دیدگاه‌ها برای شاهین پلاس ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی بسته هستند

شاهین پلاس ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

شاهین پلاس نسخه جدید و ارتقا یافته شاهین گروه خودروسازی سایپا است که در تیپ های دنده دستی و اتوماتیک در بازار عرضه می شود. معرفی شاهین شاهین سدان کلاس C گروه خودروسازی سایپا بوده و از پلتفرم SP100 در آن استفاده شده است. شاهین در ابتدا با نسخه های دنده ای تیپ G و

کد خبر : 87654
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 29 می 2025 - 23:01
شاهین پلاس ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

شاهین پلاس نسخه جدید و ارتقا یافته شاهین گروه خودروسازی سایپا است که در تیپ های دنده دستی و اتوماتیک در بازار عرضه می شود.

معرفی شاهین

شاهین سدان کلاس C گروه خودروسازی سایپا بوده و از پلتفرم SP100 در آن استفاده شده است. شاهین در ابتدا با نسخه های دنده ای تیپ G و اتوماتیک CVT در خط تولید سایپا تولید و مونتاژ شد اما بعد ها شرکت سایپا تصمیم گرفت که نسخه ارتقا یافته این خودرو را با نام شاهین پلاس به سبد محصولات خود اضافه کند. با توجه به سیاست گذاری های سایپا، شاهین پلاس به لحاظ فنی در دو نسخه در بازار ایران عرضه می شود که شامل تیپ اتومات و دنده دستی است که جعبه دنده نسخه دنده دستی آن از نوع ۵ سرعته دستی و جعبه دنده نسخه اتومات شاهین پلاس از نوع شش سرعته اتوماتیک AT است.

طراحی بدنه شاهین پلاس

بدنه شاهین پلاس تفاوت خاصی با نسخه های قبلی ندارد و در بحث اِلِمان های ظاهری با شاهین اتوماتیک CVT برابر است. در جلو پنجره این خودرو از قاب کرومی استفاده شده و دستگیره های کرومی هم بر روی این سدان ایرانی نصب شده است. همچنین بالای قاب پلاک عقب شاهین+، نوار کرومی رنگی دیده می شود که در شاهین اتوماتیک CVT هم وجود دارد. از سوی دیگر نشان روی در صندوق عقب این خودرو با علامت + همراه شده است.

در سایر بخش های بیرونی شاهین پلاس تفاوتی را با نسخه های قبلی نمی بینیم. رینگ های آلومینیومی این خودرو همچنان از نوع ۱۵ اینچی است. پیش از این احتمال داده می شد که شاهین+ با رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی به بازار بیاید.

مشخصات فنی سایپا شاهین پلاس

شاهین پلاس گروه خودروسازی سایپا در بحث تعلیق و بسیاری از اجزای فنی تفاوتی با نسخه های قبلی ندارد. تعلیق جلوی این سدان از نوع مک فرسون است و در بخش عقب آن ساختار نیمه مستقل H وجود دارد. فرمان این خودرو از نوع کمکی برقی است و ابعاد این خودرو تفاوتی با نسخه های قبلی ندارد.

اما در سایپا شاهین پلاس پیشرانه ME16 نصب شده است. پیشرانه ME16 نسخه ایرانیزه EC5 گروه PSA است و شباهت هایی به TU5 پلاس ایران خودرو دارد. اما در برخی بخش ها ME16 به روزتر از TU5 پلاس به حساب می آید. این پیشرانه ۱۱۴ تا ۱۱۵ اسب بخار قدرت را با گشتاور 145 تا ۱۴۷ نیوتن متر تولید می کند. در این پیشرانه که ۱.۶ لیتر حجم دارد، از ساختار ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ استفاده شده است. همچنین فناوری زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی (VVT-i) در آن وجود دارد. پیشرانه شاهین پلاس استاندارد آلایندگی یورو ۵ را دارد و قابلیت ارتقا به سطح یورو ۶ هم برای آن تعریف شده است.

جعبه دنده شاهین+ در نسخه دنده دستی از نوع ۵ سرعته دستی 5F18 بوده و در نمونه اتوماتیک این خودرو از جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک DAE استفاده شده است.

کابین و امکانات شاهین +

کابین شاهین + برابر با شاهین اتوماتیک CVT است و تفاوتی با آن ندارد. البته برخی تغییرات در کابین خودرو نسبت به نمونه های قبول اعمال شده است. شاهین+ مانند شاهین اتوماتیک CVT به فرمان کمکی برقی، استارت دکمه ای، سانروف، آنتن کوسه ای، تریم داخلی چرم مصنوعی، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، سنسور نور، تهویه اتوماتیک، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، حالت اسپرت و برفی و تیپ ترونیک جعبه دنده، دو کیسه هوا، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی اندروید، آینه های تاشو برقی و… مجهز است.

در کنار این امکانات، این خودرو به امکاناتی نظیر صندلی برقی راننده و گرمکن صندلی های جلوی را هم به صورت استاندارد مجهز شده است.

امکانات ایمنی و رفاهی

– دو کیسه هوا
– سامانه کنترل پایداری الکتریکی
– سامانه کنترل حرکت در سربالایی
– سانروف برقی
– فرمان کمکی برقی
– سنسور نور
– تهویه اتوماتیک
– سنسور پایش باد تایرها
– رینگ آلومینیومی
– تریم داخلی چرم مصنوعی
– آینه های تاشو برقی
– استارت دکمه ای
– کروز کنترل
– محدود کننده سرعت
– چراغ روشنایی روز
– نمایشگر ۱۰ اینچی لمسی اندروید
– سنسور پارک و دوربین دنده عقب
– آنتن کوسه ای
– صندلی برقی راننده
– گرمکن صندلی های جلو

مزایا و معایب

مزایا:
– وجود جعبه دنده AT در تیپ اتوماتیک
– فضای کابین جادار
– سواری به نسبت نرم
– پیشرانه کم مصرف
– امکانات رفاهی قابل قبول

معایب:
– متریال نه چندان مطلوب قطعات کابین
– نبود کیسه هوای جانبی
– نبود برخی امکانات رفاهی مانند زیرآرنجی عقب، سنسور باران و…

قیمت شاهین اتوماتیک پلاس

– قیمت بازار: ۱,۲۴۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
– قیمت کارخانه: ۸۶۲,۲۹۰,۰۰۰ تومان

رقبا و قیمت شاهین پلاس

رقبای اصلی شاهین پلاس نسخه اتوماتیک را دنا پلاس توربو اتوماتیک، تارا اتوماتیک، کی ام سی ایگل، شاهین اتوماتیک CVT تشکیل می دهند که همگی جزو سدان های گران قیمت داخلی به شمار می روند. همچنین نمونه دنده دستی این خودرو قابلیت رقابت با دنا پلاس دنده دستی و تارا دنده دستی را دارد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.