دیدگاه‌ها برای مقایسه فولکس ‌واگن تیراک با پژو 408X ؛ رقابت کراس اوور های آلمانی و فرانسوی بسته هستند

مقایسه فولکس ‌واگن تیراک با پژو 408X ؛ رقابت کراس اوور های آلمانی و فرانسوی

فولکس ‌واگن تیراک و پژو 408X دو کراس اوور جذاب غیر چینی هستند که توسط شرکت ماموت خودرو و ایران خودرو در بازار ایران عرضه می شوند. در دورانی که خودروهای هاچ‌بک به‌تدریج کاربردپذیری خود را برای مصارف خانوادگی از دست داده‌اند و جای آن‌ها را کراس‌اوورهای کوچک گرفته‌اند، خودروهایی همچون فولکس ‌واگن تیراک و

کد خبر : 85535
تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 می 2025 - 13:39
مقایسه فولکس ‌واگن تیراک با پژو 408X ؛ رقابت کراس اوور های آلمانی و فرانسوی

فولکس ‌واگن تیراک و پژو 408X دو کراس اوور جذاب غیر چینی هستند که توسط شرکت ماموت خودرو و ایران خودرو در بازار ایران عرضه می شوند. در دورانی که خودروهای هاچ‌بک به‌تدریج کاربردپذیری خود را برای مصارف خانوادگی از دست داده‌اند و جای آن‌ها را کراس‌اوورهای کوچک گرفته‌اند، خودروهایی همچون فولکس ‌واگن تیراک و پژو 408X می‌توانند گزینه‌های جذابی به‌عنوان محصولات خانوادگی تلقی شوند.

فولکس‌واگن تیراک یک کراس‌اوور کوچک است که از سال ۲۰۱۷ به خطوط تولید کمپانی آلمانی راه پیدا کرده است. این خودرو که از لحاظ ابعاد بین محصولاتی همچون تی‌کراس و تیگوان در سبد تولیدات فولکس‌واگن قرار می‌گیرد، روی پلتفرم MQB-A1 توسعه پیدا کرده و از این جهت با محصولاتی همچون سئات لئون اشتراک دارد. در سال ۲۰۱۹ مدل آرلاین این خودرو معرفی شد و شرکت ماموت نیز این خودرو آلمانی را با مدل ۲۰۲۴ به بازار ایران وارد کرد.

در سمت دیگر، یک محصول کاملاً جدید فرانسوی حضور دارد که می‌تواند نخستین حضور پژو پس از قطع رابطه با ایران‌خودرو در کشورمان به‌شمار بیاید. پژو 408X از سال ۲۰۲۲ در قالب بدنه کراس‌اوور وارد بازار شده، اما شرکت سازنده آن را ترکیبی از سدان، هاچ‌بک و کراس‌اوور می‌داند. پژو 408X روی پلتفرم EMP2 گروه استلانتیس توسعه یافته و در کشورهایی نظیر فرانسه، مالزی و چین تولید می‌شود.

اختلاف سطح طراحی ظاهری این دو خودرو کاملاً مشهود است و نیاز به تأکید ندارد. دلیل این امر هم مشخص است، چرا که پژو ۴۰۸ سعی داشته تا کاملاً از قواعد طراحی کراس‌اوورهای امروزی فاصله بگیرد و نسل جدیدی از محصولات پژو را با طراحی تهاجمی و نسبتاً نامتعارف به نمایش بگذارد.

این سبک طراحی، در عین حال لوکس و مجلل به‌نظر می‌رسد و باعث شده که تا زمان نگارش این مطلب، پژو 408X یکی از جذاب‌ترین تولیدات کمپانی پژو از لحاظ طراحی ظاهری به‌شمار برود.

اما فولکس‌واگن تیراک برخلاف حریف فرانسوی، سعی کرده از خطوط نرم و المان‌های متعارف در نمای ظاهری خود بهره بگیرد و شمایلی متعادل‌تر و ساده‌تر را به نمایش بگذارد.

طراحی داخلی و به‌ویژه سبک داشبورد فولکس‌واگن تی‌راک نسبتاً قدیمی است و حتی در قیاس با نمای بیرونی خودرو نیز تا حد زیادی از مد افتاده تلقی می‌شود.

درون کابین این خودرو، یک داشبورد به سبک متعارف حدود ۱۰ سال پیش مشاهده می‌کنید که با نمایشگر لمسی ایستاده همراه شده و طراحی دریچه‌های تهویه زیر آن نیز کاملاً متناسب با محصولات چند سال پیش است.

در مقابل، کابین پژو 408X کاملاً با نمای بیرونی آن هماهنگ طراحی شده و سرشار از المان‌های هندسی، کلیدهای لمسی و فیزیکی، اهرم دنده فوق‌مدرن الکترونیکی، غربیلک فرمان سر و ته تخت و دیگر عناصر خاص است که آن را از بسیاری خودروهای امروزی، به‌ویژه نمای داخلی قدیمی فولکس‌واگن تی‌راک، کاملاً متمایز می‌کند.

