#image_title

شورای اقتصاد در جدیدترین مصوبه خود تصمیم گرفته است که پمپ‌بنزین‌ها را به جایگاه شارژ خودروهای برقی مجهز کند. بر اساس این مصوبه، از ابتدای سال ۱۴۰۴، صدور و تمدید مجوز فعالیت جایگاه‌های سوخت شهری و بین‌شهری منوط به اختصاص فضای مورد نیاز برای احداث حداقل یک ایستگاه شارژ تک‌نازل برای خودروهای برقی خواهد بود.

این طرح در ابتدا بسیار مناسب و منطقی به نظر می‌رسد، به خصوص در شهرهایی مانند تهران که تراکم شهری بالایی دارد و می‌تواند به افزایش سرعت رشد و گسترش شبکه شارژ خودروهای برقی کمک کند. اما در عمل، مشکلاتی وجود دارد که باید به آنها توجه شود.

رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران کشور، معتقد است که شورای اقتصاد با نگرش مثبت ولی شتاب‌زده عمل کرده و اجرای این مصوبه باید متناسب با توجیه‌پذیری، تعداد خودروهای برقی و توجه به ابعاد عملیاتی باشد و اجرای آن زمان‌بر خواهد بود.

یکی از مشکلات اصلی، ناترازی رو به افزایش برق کشور است. در سال‌های اخیر، کشور با مشکل ناترازی انرژی مواجه بوده و حتی در فصول سرد سال نیز برق خانگی قطع می‌شود. در چنین شرایطی، گسترش شبکه شارژ خودروهای برقی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و تأمین برق پایدار است.

علاوه بر این، بسیاری از جایگاه‌های فعلی کشور، به خصوص در تهران، ظرفیت لازم برای پاسخ‌گویی به نیاز مناطق پیرامون خود را ندارند و نیاز به بازسازی و تجهیز دارند. برای اضافه شدن جایگاه شارژ، باید جایگاه‌های سوخت دستخوش تغییرات اساسی شوند تا استانداردهای لازم رعایت شود.

برای حل این مشکلات، می‌توان از پنل‌های خورشیدی جدید با توان ذخیره بالا استفاده کرد و از منازل و واحدهای مسکونی و تجاری نزدیک به جایگاه‌ها برای نصب پنل خورشیدی و سیم‌کشی تا جایگاه استفاده کرد. همچنین، تأمین انرژی در آزادراه‌های بین‌شهری و مناطق مرکزی و جنوبی کشور با نصب پنل‌های خورشیدی راحت‌تر است.

در نهایت، بسیاری از طرح‌های توسعه در ایران با مشکلاتی مواجه هستند که به دلیل نبود بودجه کافی و سیاست‌گذاری غلط است. زیرساخت‌های کشور نه‌تنها ارتقا نیافته‌اند، بلکه مستهلک نیز شده‌اند.