رنج اکستندر شرکت ZF امیدها برای حفظ موتورهای بنزینی را زنده نگه می دارد
شرکت آلمانی ZF اخیراً از یک موتور ویژه برای افزایش برد حرکتی خودروهای برقی رونمایی کرده است. این موتور امیدها برای حفظ تکنولوژی احتراق داخلی را زنده نگه داشته و نشان میدهد که موتورهای درونسوز همچنان سالها به حیات خود ادامه خواهند داد. طبق برنامهریزیها، موتور ZF از سال ۲۰۲۶ وارد فاز تولید انبوه خواهد

شرکت آلمانی ZF اخیراً از یک موتور ویژه برای افزایش برد حرکتی خودروهای برقی رونمایی کرده است. این موتور امیدها برای حفظ تکنولوژی احتراق داخلی را زنده نگه داشته و نشان میدهد که موتورهای درونسوز همچنان سالها به حیات خود ادامه خواهند داد. طبق برنامهریزیها، موتور ZF از سال ۲۰۲۶ وارد فاز تولید انبوه خواهد شد.
موتور مخصوص افزایش برد حرکتی یا رنج اکستندر چیست؟
خودروهای مجهز به پیشرانه دارای افزایشدهنده برد حرکتی، به اختصار EREV نام دارند. در این نوع پیشرانه، از ترکیب موتور یا موتورهای برقی با باتری و یک رنج اکستندر استفاده میشود. رنج اکستندر نقش منبع کمکی برای تولید برق را ایفا میکند و عملکردی مشابه با ژنراتور دارد. برق تولیدی توسط آن باعث شارژ باتری میشود و باتری انرژی خود را در اختیار موتور یا موتورهای برقی که به چرخها متصل هستند، میگذارد.
حل مشکل کمبود ایستگاه شارژ با رنج اکستندر
خودروهای تمام برقی با مشکل کمبود ایستگاه شارژ یا زمان زیاد برای شارژ باتری دست و پنجه نرم میکنند. برای مواقعی که ایستگاه شارژ در دسترس نیست، رنج اکستندر یا همان موتور افزایشدهنده برد حرکتی میتواند با تولید برق لازم و شارژ باتری بسیار کاربردی باشد.
پیشرانه دارای افزایشدهنده برد حرکتی تکنولوژی جدید نیست. خودروهایی مانند شورولت ولت، ب ام و i3 و مزدا MX-30 قبلاً از این نوع پیشرانه بهره بردهاند. اما با رشد مسافت قابل پیمایش خودروهای تمام برقی در سالهای اخیر، استفاده از این فناوری کاهش یافته بود. در حال حاضر، این نوع پیشرانه در چین طرفداران زیادی پیدا کرده و بسیاری از مدلهای جدید چینی دارای چنین پیشرانهای هستند.
چرا رنج اکستندر دوباره محبوب میشود؟
دکتر اوتمار شارر، معاون ارشد بخش تحقیق و توسعه ZF در حوزه پیشرانههای برقی، معتقد است که اگرچه خودروهای برقی امروزی بهطور میانگین بردی معادل ۵۰۰ کیلومتر دارند، اما ترس از خالی شدن شارژ همچنان یکی از عوامل تأثیرگذار در تصمیم خریداران است. از دید آقای شارر، رنج اکستندر میتواند این نگرانی را کاملاً برطرف کند.
ZF پیشرانه دارای رنج اکستندر را نسبت به پیشرانه هیبریدی شارژی مزایای زیادی دارد که از جمله آنها میتوان به قیمت ارزانتر، زمان توسعه کوتاهتر، زنجیره تأمین سادهتر و مهمتر از همه، کارکرد موتور بنزینی در حالت بهینه که باعث کاهش مصرف سوخت و آلایندگی میشود، اشاره کرد.
عرضه سیستم رنج اکستندر ZF در دو نسخه
شرکت ZF سیستم رنج اکستندر خود را در دو نسخه به بازار عرضه خواهد کرد: eRE و eRE+. نسخه eRE شامل موتور الکتریکی، مبدل مجتمع و مجموعه دنده خورشیدی میشود. نسخه eRE+ پیشرفتهتر بوده و علاوه بر موارد قبلی، دارای کلاچ هوشمند و دیفرانسیل نیز میباشد که امکان استفاده به عنوان ژنراتور یا محرک ثانویه را فراهم میکند. توان خروجی برای نسخه eRE بین ۹۳ تا ۱۴۷ اسب بخار و برای نسخه پلاس بین ۹۳ تا ۲۰۱ اسب بخار قابل تنظیم است.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0