کیفیت مواد و متریال استفاده‌شده در پژو ۴۰۸ نیز تا حدودی نسبت به حریف، برتر احساس می‌شود، هرچند مواد داخلی کابین فولکس‌واگن تی‌راک و پلاستیک‌های داشبورد و رودری‌های آن نیز نسبتاً باکیفیت به‌شمار می‌روند.

با توجه به اینکه پژو 408X از لحاظ ابعاد بدنه و فاصله محوری در سگمنتی بزرگ‌تر از فولکس‌واگن تی‌راک قرار می‌گیرد، جای تعجب ندارد که فضای داخلی آن، به‌ویژه در نواحی پاها و شانه‌های سرنشینان عقب، نسبت به حریف آلمانی بزرگ‌تر و کاملاً جادارتر باشد.

در مورد حجم صندوق عقب این دو خودرو نیز باید بدانید که فولکس ‌واگن تیراک حدود ۴۴۵ لیتر فضا در پشت صندلی‌های عقب ارائه می‌دهد و این رقم در پژو 408X به ۵۳۶ لیتر می‌رسد که به‌مراتب بزرگ‌تر از صندوق تی‌راک به‌شمار می‌رود.

فولکس واگن تیراک با ترکیب موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم و گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه در بازار ایران حاضر شده تا ‌۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور را به محور جلو منتقل کند. اما موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم پژو 408X با یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک معمولی جفت شده تا قدرتی نزدیک به ۱۷۵ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور را به چرخ‌های جلو برساند.

با وجود قدرت موتور بیشتر، شتاب پژو 408X و فولکس واگن تیراک خیلی تفاوت ندارند و حتی کمی کندتر است که دلیل آن را می‌توان وزن بیشتر ماشین فرانسوی نسبت به کراس‌اوور آلمانی دانست.

بدین ترتیب، پژو 408X ۱۴۶۵ کیلوگرمی ظرف ۹.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و این رقم برای فولکس واگن تیراک با وزن ۱۲۷۸ کیلوگرم حدود ۹.۴ ثانیه به ثبت رسیده است.

اما مصرف سوخت تیراک کمی بالاتر بوده و برابر ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که نسبت به مصرف ۶.۳۵ لیتری پژو 408X در ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی، کمی بیشتر به نظر می‌آید.

از بابت استهلاک و هزینه‌های نگهداری باید بدانید که فولکس ‌واگن تیراک و پژو 408X دارای موتورهای توربوشارژ تزریق مستقیم هستند و بنابراین پیشرانه‌های آن‌ها تقریباً دردسرهای نگهداری بیشتری در قیاس با موتورهای تنفس طبیعی نشان می‌دهند.

به‌کارگیری سیستم تعلیق مستقل مولتی‌لینک برای بخش عقب فولکس واگن تیراک می‌تواند پایداری آن را در شرایط عبور پرسرعت از مسیرهای ناهموار یا هنگام دور زدن نسبت به پژو 408X مجهز به سیستم تعلیق یکپارچه محور پیچشی، بهبود ببخشد و کیفیت سواری بهتر، به‌ویژه در ردیف عقب، را نتیجه دهد.

هر دو خودرو تقریباً امکانات کامل رفاهی و ایمنی فعال را به شما ارائه می‌دهند، ولی تفاوت‌هایی هم بین نوع آپشن‌های آن‌ها دیده می‌شود.

به نظر می‌رسد مهم‌ترین فاکتور انتخاب یکی از این دو خودرو، طراحی آن‌ها باشد؛ چراکه یکی با ظاهر نسبتاً ساده و طراحی داخلی قدیمی اما اصالت آلمانی پا به میدان گذاشته و دیگری با طراحی کاملاً تهاجمی، اسپرت، به‌روز و نمای داخلی آینده‌نگرانه اما با نشان فرانسوی به بازار ایران رسیده است.

بنابراین اگر به طرح‌های فانتزی، متمایز، خشن و درعین‌حال لوکس و زیبا اهمیت می‌دهید، پژو ۴۰۸ انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. این خودرو فضای داخلی بزرگ‌تری دارد و صندوق عقب وسیع‌تری هم به شما ارائه می‌دهد؛ در نتیجه اگر خانواده پرجمعیتی دارید و زیاد به سفر می‌روید، پژو 408X گزینه بهتری برای شما خواهد بود.

از طرف دیگر، فولکس واگن تیراک مصرف سوخت کمی پایین‌تر دارد، پایداری و تعادل آن در پیچ‌ها بهتر است، احتمال کم‌فرمانی آن پایین‌تر به نظر می‌رسد و در مجموع گزینه‌ای مناسب برای طرفداران خودروهای آلمانی، به‌ویژه زوج‌های جوان محسوب می‌شود.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.