دیدگاه‌ها برای بررسی تغییرات ایران خودرو بعد از خصوصی سازی بسته هستند

بررسی تغییرات ایران خودرو بعد از خصوصی سازی

با دگرگونی در سبک مدیریتی شرکت ایران خودرو، برنامه‌ها و راهبردهای این شرکت نیز دستخوش تغییراتی در سطح بالا شده است. در بهمن ماه سال ۱۴۰۳، در دوره دولت چهاردهم، سرانجام روند خصوصی‌سازی ایران خودرو به نتیجه رسید و مدیریت این شرکت به بخش خصوصی واگذار شد. مدیریت ایران خودرو از اواخر دهه ۵۰ و

کد خبر : 81955
تاریخ انتشار : یکشنبه 4 می 2025 - 20:35

با دگرگونی در سبک مدیریتی شرکت ایران خودرو، برنامه‌ها و راهبردهای این شرکت نیز دستخوش تغییراتی در سطح بالا شده است. در بهمن ماه سال ۱۴۰۳، در دوره دولت چهاردهم، سرانجام روند خصوصی‌سازی ایران خودرو به نتیجه رسید و مدیریت این شرکت به بخش خصوصی واگذار شد. مدیریت ایران خودرو از اواخر دهه ۵۰ و با وقوع انقلاب اسلامی به دست دولت افتاده بود و از آن پس، علیرغم اینکه دولت سهام بالایی در این شرکت نداشت، همواره مدیریت آن را بر عهده داشت.

با روی کار آمدن مدیریت خصوصی، شرکت ایران خودرو نیز دستخوش تحولاتی شده است. در ادامه به بررسی تغییرات در برنامه‌های ایران خودرو پس از خصوصی‌سازی پرداخته و پیش‌بینی‌هایی برای آینده این شرکت مطرح می‌شود.

### تحولات ایران خودرو پس از خصوصی‌سازی

#### تغییر سبک مذاکرات
ایران خودرو سبک جدیدی از مذاکرات را در پیش گرفته است و به نظر می‌رسد این شرکت دیگر صرفاً به دنبال مونتاژ ساده محصولات خودروسازان چینی نیست. بلکه تمایل دارد به عنوان یک مشارکت‌کننده مشترک (جوینت ونچر) با دیگر کمپانی‌ها همکاری کند. یکی از برنامه‌های مدیران جدید ایران خودرو، داخلی‌سازی حداکثری و انتقال فناوری در مونتاژ محصولات چینی است.

#### شرکای جدید
ایران خودرو پیش از خصوصی‌سازی، در بخش خودروهای سواری تقریباً فقط با شرکت چینی هایما همکاری داشت. اما با روی کار آمدن مدیران جدید، مذاکراتی با شرکت‌های چینی معتبر مانند گریت وال و گروه FAW نیز انجام شده است. اخبار حاکی از موثر بودن نتایج مذاکرات و مونتاژ محصولاتی مانند هاوال جولیون پرو، محصولی از زیرمجموعه‌های گریت وال در ایران خودرو است.

#### حضور مدیران ارشد خارجی در ایران خودرو
اخیراً تصاویری از بازدید یکی از مدیران شرکت هونگچی از خط تولید داشبورد ری را در مجموعه ایران خودرو منتشر شده است. این بازدید، نویدبخش تولید و مونتاژ محصولات لوکس و نیمه لوکس این شرکت در ایران خودرو است.

#### سرمایه‌گذاری در تولید قطعات جدید
یکی از انتقادات نسبت به ایران خودرو در دوره‌های مدیریت دولتی، سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و پروژه‌های منسوخ بود. یکی از موارد اتلاف منابع، تحقیق و توسعه جعبه دنده ۶ سرعته نیمه اتوماتیک AMT بود. طبق شنیده‌ها، با روی کار آمدن مدیران جدید، این پروژه به نفع پروژه گیربکس DHT کنار گذاشته شده است.

### آینده ایران خودرو

#### ادامه همکاری با چینی‌ها
بسیاری از خودروسازان معتقدند که باید با یک خودروساز چینی همکاری داشته باشند، زیرا صنعت خودروسازی چین به سرعت در حال رشد است. ایران خودرو نیز همکاری با خودروسازان چینی را آغاز کرده است و در آینده‌ای نه چندان دور، با رفع تحریم‌ها، همکاری‌ها گسترده‌تر خواهد شد و برندهای مطرح‌تری به شکل رسمی وارد ایران خواهند شد.

#### ورود شرکت‌های غیر چینی
در حال حاضر، هیچ شرکت اروپایی ریسک ورود به بازار ایران را نمی‌پذیرد. در صورت رفع تحریم‌ها، می‌توان انتظار داشت که برندهای مطرح اروپایی وارد ایران شوند. یکی از این برندها، بنز است که ایران خودرو در مقاطعی همکاری‌های گسترده‌ای با آن داشت. ورود برندهای دیگر نیز ممکن است. در بحث بازگشت شرکای فرانسوی، شاید ایران خودرو همانند قبل از این شرکت‌ها استقبال نکند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.