دیدگاه‌ها برای شاهکار مهندسی ؛ جزئیاتی شگفت انگیز از موتور V16 بوگاتی توربیون بسته هستند

شاهکار مهندسی ؛ جزئیاتی شگفت انگیز از موتور V16 بوگاتی توربیون

بوگاتی پس از دو دهه سرانجام موتور W16 معروف خود را کنار گذاشت و ابرخودروی توربیون را با یک موتور جدید V16 معرفی کرد. این موتور در کنار خروجی فوق‌العاده بالا، از مهندسی شگفت‌ انگیزی برخوردار بوده و در آن به کوچک‌ترین جزئیات توجه شده است. چند ماه پس از رونمایی توربیون، بوگاتی حالا با

کد خبر : 80798
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 29 آوریل 2025 - 16:12

بوگاتی پس از دو دهه سرانجام موتور W16 معروف خود را کنار گذاشت و ابرخودروی توربیون را با یک موتور جدید V16 معرفی کرد. این موتور در کنار خروجی فوق‌العاده بالا، از مهندسی شگفت‌ انگیزی برخوردار بوده و در آن به کوچک‌ترین جزئیات توجه شده است.

چند ماه پس از رونمایی توربیون، بوگاتی حالا با انتشار یک ویدیوی جذاب و چند عکس رسمی، به برخی از ویژگی‌های جذاب موتور V16 این خودرو پرداخته و اطلاعات جالبی را درباره آن در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

در تصاویر منتشر شده از جلوی موتور، جزئیات به شکل ماهرانه‌ای پنهان شده‌اند، اما سیستم زمان‌بندی به وضوح قابل مشاهده است. این سیستم ترکیبی از زنجیر و چرخ دنده بوده و برای هر ردیف سیلندر، یک چرخ ‌دنده جداگانه در نظر گرفته شده است.

به این ترتیب، این موتور دارای دو زنجیر تایم یا زمان‌بندی است؛ به عبارت دیگر هر بخش موتور زنجیر اختصاصی خود را دارد. این طراحی خاص احتمالاً با هدف مقابله با ارتعاشات شدید و نیروهای عظیمی که در یک موتور ۱۶ سیلندر ایجاد می‌شود، انجام شده است.

موتورهای مسابقه‌ای معمولاً از سیستم زمان‌بندی کاملاً مبتنی بر چرخ دنده استفاده می‌کنند تا حداکثر قابلیت اطمینان و عملکرد در دورهای بالا تضمین شود. البته این مکانیسم در کنار مزایایی که دارد، هم پیچیده‌تر بوده و هم سر و صدا‌ی بیشتری تولید می‌کند.

یکی دیگر از نکات برجسته در تصاویر، وجود ضربه‌گیر برای کنترل ارتعاشات است که به دلیل طول بیش از یک متر میل لنگ این موتور، ضروری به نظر می‌رسد.

بررسی دقیق‌تر نشان می‌دهد میل‌سوپاپ‌ها تنها دارای یک پروفایل برای هر سوپاپ هستند، بنابراین این موتور فقط از تغییر زمان‌بندی سوپاپ‌ها استفاده می‌کند و فاقد سیستم تغییر ارتفاع سوپاپ است.

در تصاویر منتشر شده، نمایی از یک نمونه‌ سه سیلندر آزمایشی روی داینو کازورث دیده می‌شود.

ویدیوی منتشر شده صدای موتور V16 بوگاتی توربیون را حین آزمایش روی داینو نشان می‌دهد که به طرز هیجان‌ انگیزی تا مرز ۹۵۰۰ دور بر دقیقه اوج می‌گیرد.

ناگفته نماند موتور V16 توربیون وزنی برابر با ۲۵۲ کیلوگرم دارد و به تنهایی می‌تواند ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این موتور در تأمین نیرو با ۳ موتور برقی همکاری دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.