دیدگاه‌ها برای مروری بر طراحی یک اسطوره ؛ فولکس واگن گلف، جلوه ای از اصالت در طراحی بسته هستند

مروری بر طراحی یک اسطوره ؛ فولکس واگن گلف، جلوه ای از اصالت در طراحی

فولکس واگن گلف یک هاچبک جذاب آلمانی است که نسل جدید آن در میان خودروهای وارداتی حضور دارد. در ادامه به بررسی طراحی آن می پردازیم. در حدود پنجاه سال پیش، جورجتو جیوجارو، طراح ایتالیایی و افسانه‌ای استودیوی طراحی ایتال دیزاین، هاچبکی را طراحی کرد که به یکی از نمادین‌ترین مدل‌های تاریخ صنعت خودروسازی جهان

کد خبر : 83157
تاریخ انتشار : یکشنبه 11 می 2025 - 5:22

فولکس واگن گلف یک هاچبک جذاب آلمانی است که نسل جدید آن در میان خودروهای وارداتی حضور دارد. در ادامه به بررسی طراحی آن می پردازیم.

در حدود پنجاه سال پیش، جورجتو جیوجارو، طراح ایتالیایی و افسانه‌ای استودیوی طراحی ایتال دیزاین، هاچبکی را طراحی کرد که به یکی از نمادین‌ترین مدل‌های تاریخ صنعت خودروسازی جهان تبدیل شد. این هاچبک توسط گروه خودروسازی فولکس واگن معرفی و تولید شد و در طول پنجاه سال، هشت نسل از آن به بازار عرضه شد که در هر نسل، به عنوان یک معیار در دنیای طراحی خودرو، به‌خصوص در کلاس هاچبک شناخته می‌شود.

در طول هفت نسل گذشته، این خودرو به‌طور مداوم بهبود یافته، اصلاح شده و بارها و بارها از نو ساخته شده است و در این فرآیند، DNA طراحی خود را تکامل داده است. از همین رو، فولکس واگن، این DNA را در هشتمین نسل گلف ارتقا داده و آن را با حفظ عناصر سنتی، به خودرویی مدرن‌تر و جذاب‌تر تبدیل کرده تا جایگاه آن محکم‌تر از قبل شود.

اما بازار ایران که همواره از خودروهای وارداتی، به‌خصوص محصولات با اصالت اروپایی استقبال کرده است، پس از سال‌ها دوباره شانس این را دارد که میزبان آخرین نسل فولکس واگن گلف در خیابان‌های کشور باشد. در ادامه این مطلب، قصد داریم این نماد هاچبک‌های اروپایی را از نقطه نظر استایل و سبک طراحی بیرونی و داخلی زیر ذره‌بین قرار داده و به مرور ویژگی‌های مثبت و منفی آن بپردازیم.

طراحی فولکس واگن گلف در بدنه

در جهان اتومبیل، عموماً سازندگان خودروهای نمادینی مانند پورشه ۹۱۱ و یا فولکس واگن گلف، در هنگام طراحی نسل جدید این محصولات و برای حفظ جایگاه اصلی آن‌ها، تقریباً به هیچ عنوان اقدام به ایجاد تغییرات و بروزرسانی‌های گسترده، به‌خصوص از نظر بصری نمی‌کنند و شاید هم به همین دلیل است که این گونه ماشین‌ها بدون توجه به زمان، همواره جایگاه خود را در میان خریداران حفظ کرده‌اند.

در مورد گلف نیز می‌توان گفت همین رویکرد در طول نسل‌های مختلف حفظ شده است. این خودرو که به‌طور مداوم از نسلی به نسل دیگر توسعه پیدا کرده است، به هیچ عنوان نه در طراحی بیرونی و نه در طراحی داخلی آن، انقلاب و تغییرات گسترده‌ای را شاهد نبوده است. با این حال، در نسل جدید گلف، تیم طراحی فولکس واگن ضمن حفظ الگوها و ویژگی‌های اصلی، DNA آن را وارد عصری مدرن‌تر کرده است.

کلاوس بیشاف، مدیر سابق طراحی فولکس واگن، در رابطه با طراحی نسل هشتم گلف می‌گوید: «گلف جدید، شاخصی از زمان حال است. به‌طوری که نشان‌دهنده تکامل «احساس در خانه بودن» میلیون‌ها نفر است. همچنین او ایجاد تغییرات اساسی در نسل آخر گلف را یک اشتباه می‌داند، چرا که معتقد است گلف یک مدل جاودانه است و هر نسل جدید ضمن ارائه عناصر مدرن هماهنگ با زمان خود، روح این مدل را نیز حفظ کرده است». در نتیجه گلف جدید به مجسمه‌ای از فضا، آیرودینامیک و زیبایی‌شناسی تبدیل می‌شود.

