بررسی تریومف تایگر اسپرت ۶۶۰ مدل ۲۰۲۵
ممکن است تایگر اسپرت ۶۶۰ از نظر حجم موتور، قیمت و چابکی در دسته موتورسیکلتهای میان وزن قرار گیرد، اما همواره جاه طلبی های یک موتورسیکلت تمامعیار را داشته است. این مدل که نخستین بار در سال ۲۰۲۲ معرفی شد، بر پایه پلتفرم محبوب Trident 660 شکل گرفت و با تغییراتی نظیر موقعیت نشیمنگاه بالاتر، سیستم تعلیق


ممکن است تایگر اسپرت ۶۶۰ از نظر حجم موتور، قیمت و چابکی در دسته موتورسیکلتهای میان وزن قرار گیرد، اما همواره جاه طلبی های یک موتورسیکلت تمامعیار را داشته است. این مدل که نخستین بار در سال ۲۰۲۲ معرفی شد، بر پایه پلتفرم محبوب Trident 660 شکل گرفت و با تغییراتی نظیر موقعیت نشیمنگاه بالاتر، سیستم تعلیق بلندتر، نیم یرینگ محافظ و باک سوخت بزرگتر، به موتوری چندمنظوره و توانمند تبدیل شد.
اکنون و پس از سه سال، تایگر اسپرت ۶۶۰ نخستین به روز رسانی خود را دریافت میکند. فرمول کلی تغییر نکرده است: همان موتور، همان شاسی، همان طراحی. اما برای مدل ۲۰۲۵، سطح تجهیزات استاندارد به شکل چشمگیری ارتقاء یافته است. سامانه کروز کنترل، کوئیک شفتر دوطرفه، کمک رانندههای الکترونیکی مبتنی بر زاویه گردش و اتصال بلوتوث اکنون به صورت استاندارد در تمام نسخهها وجود دارد. اما آیا این ارتقاءها در عمل نیز قابل لمس هستند؟ و آیا این مدل جدید ارزش پرداخت مبلغ بیشتر نسبت به مدل سال گذشته را دارد؟

نکات مثبت و منفی
نکات مثبت:
تنها ۸۰ دلار گرانتر از مدل سال گذشته
وجود کروز کنترل یک مزیت چشمگیر
بسیار چند کاره نسبت به کلاس میان وزن
نکات منفی:
همچنان فاقد پایه وسط
طراحی صفحه کیلومتر میتوانست مدرنتر باشد
رقبا گارانتی طولانیتری ارائه میدهند
انجین و عملکرد فنی تایگر اسپرت ۶۶۰ مدل ۲۰۲۵
موتور سه سیلندر ۶۶۰ سیسی تایگر اسپرت مستقیماً به Daytona 675 مشهور سال ۲۰۰۶ بازمیگردد. تریومف بعدها نسخهای با کورس کوتاهتر از این موتور را برای مدل Street Triple 660 تولید کرد که ویژه بازار موتورسیکلتهای مورد تأیید برای تازه کارها در استرالیا و نیوزیلند بود. در سال ۲۰۲۱، این پیشرانه باز طراحی و برای مدل Trident استفاده شد؛ موتوری که اکنون ۸۰ اسب بخار قدرت ایمن، قابل اعتماد و چابک تولید میکند.

یک سال بعد، همین موتور با همان تنظیمات برای تایگر اسپرت نیز استفاده شد. اکنون برای مدل ۲۰۲۵، با وجود بهروز رسانی های لازم برای رعایت استاندارد آلایندگی Euro 5+، هیچ افت عملکردی مشاهده نمیشود. قدرت همان ۸۰ اسب بخار در دور موتور ۱۰٬۲۵۰ و گشتاور ۶۴ نیوتن متر در دور ۶٬۲۵۰ باقی مانده است. اما نکته اصلی در گراف گشتاور آن است که به قدری تخت و یکنواخت است که تریومف ادعا میکند ۹۰٪ گشتاور حداکثری در تمام بازه دور موتور در دسترس است.
تحویل قدرت کاملاً خطی و قابل پیشبینی است، بدون نوسانهای آزاردهنده. چه بخواهید آرام برانید، چه موتور را تا ردلاین فشار دهید، این پیشرانه با هر دو سبک رانندگی سازگار است. پاسخدهی به گاز در هر سه حالت رانندگی (بارانی، جادهای و اسپرت) دقیق و روان است و تایگر اسپرت را به یکی از خوش اخلاق ترین و دوست داشتنی ترین میان وزن های بازار بدل کرده است. صدای اگزوز دلنشین است و نسبت به انبوه موتورهای دوقلو در این رده، تجربهای متفاوت و جذابتر ارائه میدهد.

