مقایسه موتور CF250 و کیتیام ۲۰۰ ریس؛ چینی یا اتریشی؟
در این مطلب آخرین خودرو به مقایسه CF 250 و KTM 200 از موتورسیکلتهای پرطرفدار در کلاس ریس بازار خواهیم پرداخت. این روزها شاهد عرضه موتورسیکلتهای مختلف از برندهای متفاوت و البته بعضا نچندان معروف هستیم. در این بازار نسبتا محدود موتورسیکلت در ایران تعدادی از موتورسیکلتها با طراحی جذاب و عملکردی که نشان دادهاند،


در این مطلب آخرین خودرو به مقایسه CF 250 و KTM 200 از موتورسیکلتهای پرطرفدار در کلاس ریس بازار خواهیم پرداخت.
این روزها شاهد عرضه موتورسیکلتهای مختلف از برندهای متفاوت و البته بعضا نچندان معروف هستیم. در این بازار نسبتا محدود موتورسیکلت در ایران تعدادی از موتورسیکلتها با طراحی جذاب و عملکردی که نشان دادهاند، در مرکز توجه هستند. موتورهای CF 250 و KTM 200 از موتورسیکلتهای پرطرفدار و از جمله موتورسیکلتهای کلاس ریس بازار محسوب میشوند. موتورهای ریس، همان موتورهای اسپرت هستند و از نظر ظاهری شبیه به موتورهای مسابقهای طراحی میشوند که طرفداران خاص خود را دارند. هر دو این موتورها از گزینههای نسبتا ایده آل در کلاس خود حداقل در بازار ایران به حساب میآیند و از همین رو معمولا در بین علاقمندان به موتورسیکلت با یکدیگر مقایسه میشوند.علیرغم اینکه این دو موتور بج برند ژاپنی را بر روی خود نمیبینند؛ اما باید گفت هر دو موتورسیکلت از برندهای قابل اعتمادی از دوسوی کره زمین هستند.CF 250 تقریبا در ابتدای سال ۱۴۰۰ وارد عرصه بازار شد. این موتور محصولی نسبتا جذاب از یک شرکت چینی و از طرف دیگر KTM 200 یک محصول نسبتا جذاب دیگر از یک کمپانی اتریشی محسوب میشود. در این مقاله قصد داریم این دو موتورسیکلت را مقایسه کرده و شما را برای داشتن بهترین انتخاب راهنمایی کنیم..
مقایسه طراحی CF250 و کیتیام ۲۰۰ ریس
در بخث مقایسه CF 250 و KTM 200 موتور سیاف ۲۵۰ از جمله موتورهای نسبتا جذاب از نظر ظاهری محسوب میشود و در ابتدای سال ۱۴۰۰ تنها شاهد حضور دو رنگ از این موتورسیکلت بودیم، ولی در حال حاضر تنوع رنگی و ظاهری آن افزایش یافته است. علاوه بر رنگهای مشکی فسفری و آبی، شاهد رنگهایی مثل مشکی خاکستری، نارنجی آبی و دلفینی هستیم و در سال ۱۴۰۱ علاوه بر حضور رنگهای جدید CF 250، شاهد تغییرات مثبتی در بخش صفحه کیلومتر نیز بودهایم.
طراحی چراغهای این موتورسیکلت جذاب است و دی لایتهای منحنی در چپ و راست، همراه با چراغهای اصلی، ترکیب خوبی را ایجاد کردهاند. راهنماهای سیاف ۲۵۰ از چراغها فاصله گرفته و تقریبا در قسمت کناری قرار دارند. ظاهر راهنماهای جلو مشابه راهنماهای عقب است و طراحی آینهها نیز جالب هستند و نمای خوبی را برای راکب فراهم میکنند.
فرمان این موتورسیکلت، دو تکه است و کلید استارت، قطع کن برق موتور و فلاشر از جمله اجزا موجود در سمت راست فرمان هستند. در سمت چپ نیز شاهد امکاناتی مثل کلیدهای تعویض حالت اسپرت و اکونومی، بوق، کلید تعویض نور پایین به نور بالا، راهنما و همچنین کلید نور پلیسی هستیم. در صفحه کیلومتر سیاف ۲۵۰ ریس، شاهد یک صفحه رنگی هستیم که خوانایی مورد قبولی دارد و باک این موتور ۱۲ لیتر ظرفیت داشته و کمی بالاتر قرار گرفته است.

