مقایسه فولکس واگن ساگیتار با مزدا ۳ پریمیوم ادیشن ؛ خوش استایل آلمانی در برابر سامورایی خشن
فولکس واگن ساگیتار و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن دو سدان جذاب وارداتی هستند که توسط شرکت آسیا گستر کارن و آفتاب خودرو در ایران عرضه می شوند. سدانهای وارداتی رفتهرفته تنوع بیشتری پیدا کرده و حالا برندهای معتبری مثل فولکس واگن و مزدا نیز در این کلاس بازار ایران حضور دارند. فولکس واگن ساگیتار که

فولکس واگن ساگیتار و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن دو سدان جذاب وارداتی هستند که توسط شرکت آسیا گستر کارن و آفتاب خودرو در ایران عرضه می شوند.
سدانهای وارداتی رفتهرفته تنوع بیشتری پیدا کرده و حالا برندهای معتبری مثل فولکس واگن و مزدا نیز در این کلاس بازار ایران حضور دارند. فولکس واگن ساگیتار که در اصل نسخه لانگ ویلبیس از سدان معروف جتا به شمار میرود، در کنار مزدا ۳ پریمیوم ادیشن میتوانند دو مورد از جذابترین سدانهای خانوادگی بازار ایران در شرایط کنونی به حساب بیایند که با سقف قیمتی کمتر از ۲۰ هزار دلار در کشورمان حضور دارند.
در ادامه به مقایسه فولکس واگن ساگیتار با مزدا ۳ پریمیوم ادیشن میپردازیم تا نقاط قوت و ضعف این سدانهای خانوادگی بیشتر برای مشتریان و علاقهمندان مشخص شود.
فولکس واگن ساگیتار در اصل یک نسخه با طول بیشتر از سدان پرفروش فولکس جتا است که در سال ۲۰۱۹ توسط شرکت فاو و با شراکت گروه فولکس واگن در قالب نام جدید ساگیتار و با فاصله محوری بزرگتر راهی بازار چین شد. این خودرو در اصل به نسل هفتم فولکس واگن جتا تعلق دارد و جهت اطلاع باید بدانید که فولکس جتا از سال ۱۹۷۹ تاکنون در قالب ۷ نسل به فروش رسیده است که نسل هفتم آن از سال ۲۰۱۸ تاکنون روی خط تولید قرار دارد. حالا فولکس واگن ساگیتار با مدل ۲۰۲۴ توسط شرکت آسیا گستر کارن راهی بازار ایران شده است.
در سمت دیگر، خودروی کاملاً نامآشنا از دیار شکوفههای گیلاس و سرزمین آفتاب در بازار ایران با نسل کاملاً جدید حضور دارد. مزدا ۳ که با نسل اول و دوم خود بهصورت مونتاژی توسط گروه بهمن به بازار ایران راه پیدا کرد، حالا بهصورت وارداتی و با نسل چهارم خود به بازار آمده است. نسل چهارم مزدا ۳ از سال ۲۰۱۹ روی خط تولید قرار داشته و حالا توسط آفتاب خودرو و گروه بهمن به بازار ایران راه پیدا کرده است.
طراحی ظاهری مزدا ۳ دقیقاً همان چیزی است که باید باشد. این خودرو از زبان طراحی کودو کمپانی مزدا بیرون آمده و مشابهت زیادی با نسل قبلی مزدا ۶ دارد که در بازار مناطق آزاد ایران هم تعداد زیادی از آن حضور پیدا کرد. مزدا ۳ پریمیوم ادیشن اگرچه به اندازه برخی خودروهای مدرن از طراحیهای فانتزی و پیچوتابهای آیندهنگرانه برخوردار نیست، اما چهرهای شیک، ساده و متناسب با واژه جنتلمن را به نمایش میگذارد.
اما در طرف دیگر، فولکس واگن ساگیتار نیز تقریباً همان استایل مورد انتظار از محصولات فولکس واگن طی سالهای قبل از ۲۰۲۰ را به ما ارائه میدهد و با وجود آنکه جذابیت آن کمتر از ظاهر مزدا ۳ به نظر میآید، اما وقار و تناسب بالایی در طراحی بدنه آن به وجود آمده است.
بنابراین میتوان گفت که مزدا ۳ استایل جوانپسند و کمی زیباتری را ارائه میدهد، ولی فولکس واگن ساگیتار نیز در قالب یک محصول اقتصادی آلمانی از زیبایی متعارف و متناسب سود میبرد که قطعاً در بازار ایران مورد استقبال واقع خواهد شد.
اما در مورد طراحی داخلی نمیتوان چشم روی سادگی داشبورد ساگیتار در مقایسه با طرح متفاوت کابین مزدا ۳ پریمیوم ادیشن بست. مزدا ۳ از یک طراحی متفاوت و با انحناهای غیرعادی در شکلدهی به داشبورد خود استفاده کرده که همچنان زیبا و متمایز به نظر میآید.
اما در طرف دیگر، داشبورد ساگیتار طراحی سادهتری داشته و خطوط صاف و مستقیم به همراه طرحهای ساده همچون دریچههای تهویه وسط آن را شکل دادهاند که اگرچه کاربردی و ارگونومیک است، اما جذابیت فضای داخلی مزدا ۳ را به شما ارائه نمیدهد.
