داستان موفقیت اشکودا ؛ از دوچرخه سازی تا تبدیل شدن به یک خودروساز قابل اعتماد جهانی
صنعت خودروسازی از همان بدو تولد با سرعت بالایی در حال تحول و پیشرفت بوده و بیراه نیست اگر بگوییم مرزهای سنت و نوآوری در آن، هر روز از نو تعریف میشوند. در این بین برند هایی که بتوانند اصالت خود را حفظ کرده و در عین حال با آینده همگام شوند، جایگاه ویژهای در


صنعت خودروسازی از همان بدو تولد با سرعت بالایی در حال تحول و پیشرفت بوده و بیراه نیست اگر بگوییم مرزهای سنت و نوآوری در آن، هر روز از نو تعریف میشوند.
در این بین برند هایی که بتوانند اصالت خود را حفظ کرده و در عین حال با آینده همگام شوند، جایگاه ویژهای در دل مشتریان خواهند داشت. برند باسابقه اشکودا که در جمهوری چک متولد شده، یکی از این برندهاست. این برند در سالهای اخیر روندی رو به رشد داشته و توانسته جایگاه مناسبی در بازارهای بینالمللی پیدا کند. چه عواملی باعث شده اشکودا به چنین جایگاهی برسد؟ در مطلب حاضر سعی خواهیم کرد به این پرسش پاسخ دهیم.
مروری بر تاریخچه اشکودا
پیشینه شرکت خودروسازی اشکودا به سال ۱۸۹۵ برمیگردد. در آن سال واکلاو کلمنت که یک کتابفروش ۲۶ ساله بود، به دلیل پیدا نشدن قطعات یدکی دوچرخه آلمانیاش، آن را برای تعمیر به شرکت سازنده فرستاد. وی با ارسال نامهای به زبان چک تقاضای تعمیر دوچرخه خود را مطرح کرده بود. شرکت آلمانی در پاسخ به نامه واکلاو جوان گفته بود «اگر میخواهید به شما پاسخ دهیم، ضروری است پیامتان را به زبانی ارسال کنید که ما آن را متوجه شویم.»

این پاسخ ناراحتی واکلاو کلمنت را در پی داشت و سبب شد او علیرغم نداشتن دانش و تجربه فنی، با همکاری واکلاو لورین یک کارگاه تعمیر دوچرخهسازی را تأسیس کند. البته لورین پیش از همکاری با کلمنت، در شهر تورنوف به دوچرخهسازی مشغول بود و تجربههای لازم را داشت. اینگونه بود که شرکت «لورین و کلمنت» متولد شد.

در سال ۱۸۹۸ شرکت لورین و کلمنت با خرید شرکت موتورسیکلت سازی «ورنر» اولین موتورسیکلت خود را راهی بازار کرد. این شرکت با سرعت بالایی به رشد خود ادامه داد و تا سال ۱۹۰۵ وارد عرضه خودروسازی شد. با وجود عبور موفق از جنگ جهانی اول، یک آتشسوزی بزرگ در سال ۱۹۲۴، لورین و کلمنت را وارد بحران کرد و باعث شد این شرکت به دنبال شریکی تازه برود. یک سال بعد، این شرکت توسط «اشکودا ورکس» که در زمینه ساخت تجهیزات نظامی فعالیت میکرد، خریداری شد و اینگونه بود که برند اشکودا پا به عرصه خودروسازی گذاشت.


ادغام در گروه فولکس واگن، نقطه عطفی بزرگ در تاریخ اشکودا
اشکودا در بیش از یک قرن فعالیت خود، فراز و نشیبهای فراوانی را پشت سر گذاشته است. اما نقطه عطف اصلی در تاریخ این برند به دهه ۹۰ میلادی و ادغام آن در گروه فولکس واگن بازمیگردد. این امر نه تنها دسترسی اشکودا به فناوریهای روز را فراهم کرد، بلکه به بازتعریف هویت برند نیز منجر شد.

