فولکس واگن، غول خودروسازی آلمان، علیرغم اینکه دیگر سدانهای بنزینی را در بازار اروپا عرضه نمیکند، با رونمایی از نسخه جدیدی از یک سدان جمعوجور در بازار چین، نشان داد که این نوع خودروها هنوز هم در برخی بازارها طرفداران خود را دارند.
مدل مورد نظر، لاویدا پرو نام دارد که اخیراً در کاتالوگ خودروهای جدید وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT) ثبت شده و بهزودی از طریق جوینتونچر SAIC-VW تولید خواهد شد.
### طراحی آشنا با جزئیات مدرن
لاویدا پرو در نگاه اول یادآور سدانهای کلاسیک فولکس واگن در دهه ۲۰۰۰ است. بدنه این خودرو با فرم سهجعبهای و زبان طراحی آشنای فولکس واگن، به همراه جزئیات بهروز شده، طراحی شده است. دستگیرههای درب همسطح با بدنه، چراغهای باریک جلو، نوار نورانی در بخش عقب، و تزئینات مشکی براق، ظاهر این خودرو را مدرنتر کردهاند.
این سدان جدید در حالیکه بازار اروپا تنها نسخه استیشن جدید پاسات را دریافت میکند، در بازار چین علاوه بر عرضه مدل سدان پاسات پرو، نسخه کوچکتر لاویدا پرو نیز در کلاس کامپکت معرفی شده است. این خودرو تقریباً هماندازه جتا است و بهنظر میرسد با تمرکز بر سادگی، کاربردپذیری، و قیمت مناسب توسعه یافته است.
### مشخصات فنی
لاویدا پرو ۲۰۲۵ نیروی مورد نیاز خود را از یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ بنزینی تأمین میکند که ۱۰۹ اسب بخار قدرت تولید میکند. این خودرو به گیربکس اتوماتیک مجهز شده و وزن کلی آن حدود ۱۳۲۰ کیلوگرم است. پلتفرم MQB فولکس واگن، که برای این خودرو استفاده شده، نویدبخش هندلینگی مناسب و استهلاک پایین است.
### عرضه محدود به بازار چین
با توجه به موفقیت اشکودا اکتاویا در بازار اروپا، بعید است که گروه فولکس واگن تمایلی به عرضه لاویدا پرو در این قاره داشته باشد. در عوض، مدلهای برقی مانند ID.7 قرار است جایگزین خودروهایی مانند پاسات سدان و آرتئون در اروپا شوند.
با این حال، لاویدا پرو میتواند به عنوان یک گزینه اقتصادی و کارآمد برای بازار چین باقی بماند. این مدل، پاسخگوی نیاز کسانی است که هنوز به سدانهای ساده و خانوادگی علاقه دارند.