دیدگاه‌ها برای آیا رادار خودرو های جدید برای دوربین گوشی های موبایل مضر است؟ بسته هستند

آیا رادار خودرو های جدید برای دوربین گوشی های موبایل مضر است؟

خطر پنهان رادار خودروهای جدید: چگونه دوربین گوشی‌تان می‌سوزد؟ به تازگی ویدیویی در فضای مجازی پخش شده که نشان می‌دهد رادار برخی خودروها باعث آسیب به دوربین گوشی می‌شود. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم. در دنیای امروز که خودروها هر روز هوشمندتر می‌شوند، فناوری‌های پیشرفته‌ای مثل لیدار نقش چشم‌های دوم این ماشین‌ها را ایفا

کد خبر : 86270
تاریخ انتشار : یکشنبه 25 می 2025 - 6:34
آیا رادار خودرو های جدید برای دوربین گوشی های موبایل مضر است؟

خطر پنهان رادار خودروهای جدید: چگونه دوربین گوشی‌تان می‌سوزد؟

به تازگی ویدیویی در فضای مجازی پخش شده که نشان می‌دهد رادار برخی خودروها باعث آسیب به دوربین گوشی می‌شود. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

در دنیای امروز که خودروها هر روز هوشمندتر می‌شوند، فناوری‌های پیشرفته‌ای مثل لیدار نقش چشم‌های دوم این ماشین‌ها را ایفا می‌کنند. اما همین فناوری پیشرفته حالا به‌طرزی غیرمنتظره به دشمن شماره یک دوربین گوشی‌های هوشمند بدل شده است.

در روزهای اخیر یک ویدیو در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد چگونه لیدار نصب‌شده روی خودروی برقی جدید ولوو EX90 در عرض چند ثانیه دوربین تله‌فوتوی یک آیفون ۱۶ پرو مکس را می‌سوزاند. این اتفاق توجه کاربران زیادی را جلب کرده و زنگ خطر را برای علاقه‌مندان به فیلم‌برداری از خودروهای آینده به صدا درآورده است.

اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ چطور ممکن است چیزی که برای انسان بی‌خطر است بتواند سنسورهای پیشرفته گوشی‌های هوشمند را از بین ببرد؟ و آیا باید از این پس هنگام عکس گرفتن از خودروهای خودران یا پیشرفته نگران باشیم؟

لیدار (مخفف Light Detection and Ranging یا «تشخیص و سنجش فاصله با نور») در واقع حکم قشر بینایی بسیاری از سیستم‌های خودران مدرن را دارد. این فناوری با ارسال پالس‌هایی از نور لیزری و اندازه‌گیری مدت‌زمانی که طول می‌کشد تا این پالس‌ها به اجسام برخورد کرده و بازگردند، کار می‌کند.

اما مشکل کجاست؟ این پرتوهای لیزر، هرچند نامرئی و طبق استانداردهای نظارتی برای چشم انسان ایمن در نظر گرفته می‌شوند، برای سنسورهای تصویربرداری ظریف مانند چیپ‌های CMOS که درون ماژول‌های دوربین گوشی‌های هوشمند قرار دارند اصلاً بی‌خطر نیستند.

بیشتر گوشی‌های هوشمند مدرن برای دستیابی به فواصل کانونی مختلف از چند ماژول دوربین مجزا با لنزهای متفاوت استفاده می‌کنند. وقتی برای گرفتن عکس یا فیلم زوم می‌کنید گوشی معمولاً از سنسور اصلی واید به ماژول تله‌فوتو سوئیچ می‌کند. لنزهایی که در ماژول تله‌فوتو به‌کار می‌روند دارای مسیر نوری متمرکزتر و دیافراگم کوچک‌تری هستند؛ این ویژگی‌ها آن‌ها را برای تصویربرداری از سوژه‌های دوردست مناسب می‌سازد.

پالس‌های لیزر لیدار وارد لنز دوربین می‌شوند، مستقیماً به آرایه پیکسلی روی سنسور برخورد می‌کنند و در نواحی خاص باعث گرم‌شدن بیش از حد یا حتی سوختن پیکسل‌ها می‌شوند. این تخریب معمولاً در قالب نقاط روشن یا نواحی سوخته دائمی در تصویر دیده می‌شود که دیگر قابل ترمیم یا پاک‌کردن نیستند.

تولیدکنندگان سیستم‌های لیدار به‌خوبی از پتانسیل آسیب‌زنندگی این فناوری آگاه هستند و معمولاً آن‌ها را در محدوده ایمنی لیزر کلاس ۱ طراحی می‌کنند. اما نکته مهم اینجاست: این استانداردها بر مبنای قرار گرفتن چشم انسان در معرض لیزر تنظیم شده‌اند، نه بر اساس برخورد مکرر پرتوهای لیزر با حسگرهای دیجیتال حساس که لنزهای متمرکزکننده نور دارند.

درست است که این لیزرها به خود گوشی شما آسیبی وارد نمی‌کنند اما ماژول‌های دوربین داخل آن، به‌ویژه سنسورهای تله‌فوتو، به‌شدت در معرض آسیب ناشی از لیدار قرار دارند. با رواج روزافزون فناوری لیدار در خودروهای تولیدی بهتر است این اتفاق را به‌عنوان یک هشدار عمومی جدی بگیرید.

اگر قصد فیلم‌برداری یا عکاسی از یک خودروی مجهز به لیدار را دارید، از زوم کردن مستقیم روی ماژول لیدار پرهیز کنید. مخصوصاً در روشنایی روز یا آفتاب شدید که در آن شرایط، سیستم‌های لیدار اغلب با شدت بیشتری عمل می‌کنند. این کار می‌تواند به‌سادگی باعث آسیب دائمی به دوربین شما شود، بدون هیچ راه بازگشتی.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.