#image_title

شرکت خودروسازی نتا اتو که زیرمجموعه گروه Hozon New Energy Automobile است، به عنوان یکی از امیدوارکننده‌ترین استارت‌آپ‌های چینی شناخته می‌شد، اما اکنون با بحرانی شدید مواجه شده و در آستانه فروپاشی قرار دارد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی رسانه‌های چینی، تعدادی از نمایندگان شبکه فروش این شرکت با تجمع در مقابل کارخانه نتا در شهر تونگشیانگ، خواستار پرداخت مطالبات معوق، تحویل خودروهای فروخته شده و جبران زیان‌های فزاینده خود شده‌اند. در این تجمع بیش از ۲۰ نماینده از ۳۰۰ نمایندگی مجاز در سراسر چین حضور داشته‌اند.

در ویدیوهای منتشر شده از این تجمع، مدیران نمایندگی‌ها ادعا می‌کنند که علیرغم عدم تحویل خودرو از سوی شرکت، تعطیلی فعالیت‌ها، اخراج‌های گسترده و بی‌پاسخ ماندن بدهی‌های تأمین‌کنندگان، همچنان به فعالیت خود ادامه داده‌اند، حقوق کارکنان را پرداخت کرده‌اند و از انتشار اخبار منفی در رسانه‌ها خودداری کرده‌اند.

یکی از نمایندگان حاضر در تجمع اظهار داشته که “ما به تعهدات شرکت اعتماد کردیم، اما از سپتامبر گذشته حتی یک بار هم پاسخی مستقیم دریافت نکرده‌ایم. تنها شایعاتی درباره تأمین مالی جدید یا ازسرگیری تولید شنیده‌ایم. در حالی که هزینه می‌کردیم و منتظر بودیم، فقط بیشتر در باتلاق بدهی فرو رفتیم.”

برخی از نمایندگی‌ها مدعی هستند که صدها میلیون یوان پیش‌پرداخت کرده‌اند، اما هیچ خودرویی تحویل نگرفته‌اند. حتی برخی از آنها که با وام بانکی، موجودی انبار تهیه کرده بودند، اکنون با شکایت‌های حقوقی مشتریان و بانک‌ها روبرو هستند.

شرکت نتا اتو تاکنون هیچ واکنشی به درخواست‌های نمایندگان معترض نشان نداده است. این خودروساز نوپا از اواخر سال ۲۰۲۴ درگیر بحران‌های مالی بوده و گزارش‌هایی از کاهش حقوق‌ها و اخراج‌های گسترده کارکنان منتشر شده است.

آمار فروش داخلی نتا روندی به شدت نزولی دارد. این شرکت تنها ۴۸۷ دستگاه خودرو در دو ماه ابتدایی سال ۲۰۲۵ فروخته و فعلاً هیچ آماری برای ماه مارس اعلام نکرده است.

در حالی که بازار داخلی در حال سقوط است، نتا به شدت به بازارهای بین‌المللی، به‌ویژه تایلند، چشم دوخته است. این شرکت در نمایشگاه خودرو تایلند ۱٬۲۱۹ سفارش ثبت کرده و هدف فروش بیش از ۱۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۵ را نشانه گرفته است.

فانگ یونژو، رئیس هیئت‌مدیره نتا، پیش‌تر اعلام کرده که هدف این شرکت، دستیابی به سود ناخالص مثبت تا پایان سال ۲۰۲۵ و سودآوری کلی تا سال ۲۰۲۶ است. همچنین عرضه اولیه سهام هدف نهایی این شرکت خواهد بود.

شرایط نتا پیش‌نمایشی از بحرانی بزرگ در بازار خودروهای برقی چین است؛ بازاری که اکنون با اشباع تولید، رقابت سنگین و کمبود سرمایه مواجه شده و استارتاپ‌های کوچکی مثل نتا دیر یا زود در تنگنای شدید مالی و افت فروش قرار خواهند گرفت.

گروه بهمن قصد داشت شماری از محصولات نتا را با برند بی ام کارز وارد بازار کند، اما با توجه به شرایط بحرانی و آینده مبهم نتا، باید دید این همکاری به چه سرنوشتی دچار می‌شود.