بازگشت افسانه ؛ کشف یک فورد GT40 در یک گاراژ متروکه در کالیفرنیا
اگر در حال قدم زدن در یک محله آرام در شهر تاوزند اُکس، کالیفرنیا بودید و ناگهان دماغهای از یک فورد GT40 را زیر پلاستیکهای گرد و غبارآلود و وسایل خانهای میدیدید، شاید فکر میکردید این فقط یک پروژه ناتمام ساخت ماشین است، یک رویای رهاشده که جایی در گوشهای کنار گذاشته شده. اما اشتباه

اگر در حال قدم زدن در یک محله آرام در شهر تاوزند اُکس، کالیفرنیا بودید و ناگهان دماغهای از یک فورد GT40 را زیر پلاستیکهای گرد و غبارآلود و وسایل خانهای میدیدید، شاید فکر میکردید این فقط یک پروژه ناتمام ساخت ماشین است، یک رویای رهاشده که جایی در گوشهای کنار گذاشته شده. اما اشتباه میکردید.
کشف یک گاراژ برای تاریخ
به گزارش آخرین خودرو، آنچه در آن گاراژ مخفی شده بود، هیچ نمونه کپی یا غیر اصلی نبود. بلکه شاسی P/1067 از مدل GT40، یکی از نادرترین بازماندگان برنامه مسابقهای استقامت فورد بود. این ماشین از اواخر دهه ۱۹۷۰ در آن گوشه به خواب عمیقی فرو رفته بود، در حالی که جهان دور و بر وجود آن را فراموش کرده بود.
فورد GT40: تولد در میان رقابتها
برای درک اهمیت این ماشین، باید به اواسط دهه ۱۹۶۰ بازگردیم. زمانی که هنری فورد دوم، پس از رد شدن پیشنهاد خرید فراری توسط انزو فراری آنهم در آخرین لحظه، تصمیم گرفت تنها راهی که یک عاشق واقعی خودرو میتواند انتقام بگیرد، را انتخاب کند: ساختن یک اتومبیل که بتواند فراری را در بازی خودش یعنی مسابقه ۲۴ ساعته لمان شکست دهد.
نتیجه این تلاش، فورد GT40 بود؛ یک خودروی سبک و قدرتمند که طراحی شده بود تا چیرگی فراری روی معتبرترین مسابقات استقامت جهان را بشکند. و همینطور هم اتفاق افتاد. چهار پیروزی پیاپی برای فورد، از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۹.
اما در میان تمام GT40 هایی که برای این مأموریت ساخته شدند، شاسی P/1067 نقش منحصر به فردی برای خود ایجاد کرده بود.
P/1067، یک شاسی منحصر به فرد
P/1067 در ۲۳ دسامبر ۱۹۶۶ تکمیل شد و آخرین GT40 ساخته شده در آن سال بود. این مدل Mk I با قسمت عقب Mk II که مستقیماً در کارخانه نصب شده بود، تنها یکی از سه ماشینی بود که این ویژگی را داشتند و اکنون تنها نمونه بازماندهای است که این ویژگی نادر را حفظ کرده است. این ماشین در ابتدا با رنگ آبی کمرنگ رنگآمیزی شده بود و به داگ شولتز از ایلموود پارک، ایلینوی فروخته شد.
در طول سالها، این فورد GT40 بین چندین مالک دست به دست شد، از جمله راننده مسابقهای جیم اسکات که آن را به رنگ زرد و مشکی درآورد و چرخهای هالیبراند بر روی خودرو نصب کرد تا حضور آن در مسیر مسابقه را تقویت کند. سپس جورج والتهر، پدر راننده معروف ایندی ۵۰۰، سالت والتهر، این ماشین را به شکلی تغییر داد که شبیه به مدل Mk II برنده مسابقه دیتونا شود، با نشانهای مسابقهای و رنگآمیزی اکنون اسطورهای شماره ۹۸.
زندگی مسابقهای متوقفشده
در سال ۱۹۷۵، این فورد GT40 به دست دنیس موردوک، یک آتشنشان بازنشسته رسید که تا سال ۱۹۷۷ آن را در مسابقات شرکت داد. در آن سال، یک مشکل مکانیکی باعث از مدار خارج شدن ماشین شد. موردوک شروع به تعمیر آن کرد، اما در اثر یک آسیب جدی مجبور به ترک پروژه شد. آنچه در ابتدا یک توقف موقت بود، به دههها انبار شدن تبدیل شد. این ماشین زیر انبوهی از ابزارها، پلاستیکها و وسایل گاراژ مدفون شد. به جز چند شایعه در میان علاقهمندان و داستانهایی که در نمایشگاههای خودرویی نقل شد، جهان P/1067 را فراموش کرده بود.
بازیابی
در همان سال، جمعآوریکنندهی خودرو، تام شانسی، از پسرش جان که در نمایشگاه خودروی دوستان استیو مککوئین موردوک را ملاقات کرده بود، سرنخی دریافت کرد. تام که بهخوبی میدانست این یک فرصت یکبار در زندگی بدست میآید، زمانی تقریباً یک ساله را صرف برقراری ارتباط دوستانه با موردوک نمود تا در نهایت معامله انجام شد.
وقتی در گاراژ باز شد، آنچه پیدا کردند شگفتانگیز بود: فورد GT40 بهطور کلی سالم مانده بود، شامل شاسی اصلی، سیستم انتقال قدرت و موتور ۳۰۲ Gurney-Weslake زیر قسمت عقب، دقیقاً همان جزئیات دورهای که داوران مسابقات کلاسیک و علاقهمندان به خودروهای وینتج را هیجانزده میکند.
بازسازی یا حفظ؟
حال سوال اصلی این است، آیا باید P/1067 را به حالت اولیه با رنگ آبی کمرنگ معروفش بازسازی کرد یا تغییراتی که در سالهای مسابقه به آن اضافه شده را حفظ نمود؟
او تصمیم گرفت به تمام تاریخ این خودرو احترام بگذارد؛ نه فقط گواهی تولد آن، بلکه داستانهایی که در طول سالها به کارنامه پرافتخار این خودرو اضافه شده بود.
بازسازی یک فورد GT40 کار آسانی نیست. هر جزئیاتی، از پرچهای دورهای گرفته تا قطعات پلاستیکی اصیل، باید تهیه یا ساخته شود. اما اگر به درستی انجام شود، این کار نه تنها یک ماشین را بازسازی میکند، بلکه یک فصل از افسانههای موتور اسپرت را زنده میکند.
بازگشت به زندگی
امروزه، P/1067 نمادی از آن چیزی است که قلب دوست داران خودرو و موتور اسپورت را به حرکت در میآورد. نه فقط مهندسی یا پیشینه مسابقهای، بلکه داستانها و لحظات انسانی. این گاراژ فراموششده اما سالهای سکوت را به لحظهای از کشف مجدد و هیجان تاریخی تبدیل میکند.
این فقط یک فورد GT40 دیگر نیست. این آخرین GT40 ساختهشده در سال ۱۹۶۶ است. تنها نمونهای که هنوز قسمت عقب Mk II کارخانهای خود را حفظ کرده است. خودرویی که مسابقه داد، استراحت کرد و اکنون دوباره خواهد درخشید.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0