با این حال، آنچه که در نگاه اول به چشم می‌آید این است که گلف جدید، از ظاهری ساده و به دور از اغراق برخوردار است. بر همین اساس، اگر بخواهیم نسل هشتم گلف را در یک کلمه خلاصه توصیف کنیم، باید آن را «اتو کشیده یا مرتب» بدانیم. با این حال، اگر فلسفه طراحی فولکس واگن را بررسی کنیم، این سادگی و محافظه‌کاری در هاچبکی مانند گلف، قابل پذیرش‌تر می‌شود. چرا که فلسفه طراحی این برند به ما می‌گوید که هر خط و یا هر ویژگی و عنصر طراحی شده، باید هدف خاصی داشته باشد و در غیر این صورت نباید در بدنه خودرو اجرا شود.

نمای جلوی خودرو نسبت به نسل قبلی، ظاهری متعادل‌تر دارد و دو نوار کرومی و مشکی براق، مستقیماً به قسمت بالا و پایین چراغ‌های جلو متصل شده است. چراغ‌های جلو حالتی کشیده دارند، اما با ایجاد زوایایی در زیر آن‌ها، سعی شده از سادگی بیش از حد آن جلوگیری شود.

در کنار آن، کاپوت به همراه سه خط مشخص، که سطوحی تمیز را در دو طرف کاپوت ایجاد کرده است، وجود دارد که چهره‌ای پویاتر به گلف بخشیده است. هر چند که این ویژگی بصری، در نگاه اول چندان جلب توجه نمی‌کند، اما این خطوط تراش خورده نشان‌دهنده آن است که فولکس واگن تلاش دارد تا گلف را به گونه‌ای طراحی کند که منعکس‌کننده یک هاچبک با رانندگی لذت‌بخش باشد.

با گذر از نمای تقریباً ساده جلو، به نمای جانبی گلف می‌رسیم. جایی که حتی در مقایسه با نمای قبلی می‌توان گفت که با ظاهری به مراتب ساده‌تر، اما به همان اندازه پخته‌تر روبه‌رو می‌شویم که از هر گونه پیچیدگی و اغراق در طراحی خطوط و جزئیات پرهیز شده است.

در این نما، تناسبات ایده‌آل بدنه که شامل نسبت‌های دقیق «Greenhouse» و پنل بدنه می‌شود، به گلف ظاهری قدرتمند بخشیده است. دو خط شانه قوی وجود دارد که یکی از روی چراغ‌های جلو شروع شده و با گذر از زیر شیشه‌های جانبی، بر روی ستون C محو می‌شود و دیگری نیز از انتهای گلگیر جلو شروع شده و تا چراغ‌های عقب امتداد پیدا کرده است.

یکی از نکاتی که فولکس واگن گلف نسل جدید در آن بهبود پیدا کرده است، آیرودینامیک بدنه است که ضریب درگ آن از عدد ۰.۳۰ به عدد ۰.۲۷۵ رسیده که عدد قابل توجهی به نظر می‌رسد.

با وجود برخی زوایا و خطوط تیز در بدنه، قسمت عقب به حس اسپرت بودن گلف می‌افزاید. چراغ‌های دو تکه عقب دارای یک امضای ساده «L» هستند که به سمت داخل و نشان فولکس واگن و لوگو تایپ «GOLF» اشاره می‌کند.

طراحی فولکس واگن گلف در کابین

برخلاف نسل قبلی، طراحی داخلی گلف جدید دستخوش یک تغییر کامل شده است. مواد به کار رفته در ساخت کابین این خودرو نیز معمولاً بی‌نقص بوده و نسل آخر گلف نیز از این قاعده مستثنی نیست.

با این حال، عمده متریال داخل کابین از پلاستیک خشک تشکیل شده است که در ترکیب با تریم نسبتاً ساده و کروم‌کاری‌های ظریف، فضای کلی داخلی را کمی سرد و بی‌روح جلوه می‌دهد و گلف را از یک هاچبک اسپرت و آتشین به یک خودرو خانوادگی و البته همچنان دوست‌داشتنی تبدیل کرده است.

سخن پایانی

احتمالاً باید گلف را مهم‌ترین و پرفروش‌ترین ساخته فولکس واگن در پنجاه سال گذشته دانست. محصولی که در تاریخ خودروسازی، آفریننده کلاسی بوده که همواره خود را در بالاترین جایگاه قرار داده است. بنابراین با توجه به این نکته، قطعاً طراحی گلف نیز برای فولکس واگن از اهمیت بالایی برخوردار است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.