نقد و بررسی طراحی هیوندای الانترا ؛ ساختار شکن و جاه طلب
هیوندای الانترا یکی از خودروهای جدید و وارداتی کرمان موتور است. در این مقاله به بررسی طراحی این خودرو می پردازیم. این روزها، بازار و صنعت خودروسازی تحت سلطه کراس اوورها و SUVها قرار دارد، اما سگمنت سدان همچنان یکی از مهمترین و پرفروشترین سگمنتهای خودرویی در جهان است. سدانهای سایز متوسط شهری یا کلاس

هیوندای الانترا یکی از خودروهای جدید و وارداتی کرمان موتور است. در این مقاله به بررسی طراحی این خودرو می پردازیم.
این روزها، بازار و صنعت خودروسازی تحت سلطه کراس اوورها و SUVها قرار دارد، اما سگمنت سدان همچنان یکی از مهمترین و پرفروشترین سگمنتهای خودرویی در جهان است. سدانهای سایز متوسط شهری یا کلاس C از سگمنتهای بسیار پرفروش در بازارهای جهانی هستند.
هیوندای النترا یکی از سدانهای کامپکت و پرطرفدار بازار است که از سال ۱۹۹۰ میلادی، هفت نسل از آن معرفی و به بازار عرضه شده است. این خودرو لقب پرفروشترین محصول هیوندای را به دوش میکشد.
در هفتمین نسل خود، النترا از طراحی جسورانه و ساختارشکنی برخوردار است که بر پایه فلسفه طراحی جدید هیوندای تحت عنوان «Sensuous Sportiness» شکل گرفته است. این فلسفه بر پایه چهار عنصر اساسی تناسبات، معماری، استایل و فناوری تعریف میشود.
طراحی النترا مفهومی به نام «Parametric Dynamics» را به نمایش میگذارد که سبب جسورانهتر و کمی نامتعارفتر شدن کاراکتر آن، به خصوص در این کلاس شده است.
در نمای جلو، چهرهای بسیار تهاجمی و متفاوت با الگوی «Parametric Jewel» که در قالب یک مجموعه قرار دارد، بر عریض بودن بدنه تاکید دارد. خطوط و سطوح روی کاپوت با زاویهای به سمت جلو پنجره و لبه کاپوت امتداد پیدا کرده، حالتی تهاجمی در این قسمت ایجاد کرده است.
در نمای جانبی، خطوط شخصیتی یا کاراکتر لاین النترا با گرافیک ‘Z’ شکل، فرم اریگامی را در پنل بدنه ایجاد کرده است. خط شانهای که از اسپویلر درب صندوق آغاز شده و با گذر از گلگیر عقب و درهای جانبی، با حالتی گوهای شکل و پیکانمانندی بر روی سپر جلو ادامه پیدا میکند.
در نمای عقب، چراغهای کشیده و به هم پیوسته، همانند نمای جلو، تاکیدی بر عریض بودن بدنه النترا دارد. خطوط تیز و متعدد در این نما، به خصوص خطی که از ستون C تا اسپویلر و لبه درب صندوق امتداد پیدا کرده، این نما را خاصتر از هر سدانی در این کلاس کرده است.
در داخل کابین، فضای کلی متمرکز بر راننده طراحی شده است. تمامی اجزا به صورت افقی در طول داشبورد امتداد پیدا کرده و نمایی مدرن و مینیمال به کابین داده است.
در مجموع، طراحی نسل جدید النترا، در عین حال که متفاوت و تا حد زیادی ساختارشکنانه است، پویا، جذاب و زیبا هم میباشد. جسارت و خلاقیت هیوندای در ارائه چنین سبکی از طراحی، آن هم برای یک سدان کامپکت، قابل تحسین است.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0