همه چیز درباره نسل بعدی نیسان ماکسیما ؛ آیا سدان محبوب ژاپنی به بازار باز خواهد گشت؟
نیسان ماکسیما یکی از محبوبترین سدانهای ژاپنی است که در سال ۱۹۸۱ تولید شد و تاکنون در هشت نسل مختلف به بازار عرضه شده است. نسل پنجم این خودرو، با نام سِفیرو، در ایران توسط شرکت پارس خودرو مونتاژ و با نام ماکسیما به بازار عرضه شد. این خودرو به دلیل موتور قدرتمند و کیفیت

نیسان ماکسیما یکی از محبوبترین سدانهای ژاپنی است که در سال ۱۹۸۱ تولید شد و تاکنون در هشت نسل مختلف به بازار عرضه شده است. نسل پنجم این خودرو، با نام سِفیرو، در ایران توسط شرکت پارس خودرو مونتاژ و با نام ماکسیما به بازار عرضه شد. این خودرو به دلیل موتور قدرتمند و کیفیت مناسب، توانست در دهه ۸۰ شمسی به یکی از ستارههای بازار تبدیل شود.
در دهه ۹۰ میلادی، ماکسیما به یک اسطوره در بین سدانهای نیمه اسپرت تبدیل شد و حضور آن در فیلم معروف «سریع و خشن» در سال ۲۰۰۱ هنوز هم به یاد آورده میشود. اما پس از چهار دهه حضور درخشان در بازارهای جهانی، نیسان ماکسیما در سال ۲۰۲۴ به طور ناگهانی از خطوط تولید خارج شد.
ماکسیما در دهههای ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ تغییراتی را تجربه کرد که نمیتوان آنها را مثبت ارزیابی کرد. این خودرو که زمانی به عنوان یک سدان اسپرت شناخته میشد، کمکم بزرگتر و سر به زیرتر شد و از جذابیت سابق و فاکتورهایی که به آن شهرت داشت، فاصله گرفت.
شرکت نیسان در سال ۲۰۲۲ از تولید دو خودروی الکتریکی جدید در کارخانهی میسیسیپی خبر داد که احتمال داده میشد یکی از آنها جانشین ماکسیما باشد. اما در سال ۲۰۲۵، شرایط بازار و چالشهای اقتصادی جهانی باعث شد این پروژهها به حالت تعلیق درآیند یا لغو شوند.
یکی از سوالات مهم این است که اگر ماکسیما بازگردد، آیا باز هم در قالب همان سدان سنتی خواهد بود یا همانند برخی مدلهای دیگر به یک کراس اوور تبدیل خواهد شد. شواهد فعلی حاکی از آن است که نیسان احتمالاً ماکسیما را همچنان به عنوان یک سدان پرچمدار حفظ خواهد نمود.
رندرهای غیررسمی و تصاویری که بر اساس کانسپت IMs نیسان طراحی شدهاند، چهرهای جدید و مدرن برای ماکسیما ترسیم میکنند. این کانسپت که در سال ۲۰۱۹ در نمایشگاه دیترویت معرفی شد، ظاهری آیندهنگر و کمی مرتفع از سطح زمین دارد.
پاسخ به این پرسش که نسل جدید نیسان ماکسیما از نظر فنی چه مشخصاتی خواهد داشت، بسیار دشوار است؛ زیرا آینده قوای محرکه ماکسیما تحت تأثیر برنامه موسوم به Ambition 2030 نیسان قرار دارد. این برنامه بر تولید خودروهای برقی متمرکز است.
پیشبینی میشد نسل بعدی ماکسیما به صورت تمام الکتریکی عرضه شود و از پلتفرم آریا استفاده کند. اما با توجه به کاهش تقاضای جهانی برای خودروهای برقی و فشارهای اقتصادی اخیر، نیسان تصمیم به لغو برخی پروژهها گرفته است.
برخی کارشناسان معتقدند که نیسان احتمالاً به جای عرضه نسخهی کاملاً برقی، یک مدل هیبریدی از ماکسیما ارائه خواهد داد. چراکه بازار خودروهای هیبریدی در حال حاضر با رشد خوبی مواجه است و مشتریان زیادی خواهان تجربه رانندگی کممصرف بدون نگرانیهای مرتبط با خودروهای کاملاً برقی هستند.
پروژههای LZ1E و LZ1F که قرار بود در کارخانه میسیسیپی ساخته شوند، لغو شدهاند. اما این کدها هرگز به طور رسمی با نام ماکسیما یا مدل خاصی گره نخورده بودند.
پیشتر انتظار میرفت دو سدان برقی جدید نیسان در سال ۲۰۲۶ عرضه شوند، اما این زمان به ۲۰۲۷ موکول شد و حالا به نظر میرسد که اگر قرار باشد نسل جدید ماکسیما دوباره متولد شود، این اتفاق تا پایان دهه جاری میلادی رخ خواهد داد.
در نهایت باید گفت که هرچند ماکسیما فعلاً با بازار خداحافظی کرده، اما هنوز هم در ذهن بسیاری از علاقهمندان، جایگاه ویژهای دارد. اگر نیسان بتواند با شناخت درست بازار، ترکیبی از طراحی مدرن، قوای محرکه پاک و تجربه رانندگی جذاب را ارائه دهد، بازگشت ماکسیما میتواند به یکی از اتفاقات بزرگ صنعت خودرو در سالهای آینده تبدیل شود.
برچسب ها :پارس خودرو
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0