یکی از مهمترین بهبودها در مدل ۲۰۲۵، افزودن سامانه Triumph Shift Assist است؛ همان کوئیک شفتر دوطرفه. این تجهیز پیش تر به صورت آپشن و با قیمتی حدود ۳۳۵ پوند ارائه میشد، اما اکنون به صورت استاندارد نصب شده است. تعویض دندهها چه به بالا و چه به پایین، بدون استفاده از کلاچ و تقریباً بیدرنگ انجام میشود. این سیستم در رانندگی پویاتر یا حرکت نرم در بزرگراهها به خوبی عمل میکند و کارایی هر دو وجه ماجراجویی و سفر این موتورسیکلت را افزایش میدهد.
فرمان پذیری و تعلیق تایگر اسپرت ۶۶۰ مدل ۲۰۲۵
همانطور که در بخش موتور، تغییرات اساسی صورت نگرفتهاند، در بخش شاسی نیز همهچیز آشناست. فریم اصلی همان ساختار فولادی لولهای مدل قبل است، با همان بازوی عقب فلزی و هندسه فرمان مشابه. سیستم تعلیق همچنان از برند Showa است و تنها امکان تنظیم پیش بار عقب از طریق پیچ دستی هیدرولیکی وجود دارد.

حتی تایرها نیز تغییر نکردهاند و تریومف همچنان به تایرهای باکیفیت Michelin Road 5 وفادار مانده؛ یکی از بهترین لاستیکهای فابریک بازار که حتی در موتورهایی با قیمت بیشتر نیز یافت نمیشوند.
در نتیجه، جای تعجب ندارد که تایگر اسپرت ۶۶۰ دقیقاً همان هندلینگ مدل قبلی را دارد. باریک، سبک و چابک، با تمایل زیاد برای ورود به پیچها بدون نیاز به اعمال نیروی زیاد از طریق فرمان پهن. با وجود کورس تعلیق ۱۵۰ میلیمتری، حس تماس و بازخورد خوبی از جلو و عقب منتقل میشود و خیلی زود اعتمادبهنفس بالایی در هدایت موتورسیکلت پیدا میکنید. از جادههای اصلی سریع گرفته تا خیابانهای باریک یا معابر شلوغ شهری، تایگر همیشه موتوری لذتبخش برای مانور دادن است. وزن خالص این موتور ۲۰۷ کیلوگرم اعلام شده؛ کمی سنگینتر از Yamaha Tracer 7، اما به شکل محسوسی سبکتر از Kawasaki Versys 650.

ترمزها همچنان شامل دو کالیپر دوپیستونه Nissin با دیسکهای ۳۱۰ میلیمتری هستند. اگرچه خبری از ترمزهای رادیکال مدرن نیست، اما عملکردشان فراتر از مشخصات سادهشان است. تنها تغییر مهم ۲۰۲۵، اضافه شدن سامانه ترمز ABS حساس به زاویه خم است که به لطف نصب واحد شتاب سنج شش محوره (IMU) ممکن شده است.
راحتی و مصرف سوخت
ممکن است تایگر اسپرت از پیشرانهای میان حجم بهره ببرد و در پیچها کاملاً چابک و باریک احساس شود، اما این به معنای کوچک بودن فیزیکی آن نیست. ارگونومی موتور برخلاف ظاهرش بسیار سخاوتمندانه طراحی شده است؛ فرمانهای پهن، زین بلند و فضای پای کافی به لطف جای گیری باز رکابها.

