دیدگاه‌ها برای جنجال جدید در چین؛ آیا آواتار درباره ضریب درگ سدان ۱۲ دروغ گفته است؟ بسته هستند

جنجال جدید در چین؛ آیا آواتار درباره ضریب درگ سدان ۱۲ دروغ گفته است؟

جنجال جدید در چین؛ آیا آواتار درباره ضریب درگ سدان ۱۲ دروغ گفته است؟ منتشر شده در 18 اردیبهشت 1404 ساعت 18:00 به تازگی جنجال جدیدی در چین ایجاد شده و یک بلاگر مشهور در این کشور، شرکت آواتار (اوتار) را به دروغگویی متهم کرده است. این بلاگر که دنبال‌کنندگان زیادی در شبکه‌های اجتماعی دارد،

کد خبر : 82865
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 8 می 2025 - 18:43

جنجال جدید در چین؛ آیا آواتار درباره ضریب درگ سدان ۱۲ دروغ گفته است؟

منتشر شده در 18 اردیبهشت 1404 ساعت 18:00

به تازگی جنجال جدیدی در چین ایجاد شده و یک بلاگر مشهور در این کشور، شرکت آواتار (اوتار) را به دروغگویی متهم کرده است. این بلاگر که دنبال‌کنندگان زیادی در شبکه‌های اجتماعی دارد، با انجام آزمایش‌های اختصاصی مدعی شده، برند نوپای آواتار در رابطه با ضریب درگ یکی از محصولات خود دروغ گفته است.

ضریب درگ (Cd) شاید به اندازه قدرت موتور یا برد خودروهای الکتریکی تیترساز نباشد، اما در واقع یکی از کلیدی‌ترین عوامل در عملکرد و راندمان مدل‌های برقی محسوب می‌شود. هر چه عدد این فاکتور پایین‌تر باشد، به معنای آیرودینامیک بهتر و مقاومت کمتر در برابر جریان هواست. در نتیجه خودرویی با ضریب درگ پایین مصرف انرژی کمتری دارد و به می‌توان در آن از باتری‌های کوچک‌تر و سبک‌تری استفاده کرد. با توجه به اهمیت ضریب درگ، شرکت‌هایی نظیر آواتار (اوتار)، ولوو، لایت‌ یِر و آئودی همواره این فاکتور و طراحی آیرودینامیک محصولات خود به طور ویژه مانور می‌دهند.

جزئیات آزمایش بلاگر افشاگر

این بلاگر زوریخ بِی لِی یِه نام دارد و بیش از یک میلیون نفر وی را دنبال می‌کنند. او که مالک یک دستگاه خودروی برقی آواتار ۱۲ است، تصمیم گرفته صحت ادعای شرکت سازنده درباره ضریب درگ فوق‌العاده پایین این مدل را شخصاً بررسی کند. طبق اعلام رسمی آواتار، این سدان الکتریکی ضریب درگی برابر با ۰.۲۰۸ دارد. چنین رکوردی این مدل را در زمره خودروهای بسیار آیرودینامیک قرار می‌دهد.

اما در آزمایشی که یِه در مرکز تحقیقاتی خودرو چین در تیانجین (CATARC) انجام داده، نتیجه به کلی متفاوت بوده است. مطابق تستی که بر اساس استاندارد CSAE 146-2020 و توسط تکنسین‌های متخصص اجرا شده، ضریب درگ بدست آمدا برای آواتار ۱۲ برابر با ۰.۲۸۱ بوده است، رقمی که مشابه ضریب درگ فولکس واگن پاسات ۲۰ سال پیش می‌باشد و حتی از شاسی‌بلند ولوو EX90 هم بهتر نیست!

حذف ویدیو و واکنش جنجالی آواتار!

بر اساس گزارش رسانه‌های چینی، این بلاگر ادعا کرده که مرکز تست حاضر به ارائه گزارش رسمی آزمایش نشده است، موضوعی که احتمال دخالت مستقیم شرکت آواتار را در این ماجرا مطرح می‌کند. افزون بر این، ویدیوی مربوط به فرایندهای تست نیز به طرز مشکوکی از پلتفرم‌ های آنلاین حذف شده است.

در پاسخ به این ماجرا، آواتار صحت ویدیو را زیر سوال برده و این رویداد را بخشی از یک «کمپین تخریب برند» قلمداد کرده است. این شرکت تأکید نموده به هر فردی که بتواند اطلاعاتی درباره عوامل پشت‌پرده این کمپین ارائه دهد، مبلغی معادل ۵ میلیون یوان (حدود ۶۹۵ هزار دلار) پرداخت خواهد کرد.

درخواست شفاف‌سازی و باز شدن پای سایر خودروسازان

این بلاگر چینی در ادامه خواستار آن شده که آواتار نتایج تست رسمی خود را به‌ صورت کامل منتشر کند و در یک محیط عمومی، مجدداً تست ضریب درگ خودرو را انجام دهد. این اتفاق نه ‌تنها ادعای آواتار را زیر سوال برده، بلکه باعث شده سایر خودروسازان چینی نیز با دیده تردید نگریسته شوند. از جمله اکسپنگ که ادعا می‌کند آیرودینامیک‌ترین خودروی تولیدی جهان را ساخته است.

با وجود پیشرفت چشمگیر صنعت خودروی چین در سال‌های اخیر، چنین اتفاقاتی نشان می‌دهند که هنوز تا رسیدن به سطح اعتماد و اعتبار جهانی برندهای سنتی، راهی طولانی در پیش است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.