نسل جدید جیپ کامپس معرفی شد؛ شاسی بلند آمریکایی با محوریت بازار اروپا
نسل جدید شاسی بلند جیپ کامپس معرفی شد. این نسل اگر چه در نمای بیرونی روندی تکاملی را طی کرده، اما در زیر پوسته با نسل پیشین خود تقریباً هیچ وجه اشتراکی ندارد و باید آن را یک مدل کاملاً تازه دانست. کامپس جدید نقطه عطفی در استراتژی جهانی برند جیپ و گروه خودروسازی استلانتیس

نسل جدید شاسی بلند جیپ کامپس معرفی شد. این نسل اگر چه در نمای بیرونی روندی تکاملی را طی کرده، اما در زیر پوسته با نسل پیشین خود تقریباً هیچ وجه اشتراکی ندارد و باید آن را یک مدل کاملاً تازه دانست.
کامپس جدید نقطه عطفی در استراتژی جهانی برند جیپ و گروه خودروسازی استلانتیس محسوب میشود. در حالی که جیپ همواره ریشه آمریکایی خود را حفظ کرده، اما این بار تمرکز ویژهای بر بازار اروپا دارد؛ طوری که عرضه جهانی نسل سوم کامپس ابتدا از این قاره آغاز خواهد شد. این تصمیم نشان از تلاش استلانتیس برای کاهش وابستگی به بازار آمریکای شمالی دارد.
در نسل سوم کامپس، همچنان بر طراحی جعبهای کلاسیک جیپ تأکید شده است. چراغهای جلوی مستطیلی شکل، جلو پنجره عریض با هفت شکاف عمودی و چراغهای عقب با گرافیکی برگرفته از حرف X از جمله مشخصههای ظاهری این نسل از کامپس هستند. مثل شمار زیادی از مدلهای جدید، چراغهای عقب این شاسی بلند کوچک هم با یک نوار باریک به هم متصل شدهاند. برای ایجاد حس هیجان و ترغیب مالک به ورود به مسیرهای ناهموار، قسمتهای مختلف بدنه از طریق قطعات پلاستیکی محافظت میشود.
به گفته جیپ، ارتفاع از سطح زمین در نسخههای چهار چرخ محرک به ۲۰ سانتیمتر میرسد و زاویههای ورود، شکست و خروج به ترتیب برابر با ۲۰، ۱۵ و ۲۶ درجه هستند. با اتکا به این ویژگیها، کامپس جدید میتواند از آبهایی به عمق ۴۷ سانتیمتر عبور کند. در تیپهای بالا رده شاهد استفاده از رینگهای ۲۰ اینچی با رنگ دوگانه، چراغهای ماتریکس LED و سقف مشکی رنگ هستیم. ناگفته نماند مدلهای چهار چرخ محرک، در حالت استاندارد با سیستم کنترل حرکت در سرازیری به دست مشتریان خواهند رسید.
نسل جدید جیپ کامپس بر اساس پلتفرم موسوم به STLA Medium توسعه پیدا کرده است. شاید بدانید مدلهای دیگری از گروه استلانتیس، مثل پژو ۳۰۰۸ و ۵۰۰۸، اوپل گرندلند و سیتروئن C5 ایرکراس نیز بر مبنای همین پلتفرم ساخته شدهاند. به خاطر بهرهمندی از این پلتفرم، ابعاد کامپس رشد کرده و طول بدنه آن اکنون با ۴۵۵ سانتیمتر برابر است. این رقم نسبت به نسل پیشین ۱۵ سانتیمتر رشد دارد.
داخل کابین، جیپ از صفحه نمایش بسیار عریض ۱۶ اینچی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی و نمایشگر ۱۰ اینچی تمام دیجیتال در پشت فرمان استفاده کرده است. نکته جالب اینکه برخلاف بسیاری از رقبا، برخی دکمههای فیزیکی همچنان حفظ شدهاند. برای انتخاب وضعیت حرکت یک دکمه گردان تعبیه شده؛ در دو طرف این دکمه بزرگ، کلیدهای مخصوص انتخاب حالت رانندگی و دکمه برقی ترمز دستی قرار دارند. در این نسل فضای پای سرنشینان عقب ۵.۵ سانتیمتر افزایش یافته و محفظه بار حالا ظرفیتی معادل ۵۵۰ لیتر دارد؛ این رقم نسبت به قبل ۴۵ لیتر رشد کرده است.
جیپ کامپس جدید با سه نوع پیشرانه روانه بازار میشود که عبارتند از نسخه هیبرید نرم با قدرت ۱۴۵ اسب بخار، مدل پلاگین هیبرید با ۱۹۵ اسب بخار و سه نسخه تمام برقی با قدرتی بین ۲۱۳ تا ۳۷۵ اسب بخار. آنطور که اعلام شده، مدل دو دیفرانسیل تمام برقی، از موتور اختصاصی جدید جیپ در محور عقب سود میبرد. این موتور خودرو را قادر میسازد حتی در صورت صفر بودن میزان چسبندگی چرخهای جلو، از شیب ۲۰ درصدی به راحتی بالا برود.
جیپ اعلام کرده که نسل جدید کامپس در نسخه دیزلی عرضه نخواهد شد، حرکتی که نشان از تغییر بزرگ در سیاست گذاری های برند دارد، به ویژه در اروپا که زمانی بیش از ۵۰ درصد فروش این مدل به نسخههای دیزلی اختصاص داشت.
تولید نسل جدید کامپس از سه ماهه چهارم سال جاری در کارخانه ملفی ایتالیا آغاز میشود. در حال حاضر نسخه First Edition در اروپا قابل سفارش است. عرضه در آمریکا به عنوان مدل ۲۰۲۷ نیز در دستور کار قرار دارد، اما به دلیل بازنگری در فعالیتهای کارخانه برمپتون در کانادا، هنوز تاریخ دقیقی برای فروش نسخه آمریکایی اعلام نشده است.
برچسب ها :ایران خودرو
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0