تا پیش از این، اشکودا اغلب به عنوان برندی مقرونبهصرفه و در برخی موارد «اقتصادی با کیفیت متوسط» شناخته میشد. اما در دهه گذشته، با اجرای سیاستهای برندینگ نوین، بهویژه پس از بازنگری در طراحی محصولات، استراتژی قیمتگذاری و ارتقای تجربه مشتری، این تصویر ذهنی دگرگون شده است.

در سالهای اخیر، اشکودا با نگاهی نو در حال بازتعریف و ارتقای خود در بازار است. این برند میکوشد تا در تقاطع کیفیت آلمانی، اصالت اروپایی و تجربهای هوشمند و کاربرپسند محصولاتی ارائه دهد که برای طیف گستردهای از مشتریان، نه تنها جذاب، بلکه قابل دسترس باشند.
فلسفه طراحی فرم در خدمت عملکرد
اشکودا همواره از فلسفهای پیروی کرده که طراحی را نه صرفاً بهعنوان زیبایی بصری، بلکه به عنوان ابزاری برای بهبود تجربه کاربری در نظر میگیرد. رویکرد طراحی این برند بر پایه شفافیت، سادگی و عملکرد شکل گرفته است. خودروهای اشکودا چه از لحاظ فضای داخلی، چه طراحی بیرونی، همیشه حس کارایی و مدرنیته را القا میکنند.

در چند سال گذشته، اشکودا زبان طراحی خود را مدرنتر و بروزتر کرده است. خطوط تیز، جلوپنجرههای برجسته، چراغهای LED کریستالی و تِمهای طراحی الهامگرفته از صنایع دستی چک، همگی به ایجاد شخصیتی متمایز در خودروهای این برند کمک کردهاند. محصولات این برند در کنار طراحی بروز، کاربردی نیز میباشند. فضای بار بزرگ، صندلیهای راحت، سیستمها و محفظههای ذخیرهسازی هوشمندانه و البته تکنولوژیهایی که واقعاً در خدمت راننده و سرنشینان هستند، از جمله ویژگیهای مشترک محصولات اشکودا به شمار میروند.

در این راستا عبارت «Simply Clever» یا «هوشمندی در عین سادگی» به شعار برند تبدیل شده و در تمام بخشهای طراحی و خدمات نفوذ کرده است. از چتر داخل درب راننده و گیرههای نگهدارنده کیسه خرید در صندوق عقب گرفته تا اپلیکیشنهای هوشمند مدیریت خودرو، اشکودا نشان داده است که توجه به جزئیات کوچک میتواند تجربهای متفاوت و دلنشین برای مشتریان رقم بزند.
جایگاه جهانی اشکودا؛ از اروپا تا آسیا
بر اساس دادههای فروش، اشکودا توانسته در بازارهای کلیدی اروپا، هند، خاورمیانه و اخیراً آسیای جنوب شرقی جایگاه مناسبی کسب کند. در اروپا، مدلهای اکتاویا، سوپرب، کودیاک، فابیا و کامیک از جمله محبوبترین محصولات این برند هستند که به دلیل کیفیت ساخت بالا و امکانات رفاهی قابل توجه، توانستهاند در بین رقبای آلمانی و ژاپنی خوش بدرخشند.

برای درک بهتر از مسیر موفقیتآمیز اشکودا بد نیست نگاهی آماری به میزان فروش این شرکت در سالهای اخیر داشته باشیم. طبق دادههای موجود، در سال ۲۰۱۰ این شرکت موفق به فروش حدود ۷۶۲ هزار خودرو شده بود. اما با کمی افت خیز در طول یک دهه، میزان فروش اشکودا در سال ۲۰۱۹ به بیش از یک میلیون و ۲۴۲ هزار دستگاه افزایش یافت.
پس از شیوع کرونا در سال ۲۰۲۰ فروش تقریباً تمامی خودروسازان دنیا از جمله اشکودا تحت تأثیر قرار گرفت. با وجود این، اشکودا از سال ۲۰۲۳ به مدار رشد بازگشته؛ این کمپانی در سال گذشته موفق به فروش بیش از ۹۲۶ هزار خودرو شده که در مقایسه با سال ۲۰۲۳ این رقم ۶.۹ درصد بیشتر است.

