دیدگاه‌ها برای مقایسه آریزو ۸ با مزدا ۳ پریمیوم ادیشن ؛ سدان لوکس مونتاژی در برابر سامورایی وارداتی بسته هستند

مقایسه آریزو ۸ با مزدا ۳ پریمیوم ادیشن ؛ سدان لوکس مونتاژی در برابر سامورایی وارداتی

آریزو ۸ و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن دو سدان لوکس تازه وارد بازار ایران هستند که توسط شرکت فونیکس و آفتاب خودرو عرضه می شوند. فونیکس آریزو ۸ و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن ۲۰۲۴، دو مورد از سدان‌های جذاب چینی و ژاپنی هستند که در بازار ایران می‌توان آن‌ها را مقابل یکدیگر قرار داد. این

کد خبر : 86013
تاریخ انتشار : شنبه 24 می 2025 - 10:25
مقایسه آریزو ۸ با مزدا ۳ پریمیوم ادیشن ؛ سدان لوکس مونتاژی در برابر سامورایی وارداتی

آریزو ۸ و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن دو سدان لوکس تازه وارد بازار ایران هستند که توسط شرکت فونیکس و آفتاب خودرو عرضه می شوند. فونیکس آریزو ۸ و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن ۲۰۲۴، دو مورد از سدان‌های جذاب چینی و ژاپنی هستند که در بازار ایران می‌توان آن‌ها را مقابل یکدیگر قرار داد. این دو خودرو می‌توانند رقیب یکدیگر باشند، چراکه رده قیمتی آن‌ها تا حدودی به هم نزدیک است و احتمال مردد شدن مشتریان بین خرید یک سدان چینی پُرآپشن با توان فنی بالا یا یک ماشین ژاپنی با موتور تنفس طبیعی، اما با استهلاک فنی کمتر و اصالت بیشتر، بسیار زیاد است.

شرکت چری از سال‌ها پیش روی تولید سدان‌های خانوادگی تمرکز نسبی داشت و محصولاتی مثل ام‌وی‌ام ۵۳۰ یا ۵۵۰ و سپس سری آریزو ۵ و آریزو ۶ به لیست تولیدات این کمپانی چینی اضافه شدند. نهایتاً در سال ۲۰۲۳ این کمپانی به سگمنت سدان‌های سایز متوسط نیمه‌لوکس نیز نفوذ کرد و مدل آریزو ۸ پرو را برای رقابت با محصولاتی همچون هیوندای سوناتا و کیا K5 به میدان فرستاد.

اما در طرف دیگر میدان، جدیدترین نسل مزدا ۳ حضور دارد. این خودرو که نخستین‌بار در سال ۲۰۰۶ و به‌عنوان نسخه جانشین مزدا ۳۲۳ راهی میدان شده بود، طی سال ۲۰۱۹ نسل چهارم خود را معرفی کرد که تاکنون نیز روی خط تولید باقی مانده است.

از لحاظ طراحی بدنه می‌توان گفت که آریزو ۸ کمی لوکس‌تر ظاهر شده و از برخی المان‌های اسپرت‌تر نظیر سر اگزوزهای دوگانه در قسمت عقب و دیفیوزر جذاب‌تر سود می‌برد. همچنین فرم کشیده بدنه این خودرو به‌نحوی طراحی شده که ما را به یاد برخی سدان‌های لوکس کمپانی آئودی آلمان می‌اندازد و خاصیت خانوادگی و پرستیژ اجتماعی نسبتاً بالایی را برای این محصول پدید می‌آورد.

اما در سمت دیگر، مزدا ۳ از سال ۲۰۱۹ به ترکیب طراحی خود دست نزده و طبیعی است که در شرایط فعلی کمی قدیمی به نظر برسد. البته این فرم برای طرفداران محصولات مزدا کاملاً دلچسب است و آن‌ها را به یاد اصالت این برند می‌اندازد.

در مورد کیفیت مواد استفاده‌شده در کابین مزدا ۳ می‌توان گفت که پلاستیک‌های نسبتاً باکیفیت، مواد نرم و روکش‌های چرمی در نواحی مختلف کابین دیده می‌شوند که رضایت مشتری را تا حد زیادی بالا می‌برند.

پیش از آنکه به بررسی میزان فضای داخل کابین این دو خودرو بپردازیم، باید بدانید که ابعاد بدنه مزدا ۳ تقریباً یک سگمنت کوچک‌تر از آریزو ۸ است. بنابراین جای تعجب ندارد که کابین سدان ژاپنی نسبت به حریف چینی کوچکتر باشد.

در هر دو خودرو، موتورهای چهار سیلندر به حجم ۲ لیتر مورد استفاده قرار گرفته است، با این تفاوت که آریزو ۸ دارای سیستم توربوشارژ تزریق مستقیم است، اما موتور مزدا ۳ پریمیوم ادیشن به‌صورت تنفس طبیعی کار می‌کند.

توان بیشتر موتور و اختلاف وزنی نه‌چندان شدید، سبب می‌شود تا آریزو ۸ خودروی پرشتاب‌تری باشد و تقریباً ظرف مدت ۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. اما شتاب صفر تا صد مزدا ۳ پریمیوم ادیشن حدود ۹.۵ ثانیه برآورد شده که نسبت به حریف، کاملاً کندتر است.

هر دو سدان موردنظر با تنوع بالایی از امکانات رفاهی و ایمنی مدرن وارد بازار شده‌اند. اما در این بین، آریزو ۸ مدیران خودرو کمی لوکس‌تر عمل کرده و مواردی مثل گرم‌کن صندلی‌های جلو و عقب، سردکن صندلی‌های جلو، دوربین ۳۶۰ درجه و … را به کاربران خود ارائه می‌دهد که در مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴ فعلاً موجود نیستند.

تقابل بین خودروهای چینی و ژاپنی در بازار ایران بسیار زیاد بوده و عنصر تعصب هم گاهی تأثیر زیادی روی انتخاب‌ها می‌گذارد. با این حال، به‌طور کلی می‌توان گفت که مزدا ۳ به‌واسطه برخورداری از موتور تنفس طبیعی و گیربکس اتوماتیک معمولی، دوام فنی بالاتری دارد و می‌تواند برای افرادی که به‌دنبال خودروی کم‌دردسر با احتمال خرابی پایین‌تر هستند، گزینه بهتری به شمار برود.

در طرف دیگر، طراحی ظاهری آریزو ۸ لوکس‌تر بوده و احتمالاً قادر است در نظر بسیاری از افراد، خودروی جذاب‌تری – حداقل در بحث طراحی ظاهری – به شمار برود. ضمن آن‌که داخل کابین این خودرو نیز فرم مجلل‌تری دارد و به‌طور کلی برای اشخاصی که به‌دنبال یک سدان لوکس سایز متوسط هستند، در شرایط فعلی بازار ایران، گزینه بهتری به شمار می‌رود. امکانات رفاهی متنوع‌تر به همراه توان موتور بیشتر و شتاب سریع‌تر نیز از جمله نقاط قوت محصول مدیران خودرو در قیاس با مزدا ۳ پریمیوم ادیشن هستند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.