#image_title

تصاویر جدیدی که از مگاموتور ارسال شده است، نشان می‌دهد که مراحل کالیبراسیون پیشرانه کراس اوور ملی سایپا در حال انجام است.

به تازگی تصاویر جدیدی از مگاموتور به دست آمده که نشان می‌دهد مراحل انجام تست‌های مختلف برای کالیبراسیون پیشرانه کراس اوور ملی سایپا در حال انجام است و به زودی باید شاهد عرضه سایپا آریا به بازار باشیم. براساس شنیده‌ها، به تازگی ثبت سفارش ۳ هزار عددی برای این پیشرانه انجام شده و محموله آن از چین و کمپانی DAE راهی ایران خواهد شد. البته شنیده‌های دیگر از بخش کیفیت و مهندسی گروه خودروسازی سایپا حاکی از آن است که گویا مجموعه برقی این کراس اوور مشکلاتی دارد و هنوز این مشکلات رفع نشده است. یکی از دلایل تاخیر در عرضه این کراس اوور ملی هم عدم تطبیق پذیری سیستم برق با پیشرانه شناسایی شده است.

پیشرانه کراس اوور ملی سایپا که با کد فنی N20 در این شرکت شناخته می‌شود در واقع یکی از پیشرانه‌های توسعه داده شده توسط میتسوبیشی است که توسط شرکت DAE به تولید می‌رسد. این پیشرانه قابلیت تطبیق با توربوشارژ را هم دارد اما قرار است در مرحله اول نوع تنفس طبیعی را در آریا ببینیم.

پیشرانه N20 یک موتور ۲ لیتر (۱۹۹۸ سی سی) چهار سیلندر خطی است که شانزده سوپاپ دارد و فناوری DVVT یا همان فناوری زمانبندی متغیر سوپاپ‌های ورودی و خروجی را دارد. فناوری MPI را در پاشش سوخت این پیشرانه داریم و نسبت تراکم ۱۱/۵:۱ است. با این مشخصات، پیشرانه N20 می‌تواند توان تولید نهایت قدرت ۱۴۷ اسب بخار و نهایت گشتاور 204 نیوتن متر را داشته باشد. قدرت از طریق جعبه دنده ۶ سرعته ساخت DAE به چرخ‌های جلو می‌رسد.

پیش از عرضه ری را، پیش‌بینی می‌شد سایپا آریا زودتر به عرضه برسد. چراکه طراحی بیرونی خودرو نهایی شده بود و حتی نمونه‌های اولیه تولید شده بودند. اما در زمان مدیریت عامل قبلی سایپا، تصمیم بر تغییر پیشرانه و طراحی داخلی این محصول شد و همین باعث شد تا آریا خیلی دیرتر آماده ورود به بازار شود. البته حالا هم که مدتی است طراحی داخلی و پیشرانه نهایی شده باز هم مشکلات برقی گریبانگیر مهنسین سایپا است و باید دید تیم فنی سایپا چه زمانی مشکلات کراس اوور ملی آریا را برطرف خواهند کرد.