#image_title

ایران خودرو، بزرگترین خودروساز خاورمیانه، پس از واگذاری مدیریت به بخش خصوصی، شاهد تغییرات عمده‌ای در زیرمجموعه‌های خود است. مدیریت جدید تصمیم به انحلال و ادغام تعدادی از زیرمجموعه‌ها گرفته است تا هزینه‌های غیرضروری را کاهش دهد و شرکت‌ها را به صورت مستقیم در مجموعه ایران خودرو مستقر کند.

انحلال شرکت جتکو و انتقال مهندسین و نیروهای زبده آن به بخش‌های اصلی ایران خودرو، شروع راه تغییرات بود. شنیده‌ها حاکی از آن است که شرکت‌های ایپکو و ایسیکو نیز ممکن است سرنوشتی مشابه جتکو داشته باشند. این دو شرکت علیرغم دریافت بودجه‌های کلان، خروجی مناسبی نداشته‌اند.

همچنین، مدیریت جدید ایران خودرو قصد دارد تعدادی از شرکت‌های زیرمجموعه را که در حوزه خدمات پس از فروش فعالیت می‌کنند، ادغام کند. شرکت‌های امداد خودرو ایران، ایساکو و همگام خودرو در یکدیگر ادغام خواهند شد تا کیفیت خدمات‌رسانی افزایش یابد و هزینه‌های غیرضروری کاهش یابد.

سرنوشت شرکت ساپکو، که وظیفه مدیریت زنجیره تامین و طراحی و تأمین قطعه را بر عهده دارد، نیز در هاله‌ای از ابهام است. با توجه به اینکه ایران خودرو واحدی با همین وظیفه دارد، احتمال انحلال یا ادغام ساپکو وجود دارد، اما به دلیل تبدیل شدن این شرکت به حیاط خلوت سیاسیون و صاحبان قدرت، انحلال آن با موانع بزرگی مواجه است.