرگ خودروسازی در اکثر مناطق عملیاتی خود با کاهش فروش مواجه شده است. تنها بازار آمریکای جنوبی عملکرد مثبتی داشته و با رشد ۱۹ درصدی توانسته قدری از بار کاهش جهانی فروش استلانتیس را جبران کند.

بر اساس آمار، مازراتی بدترین عملکرد را میان برندهای زیرمجموعه استلانتیس داشته است. این شرکت در سال ۲۰۲۴ موفق به فروش تنها ۱۱,۳۰۰ دستگاه خودرو شده؛ عددی که حتی از فروش شرکت فراری نیز کمتر است، در حالی‌که فراری خودروهایی با قیمت بسیار بالاتر عرضه می‌کند.

سال ۲۰۲۵ قرار بود سالی برای بازسازی ساختار استلانتیس باشد، اما با تداوم عدم قطعیت‌های اقتصادی و چالش‌های سیاسی، ممکن است این سال به یکی از سخت‌ترین سال‌های تاریخ کمپانی بدل شود.