زین دو تکه سیاف ۲۵۰ با طراحی ارگونومیک، راحتی را برای راکب فراهم میکند. شاید مونتاژ این موتورسیکلت برای افراد حساس کمی آزار دهنده باشد، چرا که در طراحی جزئیات یک سری مشکلات کوچک و ریز وجود دارند. در نمای جانبی CF 250 شاهد رینگهای آلومینیومی ۱۷ اینچی سبک هستیم و تایرهای موتور، اسپرت هستند و سازگاری قابل قبولی با سایر اجزا ایجاد کردهاند. در نمای عقبی نیز دستگیرههایی برای راحتی سرنشین عقب و چراغ خطر نئونی تعبیه شده است.
در سمت دیگر، کیتیام ۲۰۰ طراحی نسبتا بهتری دارد و یک نمونه الگو برداری شده از RC16 محسوب میشود. البته تنوع رنگی این نمونه بسیار کم است. طرح کلی این موتورسیکلت، تهاجمی و طراحی چراغهای این موتورسیکلت مانند سیاف نسبتا جذاب به نظر میرسد. چراغهای موتورسیکلت KTM 200 هالوژنی است و به صورت یکپارچه با سایر چراغها از جمله دی لایت و راهنما قرار گرفتهاند. آینههای این موتور تاشو هستند و با زاویه تیز خود امکان دید مطلوبی را برای راکب فراهم میکنند و فرمان کیتیام ۲۰۰ بالاتر از سایر مدلهای قبلی قرار گرفته و وضعیت مطلوبی را برای راکب ایجاد میکند. کلید قطع کن، گاز و استارت در سمت راست و کلیدهای نور بالا، بوق و راهنما در سمت چپ این موتور قرار گرفتهاند و در صفحه کیلومتر، تمامی اطلاعات به وضوح قابل مشاهده است. باک یا مخزن سوخت کیتیام ۲۰۰ نسبت به سیاف ظرفیت کمتری دارد و ۹.۵ لیتر سوخت میگیرد.
زین این موتور چندان نرم محسوب نمیشود و ابعاد کوچکتری هم دارد؛ البته در حالت کلی شیب مناسبی نیز در قسمت زین برای ترکنشین طراحی نشده، ولی وجود دستگیرهها در قسمت عقب، امتیاز مثبتی محسوب میشود که در سیاف هم شاهد آن هستیم. طراحی چراغهای عقب نیز نسبتا جالباند و پرتاب نور نیز مناسب است.

در حالت کلی مقایسه CF 250 و KTM 200؛ سیاف مونتاژ ضعیف تری را ارائه کرده و به نظر میرسد کیتیام کیفیت طراحی بهتری دارد. سیاف، زین نسبتا راحتی را طراحی کرده، در حالیکه کیتیام در طراحی زین راحت، چندان موفق نبوده است. البته لازم به ذکر است که از طراحی موتورهای ریس نمیتوان انتظار نرمی زین داشت. مخزن سوخت cf 250 حجم سوخت بیشتری را میگیرد، در حالیکه باک کیتیام ۹.۵ لیتری است.
مقایسه مشخصات فنی
در موتورسیکلت سیاف ۲۵۰ ریس، شاهد انجین تک سیلندر ۴ زمانه و ۲۵۰ سیسی هستیم. بهرهگیری این پیشرانه از فناوری DOHC بسیار چشمگیر است، چرا که میتواند ۲۷.۵ اسب بخار قدرت را در ۹۷۵۰ دور در دقیقه و همچنین گشتاوری برابر با ۲۲ نیوتنمتر در ۷۰۰۰ دور در دقیقه تولید کند. این ارقام نشان دهنده توان مناسب این موتورسیکلت برای مسیرهای جاده و شهری است و همچنین گیربکس ۶ سرعته دستی در سیاف ۲۵۰، وظیفه انتقال قدرت را بر عهده دارد.
با استفاده از سیستم سوخترسانی انژکتوری بوش، مقدار قابل توجهی از مصرف سوخت کاهش پیدا کرده، عملکرد سوخت رسانی و موتور بهبود یافته و در نهایت از افزایش آلایندگی جلوگیری میشود. از دیگر مشخصات فنی برجسته این موتورسیکلت، میتوان به سیستم خنککننده آن اشاره کرد که با کنترل دمای موتور، عملکرد کلی آن را بهبود میبخشد. مصرف سوخت سیاف ۲۵۰ برای هر ۱۰۰ کیلومتر تقریبا ۳.۳ لیتر محاسبه شده است.
سیستم تعلیق CF 250 RC، دارای دو کمک فنر از نوع تلسکوپی معکوس در قسمت جلویی موتور و یک کمک فنر از نوع مونوشاک تکی با قابلیت تنظیم در قسمت عقبی، است. لاستیک جلو این موتور با سایز ۷۰/۱۱۰ و لاستیک عقب با سایز ۶۰/۱۴۰ قابل مشاهده است که هر دو سوار بر رینگهای ۱۷ اینچی هستند.
ترمزهای سیاف ۲۵۰، در هر دو چرخ از نوع دیسکی هستند و با قطرهای ۲۹۲ و ۲۲۰ در چرخها تعبیه شدهاند و سیستم ABS این موتورسیکلت دو کاناله محسوب شده و با توجه به این موارد میتوان گفت ترمز گیری در این موتور نسبتا ایمن است.
اما نوبت به مشخصات فنی کیتیام ۲۰۰ میرسد. موتورسیکلت کیتیامRC 200 ، از یک انجین تک سیلندر ۴ زمانه و ۱۹۹.۵ سیسی بهره میبرد که توان تولید ۲۵ اسب بخار قدرت در ۱۰۰۰ دور در دقیقه و همچنین ۱۹.۲ نیوتن متر گشتاور در ۸۰۰۰ دور در دقیقه دارد که در مقایسه با سیاف عملکرد بدتری محسوب میشود. لازم به ذکر است که در KTM 200 فرایند انتقال قدرت با گیربکسی ۶ سرعته دستی صورت میگیرد و در این مورد با سیاف مشابه است.