اشکودا در کنار اروپا، در بازار هند، چین و خاورمیانه نیز از فروش مناسبی برخوردار است و به عنوان یکی از برندهایی شناخته میشود که نیازهای طبقه متوسط این کشورها را با قیمت مناسب و کیفیت بالا پاسخ میدهد.
عرضه محصولات در بازههای قیمتی مختلف
از آنجایی که اشکودا علاوه بر اروپا، در بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه نیز حضور پررنگی دارد، طیف متنوعی از محصولات را با قیمتهای مختلف عرضه میکند. این امر باعث شده برای هر بودجه، محصولی مناسب از برند اشکودا وجود داشته باشد. در کشور هند محصولات این کمپانی با قیمتی بسیار رقابتی عرضه میشوند. به عنوان نمونه کراس اوور جدید کوشاک با قیمتی در حدود ۱ میلیون و صد هزار روپیه به فروش میرسد، رقمی که معادل تقریباً ۱۳ هزار دلار است. کراس اوور اسپرت و پرچمدار اشکودا انیاک RS اسپرت لاین پلاس هم در اروپا چیزی در حدود ۶۵ هزار یورو دارد.
ارزش خرید بالا، وجه تمایز محصولات اشکودا
اشکودا عضو گروه فولکس واگن است، به همین خاطر محصولات آن بر مبنای پلتفرمی مشترک با تولیدات این شرکت آلمانی توسعه پیدا میکنند. در واقع خودروهای این برند، با آنکه قیمت پایینتری دارند، اما به نوعی از از اصالت، تکنولوژی و مهندسی آلمانی بهرهمند هستند. این موضوع سبب شده خودروهای تولیدی اشکودا عموماً از ارزش خرید بالاتری برخوردار باشند، چیزی که یک برگ برند بزرگ در بین تمامی رقبای مستقیم اروپایی به حساب میآید.

نگاهی به آینده؛ ادامه مسیر رشد و تکامل
در دنیایی که بسیاری از برندها یا در دام نوستالژی گرفتار شدهاند یا بدون توجه به ریشههای خود بهدنبال آینده میدوند، اشکودا مسیری متوازن را برگزیده است. این برند با تکیه بر اصالت اروپایی و بهرهگیری از مهندسی آلمانی توانسته تصویری جدید و جذاب از خود در بازارهای جهانی ارائه کند.

این کمپانی اکنون نمادی از هوشمندی در عین سادگی، نوآوری برای عموم مردم و کیفیت قابل اطمینان محسوب میشود. راهی که این برند طی میکند، تنها یک مسیر تجاری نیست، بلکه سفری است بهسوی بازتعریف شیوههای زندگی مدرن، ارتباط انسان با فناوری و تجربه لذتبخش سفر.
خوشبختانه پای برند اشکودا به ایران نیز باز شده، امری که مسلماً باید آن را به فال نیک گرفت. حضور محصولات این برند در کشور ما، میتواند ضمن ایجاد تنوع و رقابت بیشتر، استانداردهای جدید و نوینی برای مشتریان ایرانی تعریف کند و سوار شدن به یک خودروی اروپایی مدرن و روز را که خواسته شمار زیادی از آنهاست، با قیمتی رقابتیتر فراهم نماید. شرکت پارس ساتر هوشمند خودروهای این نشان را در دور جدید واردات به بازار عرضه کرده است و آنی سرویس خدمات پس از فروش این خودروها را ارائه می دهد.
source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0