پروژه های بزرگی که زمان توسعه و ساختشان با سایپا آریا برابر بوده است
یکی از شکایات همیشگی مردم از خودروسازان داخلی، طولانی بودن زمان توسعه و تولید خودرو است. در صنعت خودروی ایران، به دلیل تغییرات مدیریتی و ساختاری، پروژههای توسعه محصول همیشه به حاشیه رانده شدهاند یا با سرعت پایینی پیش رفتهاند. سیاستهای مدیریت دولتی نیز تأثیر زیادی در این امر داشته است. ساخت خودرو با سرعت

یکی از شکایات همیشگی مردم از خودروسازان داخلی، طولانی بودن زمان توسعه و تولید خودرو است. در صنعت خودروی ایران، به دلیل تغییرات مدیریتی و ساختاری، پروژههای توسعه محصول همیشه به حاشیه رانده شدهاند یا با سرعت پایینی پیش رفتهاند. سیاستهای مدیریت دولتی نیز تأثیر زیادی در این امر داشته است.
ساخت خودرو با سرعت پایین باعث میشود که خودروی نهایی به دلیل کندی توسعه و بهروز نبودن استراتژی محصول، الزامات روز را نداشته باشد و در بدو ورود به بازار نیاز به بهروزرسانی پیدا کند. شرکت سایپا نیز مانند بیشتر شرکتهای داخلی از این قاعده مستثنی نیست.
سایپا در سال ۱۳۹۹ خودرو آریا را به نمایش گذاشت و قول عرضه هرچه زودتر این محصول را به بازار داد. اما سالها گذشت و آریا به بازار نیامد. در حال حاضر ۵ سال از معرفی اولیه سایپا آریا میگذرد، ولی هنوز این خودرو به تولید انبوه نرسیده است.
به تازگی خبرهایی از نسخههای آزمایشی این خودرو مخابره میشود که بنا به این خبرها، همچنان مشکلاتی فنی در این خودرو وجود دارد و با توجه به گزارشها، به نظر نمیرسد سایپا آریا به زودی بتواند به بازار ورود پیدا کند.
در این مطلب، آخرین خودرو قصد دارد مدت زمان توسعه این خودرو را با چندین پروژه بزرگ صنعتی مقایسه کند.
تسلا سایبرتراک برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ در نسخه آزمایشی معرفی شد. این خودرو به دلیل فناوریهای بهکار رفته در آن و ویژگیهای متمایز کنندهاش نسبت به خودروهای دیگر، مدت زمان تحقیق و توسعه پنج ساله را تجربه کرد. سایبرتراک در نهایت در سال ۲۰۲۴ با مدلهای مختلف به بازار ورود پیدا کرد.
در کمال ناباوری، تسلا سایبرتراک با حجم انبوهی از تکنولوژیهای مختلف، مدت زمان کمتری نسبت به تولید سایپا آریا در فاز تحقیق و توسعه سپری کرده است.
پروژه ویرون در سال ۱۹۹۹ تعریف شد و مهندسان بوگاتی و فولکسواگن شروع به تحقیق و توسعه پروژه آن کردند. این خودرو توان رسیدن به سرعت ۴۰۷.۵ کیلومتر بر ساعت را دارد. ویرون در نهایت بعد از ۶ سال به تولید عمومی در آلزاس فرانسه رسید.
زمان تحقیق و توسعه بوگاتی ویرون در حال حاضر تنها یک سال از آریا بیشتر است.
اولین نسل از سری R8 آئودی در سال ۲۰۰۱ از پروژه آن رونمایی شد. این خودرو در سال ۲۰۰۳ نسخه آزمایشی آن از کارخانه خارج شد و در نهایت سال ۲۰۰۶ این سوپرکار از برند آئودی به بازار آمد.
برج خلیفه بلندترین بنای ساخته شده توسط انسان است که در سال ۲۰۰۴ سنگ بنای آن نهاده شد. این برج عظیم ۸۲۸ متر ارتفاع دارد و ۱۶۳ طبقه را در خود جای داده است. ساخت این برج ۶ سال طول کشید و در نهایت سال ۲۰۱۰ گشایش شد.
برج خلیفه از پروژههای بزرگی بود که زمان توسعه و ساخت آن با سایپا آریا، در حال حاضر یک سال اختلاف دارد.
پروژه توسعه بنز EQS در پی نیاز مرسدس بنز به خودروی لوکس برقی در سال ۲۰۱۶ آغاز شد. در سال ۲۰۱۹ نسخه کانسپت بنز EQS در نمایشگاه خودرو آلمان به نمایش گذاشته شد. این خودرو در نهایت سال ۲۰۲۱ به تولید انبوه رسید و سال ۲۰۲۲ به مشتریان تحویل داده شد.
در آخر میتوان گفت سایپا آریا با روند کند توسعه، دیگر جذابیت زمان معرفی را ندارد. سایپا برای تطبیق پذیری این محصول با بازار خودرویی پرتلاطم ایران، مجبور به بهروزرسانی موتور آن شد. اما در بحث طراحی خارجی، این خودرو از ظاهری به نسبت قدیمی بهره میبرد و در برابر رقبای خود قدیمیتر به نظر میرسد.
انتظار میرفت آریا به دلیل اشتراکات فنی بالا با شاهین، روند سریعی از توسعه را تجربه کند، اما این گونه نشد. بسیاری احتمال میدهند که شاید سایپا نتواند در سال ۱۴۰۴ نیز این خودرو را به بازار عرضه کند.
البته بر اساس شنیدهها از روند توسعه محصول سایپا، به نظر میرسد اواسط سال جاری سرانجام عرضه این خودرو را ببینیم.
برچسب ها :سایپا
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0