محافظت در برابر باد نیز بسیار مناسب است؛ به ویژه به خاطر طلق جلویی بزرگ که تنها با یک دست میتوان ارتفاع آن را تنظیم کرد. تایگر موتوری فوقالعاده برای سفرهای طولانی است؛ تقریباً هیچ لرزشی در سرعتهای بزرگراهی ندارد، جریان باد مزاحم نیست و زین نیز راحت است. اضافه شدن کروز کنترل تک دکمهای – قابلیتی که از زمان معرفی این مدل در سال ۲۰۲۲ درخواست شده بود – سفرهای بین شهری را آسانتر از قبل کرده است. این سامانه از دنده دوم به بالا فعال میشود و امکان تثبیت سرعت بین ۳۱ تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت را فراهم میکند. فقط کافیست دکمه روی فرمان چپ را فشار دهید تا سرعت فعلی شما حفظ شود. البته سادگی این سیستم به معنای برخی محدودیتهاست: امکان افزایش یا کاهش سرعت در حالت فعال وجود ندارد و دکمهای برای بازگرداندن سریع به تنظیم قبلی نیز در نظر گرفته نشده است.
تریومف مصرف سوخت میانگین ۳.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را اعلام کرده است، در حالی که کاربران این مدل بازهای بین حدود ۴.۷ تا ۳.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را گزارش دادهاند. این اعداد نشان میدهد که ادعای تریومف به واقعیت نزدیک است. ظرفیت باک ۱۷.۲ لیتر اعلام شده که در تئوری میتواند بیش از ۳۶۰ کیلومتر پیمایش را ممکن کند. حتی بدون استفاده از ۳.۱ لیتر ذخیره نهایی، یک موتورسوار میتواند حدود ۲۹۰ کیلومتر را بدون سوختگیری طی کند.

تجهیزات
مهمترین ناحیه بهروزرسانی در مدل ۲۰۲۵ تایگر اسپرت ۶۶۰ – و شاید تنها بخش کاملاً ارتقاء یافته نسبت به مدل قبلی – تجهیزات الکترونیکی پیشرفتهتر آن است. همانطور که پیش تر اشاره شد، این نسخه جدید اکنون به صورت استاندارد به کوئیک شفتر دوطرفه (که قبلاً ۳۳۵ پوند قیمت داشت) و ماژول اتصال بلوتوث (پیش تر به قیمت ۲۵۰ پوند) مجهز است. افزون بر اینها، کروز کنترل تک دکمهای و واحد شتاب سنج شش محوره (IMU) برای کمک رانندههای حساس به زاویه خم نیز اضافه شدهاند – تجهیزاتی که پیش تر حتی به صورت آپشن نیز عرضه نمیشدند.
در دیگر بخشها، تجهیزات تایگر اسپرت ۶۶۰ تقریباً بدون تغییر باقی ماندهاند. صفحه کیلومتر هنوز ترکیبی است از بخش بالایی LCD تک رنگ (برای سرعت، دور موتور و نشانگر بنزین) و نمایشگر کوچک رنگی TFT در بخش پایین (اطلاعات سفر، منوها و اتصال بلوتوث). تنها تغییر ظاهری، اضافه شدن نمایشگر دمای محیط است. خوانایی اطلاعات خوب است، هرچند ناوبری میان منوها گاه کمی پیچیده میشود. در حالی که بسیاری از رقبا نمایشگرهای TFT تمام رنگی و بزرگ ارائه میدهند، این بخش اندکی ارزانقیمت به نظر میرسد.

تایگر اسپرت همچنان به طلق جلو با تنظیم ارتفاع دستی، تنظیم پیش بار عقب با پیچ هیدرولیکی و دستگیرههای بزرگ برای ترکنشین مجهز است. در انتهای موتور، شیارهایی برای نصب کیفهای جانبی رسمی تریومف تعبیه شده است (قیمت پایه ۵۹۵ پوند و در صورت نیاز به پنل های همرنگ بدنه، ۱۲۹ پوند اضافی). در صورت کافی نبودن ظرفیت ۵۷ لیتری این کیفها، امکان نصب باکس بزرگ ۴۹ لیتری نیز وجود دارد (۳۰۰ پوند برای باکس، ۶۹ پوند برای صفحه نصب و ۱۴۵ پوند برای رک لازم).
دستگیرههای گرم شونده همچنان به صورت آپشن و با قیمت ۲۴۵ پوند عرضه میشوند. گارد دستها ۸۸ پوند قیمت دارند و چراغهای مه شکن LED نیز ۳۰۰ پوند هزینه خواهند داشت.
جمعبندی
چه آن را موتورسیکلت همه فن حریف بنامید، چه تورینگ بلند، چه ادونچر-اسپرت یا هر نام دیگری، تایگر اسپرت ۶۶۰ بیشک موتوری توانمند و چندمنظوره است. راحت، توانا و مجهز، و به خوبی پاسخ گوی نیازهای رفت و آمد روزانه، لذت جویی های آخر هفته یا سفرهای طولانی است. این موتور آن قدر دوستانه و قابل دسترس است که موتورسواران تازهکار را نمیترساند، اما در عین حال کیفیت ساخت، پرستیژ و توانایی کافی دارد تا موتورسواران حرفهای نیز احساس کمبود نکنند.
دستیابی به این تعادل برای هر موتوری موفقیت بزرگی است – اما اینکه چنین کیفیتی با قیمت پایهای کمتر از ۸٬۹۹۵ پوند و این سطح از تجهیزات استاندارد ارائه شود، واقعاً شگفتانگیز است.