سطح کیفی مواد و متریال استفادهشده در ساخت داشبورد یا پنل درها در هر دو سدان وارداتی در حد بالا و مرغوب قرار میگیرد، اما به نظر میرسد که مزدا ۳ از این جهت تا حدودی نسبت به حریف آلمانی برتری دارد. همچنین میزان فضای داخل کابین هر دو خودرو تقریباً جادار و متناسب با حضور ۴ تا ۵ نفر سرنشین بلندقد است.
در مورد میزان فضای صندوق عقب هم باید بدانید که ساگیتار ۵۳۳ لیتر گنجایش معادل حدود ۵ تا ۶ چمدان متوسط یا بزرگ را در صندوق خود به شما پیشکش کرده، اما ظرفیت صندوق عقب مزدا ۳ پریمیوم ادیشن معادل حدود ۴۵۰ لیتر است که تقریباً یک چمدان کمتر فضا به شما ارائه میدهد.
از قدیم گفتهاند که خودروهای ژاپنی استهلاک پایینی دارند و در اینجا نیز مزدا ۳ با بهکارگیری موتور تنفس طبیعی و گیربکس اتوماتیک معمولی، این خصیصه خود را به رخ حریف آلمانی با موتور توربوشارژ تزریق مستقیم و گیربکس دوکلاچه خشک میکشد.
موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی مزدا ۳ پریمیوم ادیشن حدود ۱۵۵ اسب بخار و ۲۰۲ نیوتنمتر گشتاور را از طریق گیربکس ۶سرعته اتوماتیک به محور جلو منتقل میکند. شتاب صفر تا صد این سدان ژاپنی حدود ۹.۵ ثانیه برآورد شده و میانگین مصرف سوخت آن نیز ۶.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی تحت شرایط آزمایشگاهی ارزیابی میشود که برای یک خودرو ۱۴۳۴ کیلوگرمی آمار مناسبی به حساب میآید.
اما در طرف دیگر، حریف آلمانی قدرتی نزدیک به ۱۵۸ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتنمتر را از طریق گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه خشک به محور جلو انتقال میدهد. این ترکیب اگرچه استهلاک فنی بیشتری در طول زمان برای مشتریان ایرانی، بهویژه با در نظر گرفتن سطح کیفی روغن و بنزین موجود در بازار، به وجود میآورد، اما شتاب بهتری ارائه میدهد و میتواند ظرف ۸.۸ ثانیه این ماشین ۱۴۱۸ کیلوگرمی را به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. مصرف سوخت ساگیتار نیز مقداری پایینتر بوده و معادل ۵.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی شده است.
از دیگر نقاط قوت ساگیتار نسبت به مزدا ۳ میتوان به استفاده از سیستم تعلیق مستقل مولتیلینک در بخش عقب این خودرو اشاره کرد که نسبت به تعلیق یکپارچه تورشن بیم بهکاررفته در مزدا ۳، قطعاً میتواند هندلینگ پایدارتر و تعادل دلگرمکنندهتری را، بهویژه هنگام دور زدن یا عبور پرسرعت از روی دستاندازها، به وجود آورد.
با این حال، هم کیفیت سواری مزدا ۳ و هم سطح هندلینگ آن در حد متناسب و تقریباً دلگرمکننده دستهبندی میشود و از این جهت خیلی نمیتوان به این ماشین ژاپنی ایراد گرفت.
فولکس ساگیتار و مزدا ۳ با سطح امکانات نسبتاً مناسب وارد بازار ایران شدهاند و میتوانند تا حد بالایی نیازهای مشتریان امروزی را برآورده کنند. مواردی مثل رادار خطخوان، کروز کنترل تطبیقی، صندلی برقی راننده، تهویه اتوماتیک دو کاناله، ترمز اضطراری اتوماتیک و… جزو مهمترین امکانات مشترک ساگیتار و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن محسوب میشوند.
با جمعبندی نکاتی که در این مطلب اشاره کردیم، میتوان گفت که دو مورد از سدانهای مطلوب و برتر خانوادگی که به بازار ایران وارد شدهاند، تا اینجای کار مقابل شما قرار دارند. با این حساب به نظر میآید مزدا ۳ به دلیل برخورداری از موتور تنفس طبیعی و گیربکس اتوماتیک معمولی که بهخوبی با یکدیگر مچ شدهاند، شرایط بهتری از لحاظ استهلاک فنی به مشتریان ایرانی ارائه میدهد و میتواند دوام بیشتری در طول زمان به دنبال داشته باشد که این به معنای کاهش هزینههای نگهداری نیز خواهد بود.
همچنین مزدا ۳ از امکانات متنوعتر و طراحی ظاهری جذابتری نیز برخوردار است که احتمالاً بازار آن را در کشورمان داغتر خواهد کرد. ضمن آنکه واردات این محصول توسط بهمن موتور و آفتاب خودرو میتواند شرایط خدمات پس از فروش و تأمین قطعات آن را در وضعیت مطلوبی نگه دارد.
در طرف دیگر، فولکس واگن ساگیتار نیز با تکنولوژی آلمانی ساخته شده و میتواند یکی از سدانهای مطلوب برای طرفداران خودروهای اروپایی محسوب شود. طراحی ظاهری خانوادگیتر و کابین کمی دلبازتر، به همراه شتاب بهتر و کیفیت سواری لذتبخشتر، از نقاط قوت این محصول آلمانی در بازار ایران به شمار میروند که اگر با خدمات پس از فروش مناسب همراه شود، قطعاً امتیاز این خودرو را در بازار ایران بسیار بالا خواهد برد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0