دیدگاه‌ها برای بلوف به سبک سرمایه داری ؛ خریداران سایپا واقعی هستند؟ بسته هستند

بلوف به سبک سرمایه داری ؛ خریداران سایپا واقعی هستند؟

منتشر شده در 28 اردیبهشت 1404 ساعت 18:17 بلوف به سبک سرمایه داری ؛ خریداران سایپا واقعی هستند؟ هفته گذشته مهلت ارسال درخواست برای خرید بلوک عظیم ۴۲ درصدی سایپا به اتمام رسید و خریداران سایپا مشخص شدند. اما آیا تمام آن ها خریداران واقعی هستند؟ با روی کار آمدن دولت جدید، بحث واگذاری صنایع

کد خبر : 84870
تاریخ انتشار : یکشنبه 18 می 2025 - 18:36
بلوف به سبک سرمایه داری ؛ خریداران سایپا واقعی هستند؟

منتشر شده در 28 اردیبهشت 1404 ساعت 18:17

بلوف به سبک سرمایه داری ؛ خریداران سایپا واقعی هستند؟

هفته گذشته مهلت ارسال درخواست برای خرید بلوک عظیم ۴۲ درصدی سایپا به اتمام رسید و خریداران سایپا مشخص شدند. اما آیا تمام آن ها خریداران واقعی هستند؟

با روی کار آمدن دولت جدید، بحث واگذاری صنایع دولتی جدیت بیشتری گرفت و در نخستین گام مدیریت ایران خودرو پس از حواشی بسیار به بخش خصوصی واگذار شد. حالا نوبت به سایپا رسیده است، اما داستان سایپا کاملا با ایران خودرو متفاوت است.

در مورد ایران خودرو، سهام در طول سال ها و به صورت مرحله ای خریداری شده بود و حالا سهام به میزانی رسیده است که بخش خصوصی می تواند سکان مدیریت خودروساز را در دست بگیرد. در مورد سایپا، اما داستان کاملا فرق دارد و در ابتدا باید بلوک سهام مدیریتی از دولت خریداری شود.

به همین منظور تجدید ارزیابی دارایی های سایپا انجام شد و سهام ۴۲ درصدی این شرکت به فروش گذاشته شد. اما در این مدت نام های جنجالی و عجیبی برای خرید این خودروساز دولتی مطرح شدند.

از چند ماه قبل که بحث خرید سایپا مطرح می شد، عموما نام سه گروه به عنوان مشتریان بالقوه مطرح می شد. در آن زمان نام کرمان موتور، گروه زد و گروه صنعتی انتخاب به عنوان خریداران بالقوه سایپا معرفی می شدند.

اما زمانی که به سررسید ارسال درخواست خرید نزدیک شد، نام های جنجالی تر به صف خرید سایپا اضافه شدند. هلدینگ دات وان برای خرید سایپا پا پیش گذاشت و از طرف دیگر گروه گلستان و انصاری نیز به این لیست اضافه شدند.

حضور چهره های جنجالی در کنار مال ساز و بانک دار معروف و پرحاشیه باعث شده تا صف خرید سایپا بسیار عجیب و البته بحث برانگیز باشد.

نکته اساسی و مهم این است که تمامی این خریداران اگرچه سرمایه دارانی بزرگ به حساب می آیند، اما الزامی نیست که مشتریانی واقعی باشند.

در بازی پول و سرمایه همیشه تکنیکی به عنوان بلوف وجود دارد که باید به آن توجه کرد. در بسیاری از مواقع سرمایه داران برای خرید سهام و تعیین قیمت آن بلوف می زنند.

این بلوف زدن دو جنبه دارد که می تواند موقعیت سرمایه دار را تغییر دهد. در این مسیر اگر سرمایه داری بلوف قیمت را بزند، می تواند استراتژی رقابت را برای رقیبان تغییر دهد و خریداران دیگر را گمراه کند.

اما نوع دیگری از بلوف هم در این نوع رقابت ممکن است؛ اینکه یک سرمایه دار نه با هدف خرید، بلکه صرفا با هدف دیده شدن اقدام به قرارگیری در صف کند.

در این صورت نام آن سرمایه دار برجسته تر از قبل می شود و می تواند در مراودات مالی و معامله های آتی این فرد موثر باشد.

اگرچه تمامی افراد در صف خرید سایپا می توانند مشتریانی بالقوه باشند، اما به نظر می رسد در نهایت رقابت بین دو گروه خواهد بود.

بررسی ها نشان می دهد هلدینگ دات وان و کرمان موتور مشتریان اصلی و نهایی سایپا خواهند بود. کرمان موتور به عنوان یک خودروساز، برنامه عملیاتی برای خرید سایپا دارد و فعالیت های خودرویی و رایزنی های اخیر هلدینگ دات وان هم نشان می دهد آن ها مدت ها است که برای خرید سایپا برنامه ریخته اند.

حجم بالای سرمایه زنجانی نقطه قوتی است که همه خریداران را می ترساند و از سوی دیگر کرمانی ها با کنسرسیومی که با بانک شهر رقم زدند، نشان دادند که در این میدان دست و پا بسته نیستند.

از طرف دیگر قرارداد کلان هلدینگ منتسب به نشان می دهد که دولت چراغ سبز پر رنگی به فعالیت های اقتصادی این فرد نشان داده است و همین موضوع پیچیده تر می کند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.