نکات منفی؟ تنها مواردی که به ذهن میرسد صفحه کیلومتر نسبتاً قدیمی و نبود پایه وسط است. شاید گارانتی دو ساله تریومف نیز کمی محدود به نظر برسد، به ویژه در مقایسه با پیشنهادهای برندهایی مانند هوندا یا سوزوکی که گارانتیهای ۶ یا ۷ ساله مشروط به سرویس دارند. تنها رقیب واقعی شاید مدل تازهوارد تایگر اسپرت ۸۰۰ باشد که همان ساختار کلی را با ۴۰٪ قدرت بیشتر، تعلیق قابل تنظیم و امکان نصب پایه وسط ارائه میدهد – آن هم تنها با ۲۰۰۰ پوند قیمت بیشتر.
با این حال، موفقیت خیرهکننده تایگر ۸۰۰ تا حد زیادی مرهون عملکرد عالی نسخه ۶۶۰ است. تایگر اسپرت ۶۶۰ مدل ۲۰۲۵ همان پایهٔ درخشان را حفظ کرده و با افزوده شدن فناوریهای واقعاً کاربردی، تواناییهایش را در همه جهات گسترش داده و ارزش خرید آن را بیش از پیش کرده است.
مشخصات فنی تایگر اسپرت ۶۶۰ مدل ۲۰۲۵
قیمت پایه در بریتانیا: از ۸٬۹۹۵ پوند
حجم موتور: ۶۶۰ سیسی
قطر × کورس پیستون: ۷۴ × ۵۱.۱ میلیمتر
آرایش موتور: سه سیلندر خطی
مشخصات فنی: خنک شونده با مایع، چهار سوپاپ در هر سیلندر، DOHC
قدرت: ۸۰ اسببخار در ۱۰٬۲۵۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۶۴ نیوتن متر در ۶٬۲۵۰ دور در دقیقه
گیربکس: شش سرعته، زنجیردار، کوئیکشفتر دوطرفه
مصرف سوخت میانگین: ۳.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (ادعایی)
ظرفیت باک: ۱۷.۲ لیتر
پیمایش نظری: ۳۶۵ کیلومتر
سیستمهای کمکی ABS و کنترل کشش حساس به زاویه، کوئیک شفتر، کروز کنترل، سه حالت رانندگی
شاسی: فریم فولادی لولهای
تعلیق جلو: کمکفنر Showa معکوس ۴۱ میلیمتری، ۱۵۰ میلیمتر کورس
تنظیم تعلیق جلو: ندارد
تعلیق عقب: کمکفنر Showa مونوشاک، ۱۵۰ میلیمتر کورس
تنظیم تعلیق عقب پیشبار، با پیچ دستی هیدرولیکی
ترمز جلو دو دیسک ۳۱۰ میلیمتری با کالیپر دو پیستونه Nissin
ترمز عقب یک دیسک ۲۵۵ میلیمتری با کالیپر تکپیستونه Nissin
تایر جلو ۱۲۰/۷۰ ZR17، Michelin Road 5
تایر عقب ۱۸۰/۵۵ ZR17، Michelin Road 5
ابعاد (طول × عرض × ارتفاع) : ۲۰۷۱ × ۸۳۴ × ۱۳۹۸ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۱۴۱۸ میلیمتر
ارتفاع زین: ۸۳۵ میلیمتر
وزن (با سوخت کامل) : ۲۰۷ کیلوگرم
source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0