با این موتورسیکلت نهایتاً میتوان ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت سرعت رفت و این میزان سرعت، یک سرعت قابل قبول در این سبک از موتورسیکلتها محسوب میشود. نوع سیستم سوخت رسانی در کیتیام ۲۰۰، انژکتور الکترونیک است و برای ۱۰۰ کیلومتر به طور تقریبی ۲.۳ لیتر بنزین مصرف میکند؛ درحالیکه سیاف ۲۵۰ بیشتر از این مقدار مصرف دارد. در سیستم تعلیق جلویی این موتور، شاهد فورکهای وارونه WP و در بخش عقب شاهد کمک فنر تک محوره WP هستیم و ترمزها مانند CF 250 از نوع دیسکی بوده و دیسک جلویی ۳۰۰ و دیسک عقبی ۲۳۰ میلی متری است. KTM 200، به سیستم ضد قفل ABS بوش مجهز شده است و میتوان آن را هنگام مسابقه خاموش کرد. رینگهای موتور، آلومینیومی و پرهای بسیار محکم هستند و سایز لاستیک جلو این موتور ۱۷-۱۱۰.۷۰ و همچنین لاستیک عقب ۱۵۰.۶۰-۱۷ است.
با توجه به این مشخصات فنی در مقایسه CF 250 و KTM 200 به نظر میرسد قدرت انجین سیاف ۲۵۰ بالاتر است و همچنین مصرف سوخت بالاتری هم دارد؛ در حالیکه مصرف سوخت کیتیام کمتر گزارش شده و ترمز گیری ایمنتری را تامین میکند.
نقاط برتری و جمعبندی
از نقاط برتری موتور CF250 نسبت KTM 200 میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
انجین قویتر، ارگونومی استاندارد، مخزن سوخت بزرگتر.
از نقاط برتری موتورسیکلت KTM 200 ریس نسبت به CF250 ریس، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
شتاب و سرعت مناسب، کیفیت طراحی و مونتاژ مناسب، مصرف سوخت کمتر

هدف ما از مقایسه CF 250 و KTM 200 این بود که خرید بهتری را از بین موتورسیکلتهای موجود در بازار ایران تجربه کنید. هر دو موتور نقاط قوت و نقاط ضعف خود را دارند و قطعا با مطالعه این مقاله به این مسائل پی بردهاید. در حالت کلی به نظر میرسد هر دو گزینه از جمله گزینههای نسبتا ایده آل برای خرید و سواری محسوب میشوند؛ البته توجه داشته باشید که اگر نسبت به مسائلی مثل کیفیت مونتاژ، مصرف سوخت و همچنین تعویض قطعات و تعمیرات آن حساس هستید، CF 250 چندان در این زمینه جالب عمل نکرده، ولی در عوض با قیمت مناسبتری نسبت به امکاناتی که در اختیار شما قرار میدهد، ظاهر شده است. این در حالی است کهKTM 200 مصرف سوخت پایینتری داشته و مونتاژ بهتری دارد، ولی از نظر راحتی زین نمیتوان نکته مثبتی ارائه کرد! همچنین لازم به ذکر است که مخزن سوخت CF 250 نسبت به KTM 200 بزرگتر است و طبیعتا سوخت بیشتری را میپذیرد. با توجه به این اطلاعات و مقایسهای که صورت گرفت، در نهایت تصمیم به شرایط شما بستگی دارد.
خواندنی: مسابقات موتور کراس ؛ تاریخچه و معرفی از پرش
source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0