با گشایش واردات خودرو به کشور، شاهد بازگشت دوباره نام‌های آشنا و محبوب به بازار ایران هستیم. دو نمونه از این خودروها، کیا سراتو و هیوندای النترا هستند که توسط شرکت‌های کوشا خودرو و کرمان موتور وارد شده‌اند. این سدان‌های کره‌ای در نسل‌های قبلی خود در بازار کشورمان حضور داشتند و از محبوبیت بالایی بین خریداران برخوردار بودند و حالا در جدیدترین نسل خود رقابت در بازار ایران را ادامه داده‌اند.

کیا سراتو که با نام‌های دیگری مثل فورته و K3 هم عرضه می‌شود، برای اولین بار با نسل نخست خود به‌صورت وارداتی راهی بازار ایران شد. شناخته‌شده‌ترین مدل این خودرو در ایران، نسل دوم بود که در ابتدا به‌صورت وارداتی به بازار آمد و سپس سایپا مونتاژ آن را آغاز کرد. سراتوی وارداتی کوشا خودرو اما از آخرین نسل این خودرو یعنی نسل چهارم است که برای اولین بار در نمایشگاه خودروی دیترویت سال ۲۰۱۸ رونمایی شد و در اوایل سال ۲۰۲۱ نیز فیس‌لیفت را تجربه کرد.

هیوندای النترا یکی از محصولات باسابقه هیوندای محسوب می‌شود که پیشینه آن به سال ۱۹۹۰ بازمی‌گردد. نسل اول این خودرو به‌صورت وارداتی در تعداد محدودی به کشورمان راه پیدا کرد اما حضور جدی النترا در ایران با نسل سوم بود که با نام آوانته توسط کرمان موتور مونتاژ می‌شد. پس از چند سال وقفه، النترا با نسل پنجم و این بار به‌صورت وارداتی به بازار کشورمان بازگشت.

در مقایسه طراحی بدنه، النترا و سراتو از زبان‌های طراحی متفاوتی استفاده می‌کنند. النترا با خطوط تیز و شکسته فراوان، ظاهری کاملاً تهاجمی و خشن دارد درحالی‌که در سراتو خطوط نرم و سیال را می‌بینیم که ظاهری آرام‌تر را به دنبال داشته است.

در داخل، هردو خودرو طراحی مدرنی دارند و از سبک منحصربه‌فرد خود استفاده می‌کنند. بااین‌حال، هرچند در اینجا طراحی النترا به لطف غربیلک فرمان چهارپره و دریچه‌های تهویه طرح سراسری، جذاب‌تر از رقیب به نظر می‌رسد ولی ازآنجایی‌که کرمان موتور نسخه پایه النترا را با کمترین آپشن‌ها وارد کرده، در این خودرو حتی خبری از نمایشگر لمسی هم نیست.

از آپشن‌ها تا سیستم‌های کمکی؛ تکنولوژی به نفع کیست؟ النترای وارداتی کرمان موتور از آپشن‌ها و امکانات بسیار محدودی برخوردار است درحالی‌که سراتوی وارداتی کوشا خودرو بسیار مجهزتر است.

از لحاظ هندلینگ، فرمان پذیری و راحتی سواری، هردو خودرو در یک سطح هستند و هیچ‌کدام هندلینگ خیلی هیجان‌انگیزی ندارند ولی از لحاظ شتاب و چابکی بین دو خودرو تفاوت بزرگی دیده می‌شود زیرا در سینه این سدان‌های کره‌ای وارداتی پیشرانه‌های متفاوتی قرار گرفته است.

سراتو به یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر مجهز است که با 150 اسب بخار قدرت و 196 نیوتن متر گشتاور، خروجی بالاتری دارد و درنتیجه شتاب بهتری را فراهم می‌کند. النترای وارداتی کرمان موتور از یک پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی استفاده می‌کند که تنها 126 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور دارد.

در حال حاضر در بازار، النترا حدود 2.9 میلیارد و سراتو حدود 4.3 میلیارد تومان قیمت دارد که اختلاف نسبتاً قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. اگر می‌توانید با پیشرانه کم‌توان و امکانات محدود النترا کنار بیایید، این خودرو با طراحی بیرونی جذاب و واردکننده معتبر، می‌تواند گزینه مناسبی باشد ولی اگر توان پرداخت مبلغ بیشتری را دارید، سراتو را انتخاب کنید.