دیدگاه‌ها برای هند پس از بالیوود، در خودروسازی هم قد کشید بسته هستند

هند پس از بالیوود، در خودروسازی هم قد کشید

صنعت خودرو در هند یکی از موتورهای اصلی اقتصاد این کشور است که نه‌تنها در تولید ناخالص داخلی نقش مهمی دارد، بلکه یکی از اصلی‌ترین بازیگران در صادرات نیز محسوب می‌شود. با وجود جمعیت بسیار زیاد هند، هنوز ضریب نفوذ خودرو در این کشور پایین است؛ به طوری که حدود ۴۰۰ خودروی سواری به ازای

کد خبر : 82495
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 می 2025 - 3:58

صنعت خودرو در هند یکی از موتورهای اصلی اقتصاد این کشور است که نه‌تنها در تولید ناخالص داخلی نقش مهمی دارد، بلکه یکی از اصلی‌ترین بازیگران در صادرات نیز محسوب می‌شود. با وجود جمعیت بسیار زیاد هند، هنوز ضریب نفوذ خودرو در این کشور پایین است؛ به طوری که حدود ۴۰۰ خودروی سواری به ازای هر ۱۰۰۰ نفر وجود دارد. با این حال، بازار خودروی هند به سرعت در حال رشد است و به یک فنر فشرده شباهت دارد که هر روز به انفجار نزدیک‌تر می‌شود.

در سال مالی اخیر، فروش خودروهای سواری در هند به ۴.۳ میلیون دستگاه رسید که حدود ۲ درصد رشد نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد. نکته قابل توجه این است که کراس‌اوورها و SUVها اکنون بیش از ۶۵ درصد از بازار خودروهای سواری را به خود اختصاص داده‌اند. این تغییر در سلیقه هندی‌ها به وضوح قابل مشاهده است.

بیش از ۶۰ درصد از خانواده‌های هندی حداقل یک وسیله نقلیه دارند و این نشان‌دهنده رشد طبقه متوسط شهری و افزایش قدرت خرید مردم است. بازار خودروی هند را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد: فروش داخلی و صادرات. حدود ۸ درصد از خودروهای تولیدی هند به بازارهای خارجی راه پیدا می‌کنند و مابقی در داخل کشور به فروش می‌رسند.

خودرو هنوز برای بسیاری از هندی‌ها یک کالای لوکس محسوب می‌شود و عمدتاً در اختیار قشر ثروتمند و طبقه متوسط رو به بالا قرار دارد. با این حال، روندهای جدید نشان می‌دهند که هندی‌ها به سمت خودروهای مدرن، اقتصادی و کوچک‌تر گرایش پیدا کرده‌اند.

در بازار خودروهای سواری هند، چندین برند داخلی یا خارجی حضور دارند که سهم زیادی از بازار را در اختیار گرفته‌اند و به رشد چشمگیر این صنعت کمک کرده‌اند. ماروتی سوزوکی، تاتا موتورز، و ماهیندرا از جمله برندهای داخلی پیشرو هستند.

سرمایه‌گذاری‌های خارجی و جوینت‌ونچرها نیز نقش مهمی در توسعه صنعت خودروی هند داشته‌اند. شرکت‌هایی مانند هیوندای، کیا، تویوتا و فولکس‌واگن با ایجاد کارخانه‌ها و همکاری‌های مشترک، به رشد این صنعت کمک کرده‌اند.

صنعت خودروسازی هند به سرعت در حال تبدیل شدن به یک قطب تولید و صادرات در سطح جهانی است. این کشور هم‌اکنون چهارمین تولیدکننده بزرگ خودرو در جهان است و سومین بازار بزرگ خودرو پس از چین و آمریکا به شمار می‌رود.

صادرات خودرو از هند نیز به طور پیوسته در حال افزایش است. در سال مالی ۲۰۲۳-۲۰۲۴، صادرات خودروهای سواری هند حدود ۶۷۲ هزار دستگاه بود و انتظار می‌رود این رقم در سال ۲۰۲۴-۲۰۲۵ به ۷۷۰ هزار دستگاه برسد.

با توجه به روندهای نوظهور در صنعت خودرو، هند در حال گسترش بازار خودروهای برقی است. در سال ۲۰۲۴، حدود ۱.۹ میلیون دستگاه وسیله نقلیه الکتریکی جدید در این کشور ثبت شد که رشد ۱۹ درصدی را نشان می‌دهد.

سیاست‌های دولتی هند نیز در توسعه صنعت خودرو نقش مهمی داشته‌اند. برنامه‌های کلان مانند ساخت در هند و برنامه ماموریت خودرویی به جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی کمک کرده‌اند. طرح‌های مالی همچون PLI نیز مشوق‌های مالی برای تولیدکنندگان فراهم می‌کنند تا فناوری‌های نوین را وارد خطوط تولید خود کنند.

هدف‌گذاری دولت هند برای بازار خودروهای برقی نیز قابل توجه است. هدف دولت این است که تا سال ۲۰۳۰، ۳۰٪ از فروش خودروهای سواری هند از نوع برقی باشد. برای تحقق این هدف، حمایت‌های مالی از تحقیق و توسعه در حوزه خودروهای برقی در دستور کار قرار گرفته است.

با این اقدامات، هند قادر است نقش کلیدی در زنجیره ارزش جهانی صنعت خودرو ایفا کند و به یکی از بازیگران اصلی در این صنعت تبدیل شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.