مرسدس بنز در سالهای اخیر با اتخاذ سیاستی جدید، به شکل گستردهای دست به حذف مدلهای مختلف از سبد محصولات خود زده است. حالا نوبت به دو عضو دیگر از خانواده این برند آلمانی رسیده که عبارتند از T کلاس و سیتان.
بر اساس گزارش نشریه اتوموتیو نیوز، این دو ون تا اواسط سال آینده از خط تولید خارج خواهند شد. مرسدس بنز این تصمیم را در راستای تمرکز بیشتر روی محصولات سودآورتر گرفته است.
این مدلها، T کلاس و سیتان، از جمله خودروهای کمحاشیه اما مهم در شرف خداحافظی هستند که عمدتاً برای مصارف شهری و تجاری سبک طراحی شدهاند. این دو مدل در واقع بر مبنای رنو کانگو توسعه پیدا کرده و اشتراکات زیادی با آن دارند.
جالب است بدانید این مدلها با آنکه حامل نشان مرسدس بنز هستند، ولی در کارخانه موبوژ واقع در شمال فرانسه تولید میشوند. با توقف تولید این مدلها، همکاری مرسدس با رنو در این پروژه به پایان میرسد.
نسخههای برقی این دو ون، یعنی مرسدس EQT و مرسدس eCitan نیز قرار است تا اواسط سال ۲۰۲۶ از خط تولید حذف شوند. آنطور که مرسدس اعلام کرده، هیچ برنامهای برای تولید جایگزین مستقیم این مدلها وجود ندارد.
این شرکت تصمیم گرفته تمرکز خود را به ونهای بزرگتر و پرسودتر معطوف کند، محصولاتی که بر اساس پلتفرمهای داخلی جدید کمپانی ساخته خواهند شد. مرسدس میگوید این پلتفرمها بیش از ۷۰ درصد قطعات مشترک دارند و باعث صرفهجویی در هزینه تولید میشوند.
در کنار حذف T کلاس و سیتان، روزنامه اقتصادی آلمانی Handelsblatt گزارش داده که احتمالاً GLC Coupe و GLE Coupe نیز در صف حذف قرار خواهند گرفت؛ هرچند هنوز مشخص نیست که این دو مدل بهطور کامل کنار گذاشته میشوند یا در قالب یک مدل ترکیبی ادغام خواهند شد.
با وجود حذف برخی مدلها، مرسدس به دنبال عرضه محصولاتی کاملاً جدید هم میباشد. یک مدل کوچکتر از G کلاس و نسخه تمام برقی از C کلاس در راه هستند.
همچنین نسل جدید CLA بههمراه نسخه شوتینگ بریک عرضه خواهد شد که در نوع خود یک گزینه خاص و متمایز در کلاس استیشنهای کوچک لوکس خواهد بود.
در بخش خودروهای اسپرت نیز، دپارتمان AMG در حال توسعه مدلهای اختصاصی برقی است که شامل یک سدان جایگزین برای GT 4-Door کوپه و یک شاسیبلند برقی میشود. از سوی دیگر، مرسدس اخیراً برای طراحی نسخه کوپه S کلاس نیز درخواست ثبت مالکیت کرده که نشان میدهد یک مدل خاص به سری افسانهای Mythos اضافه خواهد شد.